• mamma18

Aldrig mätt,1 år

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-23 10:51
    Hej hej min son är 1 år den 12 maj och äter som en häst.
    Hur mycket är för mycket?
    Han är inte någe vidare tjock, men äter och äter..
    Han vill ha två vällingflaskor och minst en macka.. Jag har provat med olika gröt sorter och med barnmat i olika slag, men han tackar nej..
    Han äter min hemma lagade korvstroganoff och köttfärsås, men annat är han ganska kräsen på.

Någon som har ett bra tips på vad man kan ge lille mannen?
    jag är tacksam för alla svar..

• Svar på tråden Aldrig mätt,1 år
  • Amlin

Jag såg att du lagt denna under flaskmatning och mina ammar men jag hoppas att du kan få lite tips ändå.

MIna små är lite drygt ett år. De fyllde för några veckor sedan. De äter så här:

ca 6: Morgonamning

ca 7: Frukost, de delar på 1,5 portion gröt med frukt och en halv macka med leverpastej. Ibland vill de har mer då får de lite mer smörgås och kanske lite frukt.

Ca 9. Delar på en banan.

Ca. 11.30. Vanlig mat som vi äter, de får äta tils de bara plockar med maten. Dvs så mycket de vill. Ev lite riven frukt efter. Om våran mat är opassande får de burk, då äter de vanligen en var.

Ca. 15. Mellis, frukt och smörgås vanligtvis men ibland typ pannkakor, yoghurt med frukt eller liknande.

17.30.  Som lunchen.

ca. 19-19.30. Kvällsamning.    

Överlag äter de hellst mat som smakar och som man kan plocka i sig. Majs, rivna morötter, broccoli, blomkål, avacado osv. De älskar makaroner och äter gärna ris men även couscous och bulgur går an. Korv, i små biter eller som gryta, köttfärssås som de får pilla med går också hem. De gillar också som man tex ugnssteker kyckling och skär i små bitar samma sak med fisk. De älskar pannbiff, köttbullar och pannkakor och/eller fläskpannkaka.  Älgstek gick också hem märkte vi i helgen. Kryddiga korvar som tex kolbaz älskar det men vi är lite försiktiga med kryddstarkt för att se hur magen reagerar.   En gryta som heter dragonkyckling gör vi ofta med potatis och de älskar den. De även överlag det vi äter med andra ord men vi har vant dem med små bitar i taget medan de pillat med nåt de gillar.

Matar vi så vägrar en av tvillingarna ofta. Han vill plocka själv.          

• mamma18
    Amlin skrev 2012-04-23 11:23:01 följande:
    Jag såg att du lagt denna under flaskmatning och mina ammar men jag hoppas att du kan få lite tips ändå.

MIna små är lite drygt ett år. De fyllde för några veckor sedan. De äter så här:

ca 6: Morgonamning

ca 7: Frukost, de delar på 1,5 portion gröt med frukt och en halv macka med leverpastej. Ibland vill de har mer då får de lite mer smörgås och kanske lite frukt.

Ca 9. Delar på en banan.

Ca. 11.30. Vanlig mat som vi äter, de får äta tils de bara plockar med maten. Dvs så mycket de vill. Ev lite riven frukt efter. Om våran mat är opassande får de burk, då äter de vanligen en var.

Ca. 15. Mellis, frukt och smörgås vanligtvis men ibland typ pannkakor, yoghurt med frukt eller liknande.

17.30.  Som lunchen.

ca. 19-19.30. Kvällsamning.    

Överlag äter de hellst mat som smakar och som man kan plocka i sig. Majs, rivna morötter, broccoli, blomkål, avacado osv. De älskar makaroner och äter gärna ris men även couscous och bulgur går an. Korv, i små biter eller som gryta, köttfärssås som de får pilla med går också hem. De gillar också som man tex ugnssteker kyckling och skär i små bitar samma sak med fisk. De älskar pannbiff, köttbullar och pannkakor och/eller fläskpannkaka.  Älgstek gick också hem märkte vi i helgen. Kryddiga korvar som tex kolbaz älskar det men vi är lite försiktiga med kryddstarkt för att se hur magen reagerar.   En gryta som heter dragonkyckling gör vi ofta med potatis och de älskar den. De även överlag det vi äter med andra ord men vi har vant dem med små bitar i taget medan de pillat med nåt de gillar.

Matar vi så vägrar en av tvillingarna ofta. Han vill plocka själv.          
    Hej hej..
    jag kanske låta lilleman äta och plocka mer i maten själv då, såg att du hade lite bra mat tips och ja ska nog ta efter lite :)
    massa bra tips tycker jag :)
    tack =)

• Cogito ergo sum

Min son var likadan..är nu 15 månader, Vi har fått begränsa maten då han äter till han kräks :( Han äter när han har ont osv. Vi brukar iaf ge hono så här på en dag

6.00 180 ml ersättning
    9.00 gröt eller smörgås med rismjölk. 1 barn portion
    12.00 lunch med lite frukt
    15.00 mellanmål.macka eller fruktsallad
    18.00 middag 1 barn portion
    20.00 macka gröt eller ersättning. 

