• Mial 83

Min dotter på snart 16-månader har inte lärt sig gå, behöver jag vara orolig?

Min dotter är snart 16 månader och har inte börjat gå. Jag börjar bli lite orolig och jämför så med andra barn.. Hon går längs med möbler, ställer sig upp själv utan stöd och balanserar lite granna och har någon enstaka gång tagit nåt steg.. men inte mer. I övrigt tycker jag det verkar som hon har bra koll på kroppen, alltså ställer sig upp och sätter sig ner fint själv och klättrar upp i soffan och liknande. När jag pratar med andra om det, så säger ju alla "det kommer när som, inget att vara orlig för"...å innerst inne vet jag väl det Skrattande Men vill ju gärna oxå att hon ska börja gå...o lite nojig blir jag allt.  Jag har läst en hel del om detta och det verkar som att de flesta barn brukar gå runt 12 månader och om de inte gör det när de är 18 månader så kollas det upp på Bvc? Vad kan det då röra sig om för "fel"? När började era små gå?
      Tacksam för svar..  Skrattande
  • Svar på tråden Min dotter på snart 16-månader har inte lärt sig gå, behöver jag vara orolig?
  • skogsvitter

Nej självklart inte. Varför skulle du vara orolig?! Det är vare sig något fel eller konstigt.
    Dessutom är det en myt att de flesta går vid 12 månaders ålder.

Ditt barn går ju redan. Med stöd. Hade hon inte gjort det vid 18 månader hade de antagligen börjat kolla lite extra på hennes utveckling på BVC.

• skogsvitter

Våra har börjat gå helt vid 17 och 15 månader, innan dess valde de krypandet före och var precis som din. Gick några enstaka steg. Det visar ju bara att utvecklingen är fullkomligt normal!

• Helt virkad

Vår dotter gick vid 17-18 månader. Nu är hon 10 år. Hon har alltid varit lite sen med de fysiska utmaningarna (hoppa, klättra, cykla och sånt), hon har varit fullt upptagen med andra färdigheter; prata, rita, pyssla, skriva, läsa har hon snarare varit tidig med Mitt råd är att om möjligt undvika att jämföra med andra alltför mycket, barn är så olika. Säger de på BVC att allt är OK och inom "normalkurvan" och ditt barn verkar må bra i sig själv, så är det ingen ko på isen!

• vivianne

Min yngsta var 16-17 månader när hon gick själv. Nu är hon 2½ och mest motorisk i hela förskolegruppen. Klättrar, slår kullerbyttor, går balansgång på sandlådekanten. Du skulle se henne på lekland med storasyster, huga .

Min poäng: Nej, du behöver inte oroa dig. Hon är ju dessutom "på gång".

• Emisa

Min son lärde sig krypa vid 16 månader. Han kunde ställa sig upp då också, men bara om han höll i möbler.

Idag är han 23 månader och har precis börjat ta steg på egen hand. Lite svag i benmusklerna är han, annars har inget fel hittats på honom.  

• Elins mamma 2010

Min dotter tog sina första steg vid 16 månaders ålder, nu är hon 19 månader och går bra men har fortfarande lite problem med balansen. Hon har inte börjat springa ordentligt än, men halvspringer. Jag var själv 16 månader när jag började gå.
    Oroa dig inte! :)

Svar på tråden Min dotter på snart 16-månader har inte lärt sig gå, behöver jag vara orolig?