Tips på billig vegetarisk mat?? :)
Hej! Har någon tips på billig vegetarisk mat? Tack på förhand!
Hej! Har någon tips på billig vegetarisk mat? Tack på förhand!
Linssoppa
Bönbiffar
Tack :) har du recept på bönbiffarna?
Rostade grönsaker med rosmarin & basilika i ugn tillsammans med pasta, fetaost, mozzarella. Strö över solrosfrön och gör marinad som hälls över på olivolja, vitlök, salt och peppar. Somrigt och fräscht!
Eller stek svamp tillsammans med tärnade tomater. Koka spagetti och broccoli. Koka upp grädde tillsammans med sambal oelek, citron samt lite salt. Lägg upp spagettin först, därefter de svampröra och broccoli - häll över såsen. För att göra ytterligare lite mer proteinrikt brukar vi hälla över kikärter med.
Grönsakssoppor av olika slag.
Morotsbiffar är grymt gott dessutom!
Jag är inte vegetarian men vill gärna laga vegetarisk mat till hela familjen! Tack för recepten! Hoppas fler lägger in!
Lägger in ett recept, mest för att puffa tråden. ;0)
Snabb pasta:
Koka pasta enl anvisning.
Hacka färska champinjoner grovt,
hacka en gul lök.
Stek i smör,
blanda i en burk cremefraiche.
Krydda,
Snabbt, enkelt å gott. =)
Couscous, salsa som tillexempel goo greens färdgia med massa bönor i, en klick creme fraice.
Superenkelt och gott!
Att blötlägga och koka bönor är billigt. En av mina favoriter är kikärtor. Koka ett helt paket och om du inte gör storkok fryser du in. Gjorde en supergod soppa häromdagen:
Stek en finhackad lök och två tärnade potatisar. Tillsätt en knapp liter vatten och motsvarande mängd fond/buljong. Låt koka tills potatisen är mjuk, tillsätt 600 g kokta kikärtor och en matsked jordnötssmör, låt koka ytterligare några minuter och mixa.
Just nu steker jag champinjoner med currypasta, i med kikärtor och häll sedan på lite grädde som får puttra ihop (jag häller på lite i taget som får koka in). Ät som det är eller som tillbehör.
Och så biffar förstås. Kikärtor funkar bra att bara mixa och blanda med lite överblivet potatismos. Krydda efter eget behag, vänd gärna i lite sesamfrön och stek eller värm i ugn.
Idag. Pytt på potatis, succini, färska champ., lök, linser, kryddar med salt, peppar, paprikapulver och lite farinsocker. Ägg och rödbetor till.
Men åh vad mycket gott!! Ska storhandla på fredag så det kommer bli en lååång handlarlista ;) tack så jättemycket för tipsen :) jag skriver upp allt!