• Cassidy

Någon annan som väntar på spermier? (donation)

Hejhej!

Finns det någon annan därute med en steril make/sambo som väntar på spermiedonation!?

Vi har försökt, väntat, försökt, utrett, försökt och väntat igen. 5 år senare börjar vi närma oss slutet på den kö vi för tillfället befinner oss i. Så kanske kan det snart vara vår tur!

Alla trådar här verkar handla om ivf, ingen som 'bara' (forhoppningsvis) behöver lite spermier för att komma igång? Flört

Hur går det till? Vi tillhör Sahlgrenska. Nån som varit där och kanske till och med blivit gravida genom insemination?

• Svar på tråden Någon annan som väntar på spermier? (donation)
  • Chokladtrollet

Det verkade inte vara någon längre väntetid. Nu gör vi donatorinseminaton som vi betalar för själva (privat). Alltså vi använder ingen privat donator. Bara så vi inte missförstår varandra  :)

• Indiria

Chokladtrollet: Nej jag förstod det :) Skönt att man inte behöver vänta så länge ändå, läste i en annan tråd att det var upp till ett år även om man gjorde det privat.

• guldlock1980
    hani79:
    Hur gick ni tillväga för att göra det privat i Örebro? Kan vem som helst (oavsett var i landet man bor) ta kontakt med dem och göra insemination med donerade spermier privat, bara man betalar själv? Kötid??
  • Retrogirl01

Hej på er!
    Har kollat lite vad ni skrivit. Har själv genomgått 5 inseminationer på RMC i Malmö med donerade spermier. Nu får vi gå över till 'sk' privat behandling där, det innebär att tack vare att vi måste använda oss av donerade spemier får vi gå kvar på RMC men betala behandlingen själva. Enligt svensk lag får privata kliniker inte använda donerade spermier med undantag av Umeå. Jag och min man har dock vänt oss till Danmark och gjort tre inseminationer där samt nu håller vi på med IVF. Kan varmt rekommendera Danmark. Kostnaden är ungefär densamma förrutom medicinen. Såg att någon skrev att man kan ansöka till försäkringskassan om ersättning, vet någon vad det är för blankett man då fyller i? Eller hur går man tillväga...

• guldlock1980

Vi har ännu inte åkt till Danmark, men har planerat att testa insemination där inom kort. Har kollat upp möjligheter att få ersättning från FK och har även kontaktat dem. Läs mer på denna (något långa!)länk:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard/!ut/p/b1/hdDbjpswEADQb9kPyGID4fII4bpJHMI18IIoEALEhFtI8NeXVK0qbdXdkfww9pmRZ6iIOlFRk0xlkYzlrUmurzziYoEGe1mGEhAcIABTNERVE2kdmvQCwgWA_4QEvqqXeJ4KqJMbQlm5mQ9V9a0H_9GWT_TgiFYAds42dnRNUCcLcEQuIuI1XjkRnfK2qA8KGeHuzpU7rVunPK5V4pMuAnyGxHyLXDwVHnfEvCp7Azv4Cntf3w9d-1FvgrxsQH7phzNhxS6Y-eKRevTuvKnx0FpK-UiTfDxU1SMslyPmkiWF_LyXDuyKPtAcM3J-n-_z37N_Mdw3uwuo6Bf5anufekgcBCY0XHhEsq1s1_-AT38A3wGeQsYN51S4MD5mIADii-mCDoBpeYzuSzR_PELKpU6AjZ1qbk1SE7sitomUEDiuSkDlb5FKAuRdDyjLEFKOT6h4T8f1LVSFzN7VzP1oWZlve7Ikp7xgOdQHFZ3r97Yvp2Rs8354v483fE2abHi_4Ti7x-2S5H3Sx1PSZ_Hf18Um49iUTRFPZfaHZfFQ3esXpXw3nGRlMAtVdeL2mN-jVFw5Z38DS67dbh6qhqv4hLtSOEd4fYO5aHmXumS3muXmEZNawrNTigqyu6J1qs6RPG1ziORgqNNg5tBgZKOx6-eJhhpUHDexkrUXWoqJqr12REFdY6L_uLTNniFPoOmGgWl8mC5cJHTzBER_hbmQQczVuUhvb1SLvWnH2epZORFpufgJWkDW7Q!!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

I det här fallet är det nog enklast att man betalar själv först och sedan skickar in blanketten i efterhand för att få ersättning. Man kan även få förhandsbesked eller förhandstillstånd.

