• Anonym

När din 7 åring säger han vill flytta till den andre föräldern..

Har en fundering jag känner jag vill finna en lösning på.. Jag och min son bor 72mil ifrån pappan. Dom har i dagsläget en bra relation trots avstånd. Sonen har det bra både här och hemma hos sin pappa, men vad som gör så ont i mitt hjärta är att jag ser hur han saknar sin pappa trots familjen han har med mig, min man och vår gemensamma son.
    Under ett par år har han gråtit floder då och då och förklarat hur han vill bo med sin pappa för att han saknar honom så! Jag lider med honom, jag lider av att se vilken stark längtan han har och hur pass ledsen han blir av det.

Jag som mamma i det här läget känner att mina känslor är inte i fokus här och det handlar inte om hur jag känner, utan jag vill att HAN ska vara lycklig. Vill han flytta till sin pappa får han gärna göra det för jag VET att det är det han vill. Men i ärlighetens namn skulle jag bli knäckt mig efter snart 7 fantastiska år tillsammans med min son dag som natt sen han var en liten färsking i mina armar..  Jag vet att det är inget personligt, pojken har bara en extrem längtan efter sin pappa.. En jobbig sits, för innerst inne vill jag ju inte att han flyttar. 

Hur skulle ni tycka i min situation? Skulle ni låta ert barn flytta?
    Vill bara få lite reflektion i detta, lite feedback.

Tack för att ni tog er tid. 

• Svar på tråden När din 7 åring säger han vill flytta till den andre föräldern..
  • micromat

Jag förstår mycket väl att han längtar efter sin pappa och vill flytta dit.. Men det finns följdfrågor.. Vad händer när han flyttat till sin pappa och längtar lika mycket efter dig och vill flytta hem till dig igen? Han är 7år och går i skolan, då funkar det inte att flytta fram och tbx utan man måste få barnet att förstå att om hen vill flytta så kan hen inte ändra sig efter en månad igen. 

• Anonym

Jag skulle inte låta honom flytta, dels av egoistiska själ (man skulle ju sakna ihjäl sig) och dels för att det är en ganska stor process att  byta skola och hela det.
    Tänk så kommer han på när han har bott hos sin pappa ett tag att han saknar dig och vill flytta igen. 

• Anonym (pom tideli pom)

Åh han kommer gråta floder efter sin mamma om han flyttar, det är ett olösligt problem!
    Men kan du inte låta honom "provflytta" i sommar? Bo länge hos pappa, men komma hem till hösten?

• Anonym

Nej,det skulle jag inte..för det kommer bli samma,när han bott hos sin pappa ett tag. Då kommer han sakna dig så.
    Ingen möjlighet att bo närmre varandra? 

• Anonym
    micromat skrev 2012-04-25 21:51:26 följande:

Jag förstår mycket väl att han längtar efter sin pappa och vill flytta dit.. Men det finns följdfrågor.. Vad händer när han flyttat till sin pappa och längtar lika mycket efter dig och vill flytta hem till dig igen? Han är 7år och går i skolan, då funkar det inte att flytta fram och tbx utan man måste få barnet att förstå att om hen vill flytta så kan hen inte ändra sig efter en månad igen. 

Exakt samma tanke har slagit mig många ggr. Jag har frågat honom flera gånger om han är helt säker på att det är det här han vill gör. Ja säger han. Vill du börja skola där borta? Ja säger han.. Men sen med tiden kan det ju givetvis utvecklas till något helt annat som du säger. Just nu tror jag han ser det mer som en liten "semester" att åka hem till sin pappa. Där gör dom något roligt varje dag, medan här hemma är det vår vanliga vardag som gäller med skola, dagis osv. Fast det är klart man hittar på skojigheter på helgerna osv. Men det kan säkert inte jämföras med hur han känner när han är där givetvis. Mamma ser han ju varje dag Glad
  • Ripper500

Jag flyttade till min mamma 40 mil bort när jag var 8 år! Flyttade sedan tillbaka till min pappa i sthlm när jag skulle börja gymnasiet! Ångrar inte en sekund av det! Bara nyttigt!
    Inga som helst problem att byta skola och få nya vänner i den åldern! På varje lov åkte jag till min pappa!

Tycker man ska lyssna på sina barn! Låt han flytta! Vill han tillbaka igen ska det inte vara några problem att få komma tillbaka till samma klass igen!

• Anonym

Tack för  era svar. Det är verkligen intressant att läsa alla era resonemang. Känns lite bättre av att höra hur andra skulle agera i liknande situation.