• PiOmiO
    guldlock1980 skrev 2014-01-03 08:26:35 följande:
    Vi har ännu inte åkt till Danmark, men har planerat att testa insemination där inom kort. Har kollat upp möjligheter att få ersättning från FK och har även kontaktat dem. Läs mer på denna (något långa!)länk:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands.../!ut/p/b1/hdDbjpswEADQb9kPyGID4fII4bpJHMI18IIoEALE hFtI8NeXVK0qbdXdkfww9pmRZ6iIOlFRk0xlkYzlrUmurzziYo EGe1mGEhAcIABTNERVE2kdmvQCwgWA_4QEvqqXeJ4KqJMbQlm5 mQ9V9a0H_9GWT_TgiFYAds42dnRNUCcLcEQuIuI1XjkRnfK2qA 8KGeHuzpU7rVunPK5V4pMuAnyGxHyLXDwVHnfEvCp7Azv4Cntf 3w9d-1FvgrxsQH7phzNhxS6Y-eKRevTuvKnx0FpK-UiTfDxU1S MslyPmkiWF_LyXDuyKPtAcM3J-n-_z37N_Mdw3uwuo6Bf5anuf ekgcBCY0XHhEsq1s1_-AT38A3wGeQsYN51S4MD5mIADii-mCDo BpeYzuSzR_PELKpU6AjZ1qbk1SE7sitomUEDiuSkDlb5FKAuRd DyjLEFKOT6h4T8f1LVSFzN7VzP1oWZlve7Ikp7xgOdQHFZ3r97 Yvp2Rs8354v483fE2abHi_4Ti7x-2S5H3Sx1PSZ_Hf18Um49iU TRFPZfaHZfFQ3esXpXw3nGRlMAtVdeL2mN-jVFw5Z38DS67dbh 6qhqv4hLtSOEd4fYO5aHmXumS3muXmEZNawrNTigqyu6J1qs6R PG1ziORgqNNg5tBgZKOx6-eJhhpUHDexkrUXWoqJqr12REFdY6 L_uLTNniFPoOmGgWl8mC5cJHTzBER_hbmQQczVuUhvb1SLvWnH 2epZORFpufgJWkDW7Q!!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

I det här fallet är det nog enklast att man betalar själv först och sedan skickar in blanketten i efterhand för att få ersättning. Man kan även få förhandsbesked eller förhandstillstånd.
    Sa försäkringskassan något om att man måste haft kontakt med en psykolog? hört att man måste ha haft den kontakten eftersom det är ett krav i sverige innan donation.
    Har gjort 5st inseminationer i danmark utan resultat, har inte vågat/orkat skicka in blanketten ännu.. har väl betalt 60-70 000 kr...
    Life is not fair; get used to it.
  • guldlock1980
    PiOmiO skrev 2014-01-11 12:01:17 följande:
    Sa försäkringskassan något om att man måste haft kontakt med en psykolog? hört att man måste ha haft den kontakten eftersom det är ett krav i sverige innan donation.
    Har gjort 5st inseminationer i danmark utan resultat, har inte vågat/orkat skicka in blanketten ännu.. har väl betalt 60-70 000 kr...
    De skrev inte något om det till mig. Hänvisade också till deras hemsida, men jag har inte kunnat hitta något om det där. Jag går hos en psykolog här i Sverige, vet inte om det kan räknas eller om båda måste gå. Kanske kan vara värt att ställa just den frågan till Försäkringskassan!
  • hea

Jag fick avslag då lagen säger att man måste träffat en psykolog och läkare som godkänner att man blir lämpliga föräldrar.

Jag kan inte hitta någon information på deras hemsida om detta krav. När jag pratade med försäkringskassan sist sa de att de har ändrat reglerna så nu vill de också ha information från landstinget att man är berättigad vården här i Sverige. De bad mig läsa på hemsidan och sedan kontakta dem igen. Men jag kan inte hitta någon info där. Får ta och ringa igen.

Är det någon som kan bringa klar het i reglerna så är jag glad.

• hea

Särskild prövning vid användning av donerade könsceller (utom paret)

11 § I 6 kap. 3 § och 7 kap. 5 § lagen (2006:351) om genetisk integritet m.m. finns bestämmelser om en särskild prövning som en läkare ska göra i de fall donatorn av spermier eller ägg som ska användas vid assisterad befruktning är en annan person än maken, registrerade partnerna eller sambon. Av bestämmelserna framgår det att läkaren ska pröva om det är lämpligt att den assisterade befruktningen äger rum med hänsyn till parets medicinska, psykologiska och sociala förhållanden. Vidare framgår det att assisterad befruktning i dessa fall endast får utföras, om det kan antas att det blivande barnet kommer att växa upp under goda förhållanden.

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Cassidy

Vet inte om detta gör alla er som kämpar gladare, eller om det känns som ännu ett hugg i hjärtat. Jag hoppas det sprider hopp, iom att vi kämpade i sex år för vårt plus!

Var på rutinultraljudet igår och fick se båda bebisarna i full gång! Inga avvikelser eller anmärkningar på något alls.

Det verkar som att vi faktiskt kommer bli föräldrar, sex och ett halvt år efter vi började försöka!

Håller verkligen tummarna för er allihop!!!

• hea

i tråden "Ersättning för vård/äggdonation utomlands?"

Skrive Myran, Mån 17 feb 19:59 ett inlägg/svar från Socialstyrelsen där de beskriver vad som skall vägas in i en särskild prövning.  

Svar på tråden Någon annan som väntar på spermier? (donation)