• Anonym (nej)

Alltså barn saknar den föräldern de inte är hos. Vet inte hur ofta han är hos sin pappa men antar att det inte är jätteofta, varannan helg?, när det är så långt avstånd.
    När han flyttar till pappa kommer han troligtvis att längta lika mycket efter dig! Det är svårt men finns det ingen möjlighet att ni kan flytta närmre varandra? Hur kommer det sig att ni bor så långt ifrån varandra?

Nä jag hade inte låtit honom flytta men kanske försökt om han kan träffa pappa lite oftare.

• h8him

Nu blir det sommarlov. Varför inte låta honom bo hos pappa i sommar så att ni kan se om han tycker att det känns bra?

• SupersurasunkSara

Mina barns far sa till äldsta dottern att hon fick välja vilket utlöste förtvivlan hos henne. 9 år var hon då och hon grät och sa jag kan inte välja, jag är ett barn!

Då lugnade jag henne och sa att detta bestämmer de vuxna. Tog henne till skolans kurator för att inte MINA känslor och min önskan skulle råda utan hennes.

Kuratorn sa då att barn inte kan förstå det de förlorar/lämnar de ser bara det de vinner. Dessutom, när barn har sporadiskt umgänge blir det ju fest och roligheter hos den föräldern som de umgås med minst, vardagen har de ju där de bor mest och den är ju inte alltid lika rolig.

Tycker förslaget att bo med pappa länge på sommaren är en bra idé, även om det inte blir riktig vardag ändå, men han får iaf chansen att prova på.

Prata gärna med skolans kurator och förklara problemet. Kuratorn står bara på barnets sida och kan bena i det utan känslor inblandat.

• h8him
    SupersurasunkSara skrev 2012-05-29 07:22:41 följande:
    Mina barns far sa till äldsta dottern att hon fick välja vilket utlöste förtvivlan hos henne. 9 år var hon då och hon grät och sa jag kan inte välja, jag är ett barn!

Då lugnade jag henne och sa att detta bestämmer de vuxna. Tog henne till skolans kurator för att inte MINA känslor och min önskan skulle råda utan hennes.

Kuratorn sa då att barn inte kan förstå det de förlorar/lämnar de ser bara det de vinner. Dessutom, när barn har sporadiskt umgänge blir det ju fest och roligheter hos den föräldern som de umgås med minst, vardagen har de ju där de bor mest och den är ju inte alltid lika rolig.

Tycker förslaget att bo med pappa länge på sommaren är en bra idé, även om det inte blir riktig vardag ändå, men han får iaf chansen att prova på.

Prata gärna med skolans kurator och förklara problemet. Kuratorn står bara på barnets sida och kan bena i det utan känslor inblandat.
    Det är jäkligt lågt gjort av ditt ex att göra så! Nu verkar ts barn, tack och lov, inte ha en farsa som är lika dum i huvudet och lägger ansvaret på barnet. Vill nu ts barn bo hos pappa så tror jag att sommarlovet är en bra början, om pappa jobbar och barnet får se vardagen också.
  • Anonym

Han kommer ju börja sakna dig som sjutton efter ett tag. Jag skulle testa att låta honom bo där i sommar ca 3 månader. Och kanske kan ni ses vid några tillfällen, om du åker dit eller han hit. Det är ju väldigt lätt för ett barn att uttrycka såna här känslor i stunden när dom saknar den ena, men konsekvenserna tänker domn oftast inte på.

Dina och sonens små ritualer, alla kompisar här, kanske mormor etc, förskola/skola. Jag skulle testat med en längre emester och sen efter det ta beslut. Han måste få känna på det och uppleva att det kanske inte är så kul i längden att inte ha sin mamma nära sig.

Lycka till, du tänker sunt {#emotions_dlg.flower}    

• SupersurasunkSara
    h8him skrev 2012-05-29 07:37:45 följande:
    Det är jäkligt lågt gjort av ditt ex att göra så! Nu verkar ts barn, tack och lov, inte ha en farsa som är lika dum i huvudet och lägger ansvaret på barnet. Vill nu ts barn bo hos pappa så tror jag att sommarlovet är en bra början, om pappa jobbar och barnet får se vardagen också.
    Jups, men det var inte annat att vänta. Han lät dessutom påskina att det var mest rättvist att mamma och pappa fick varsitt barn.
    NU är han vettig iaf och har umgänge, men det tog 10 år.

Pappan i TS fall verkar dock inte knepig utan det är klart att barnet saknar den förälder den inte bor med. Spec när det är omöjligt med tätare umgänge pga avstånd.
    Men som sagt, barn tänker inte på vad det går miste om.
Svar på tråden När din 7 åring säger han vill flytta till den andre föräldern..