• Cogito ergo sum
    Cogito ergo sum skrev 2012-04-23 12:38:14 följande:
    Min son var likadan..är nu 15 månader, Vi har fått begränsa maten då han äter till han kräks :( Han äter när han har ont osv. Vi brukar iaf ge hono så här på en dag

6.00 180 ml ersättning
    Ge honom plockmat om han gillar att pilla. Min son gillar allt med smak..hatar barnmatburkar. Utan vill ha köttfärsås med vitlök och örter, Köttfärslimpa med brunsås kryddad. Thaifisk osv.
  • mamma18
    Cogito ergo sum skrev 2012-04-23 12:38:14 följande:

6.00 180 ml ersättning
    ja lillemanen äter också tills han spyr eller när han har ont, ja när som hellst.
    vad ger du din son för gröt?
    tack för tipsen :)
  • Amlin

Ja det är svårt det där med mängd. Storasyster får vi ofta säga till att hon ska ta en paus i maten så hon hinner känna att hon blivit mätt. Det är ju ofta som att mättnadskänslan dröjer lite. De små har vi inte haft de probmelen med. Plocka själv är kanon om det är svårt med matningen men nackdelen är ju att man inte vet hur mycket de fått i sig då mycket hamnar på golvet. Men för oss är det värt det. När jag är själv med alla tre måste tvillingarna få plocka själva annars hinner jag aldrig äta (och plocka undan och fylla diskmaskinen och alt sånt som måste hinnas med medan de är nöjda *ler*)

Men prova dig fram och ge inte upp om smaker, efter några gånger kan sånt som först vara äckligt bli en favorit.  

• mamma18

hallå allihop =)
    Jag testade att låta lilla Alexander käka lite själv idag vid lunch och han var hel nöjd och käkade bra :)
    Jätte tack till er alla för detta tips, han har ju fått ätit lite själv ibland, men jag har inte tänkt på att göra så vid middagsmat, har han käkat själv så har de varit smörgås.
    Men jag ska testa lite mera:)

lite jag undrar över:
    Vad ger ni era barn för frukt?
    Är det fortfaraned något man bör undvika i kosten?

tack å kram så länge från mig och Alexander <3

• mamma18
    Amlin skrev 2012-04-23 16:34:19 följande:
    Ja det är svårt det där med mängd. Storasyster får vi ofta säga till att hon ska ta en paus i maten så hon hinner känna att hon blivit mätt. Det är ju ofta som att mättnadskänslan dröjer lite. De små har vi inte haft de probmelen med. Plocka själv är kanon om det är svårt med matningen men nackdelen är ju att man inte vet hur mycket de fått i sig då mycket hamnar på golvet. Men för oss är det värt det. När jag är själv med alla tre måste tvillingarna få plocka själva annars hinner jag aldrig äta (och plocka undan och fylla diskmaskinen och alt sånt som måste hinnas med medan de är nöjda *ler*)

Men prova dig fram och ge inte upp om smaker, efter några gånger kan sånt som först vara äckligt bli en favorit.  
    tack tack.. va roligt med tvillingar, förstår att man måste hitta på ett sätt för att kunna äta.
    det har blivit så att entra jag eller killen får äta medans den andra matar.
    Detta verkade funka och jag är så tacksam för svaret =)
  • Amlin

Vi ger iprincip allt mat nu fast de där klassiska, rödbeta, spenat, mangold och honung har vi inte provat. Vet inte vad som gäller med det nu när de är ett år. Måste nog kolla upp det innan vi ger något sånt. Det är väl fräsmt spenat som vi annars äter rätt ofta. Bönor och linser har de just fått börja smaka på lite lätt, man vill ju vänja dem sakta så att de inte får magknip. Mjölk är samma sak, de sår smaka ibland för att se hur det funkar men vi ger inte mjölk som måltidsdryck än utan mest vatten.

Vi saltar maten också men väldigt försiktigt. De får mat med buljong och liknande om vi äter det men vi försöker tänka på att inte äta flera salta rätter på raken. Jättekryddad mat äter inte ens treåringen så vi är vana vid att ta undan lite til henne så det innebär ju ingen skillnad för oss nu.

När det gäller frukt så äter vära det mesta men ska jag vara krass så blir det oftast banan som man kan skeda ur direkt ur skalet eller äpple och päron som kan rivas som jag ger, men det är för att jag är bekväm. Men kiwi, mango och andra frukter kan man ju skära i små biter och ge. Bär mosar jag oftast med banan men då matar jag (framförallt om det är blåbär).

• mamma18
    Amlin skrev 2012-04-24 08:09:35 följande:
    Vi ger iprincip allt mat nu fast de där klassiska, rödbeta, spenat, mangold och honung har vi inte provat. Vet inte vad som gäller med det nu när de är ett år. Måste nog kolla upp det innan vi ger något sånt. Det är väl fräsmt spenat som vi annars äter rätt ofta. Bönor och linser har de just fått börja smaka på lite lätt, man vill ju vänja dem sakta så att de inte får magknip. Mjölk är samma sak, de sår smaka ibland för att se hur det funkar men vi ger inte mjölk som måltidsdryck än utan mest vatten.

Vi saltar maten också men väldigt försiktigt. De får mat med buljong och liknande om vi äter det men vi försöker tänka på att inte äta flera salta rätter på raken. Jättekryddad mat äter inte ens treåringen så vi är vana vid att ta undan lite til henne så det innebär ju ingen skillnad för oss nu.

När det gäller frukt så äter vära det mesta men ska jag vara krass så blir det oftast banan som man kan skeda ur direkt ur skalet eller äpple och päron som kan rivas som jag ger, men det är för att jag är bekväm. Men kiwi, mango och andra frukter kan man ju skära i små biter och ge. Bär mosar jag oftast med banan men då matar jag (framförallt om det är blåbär).
    tack tack :)
    Jag ska testa lite olika..
    ja honung har jag hört att man ska vänta med.
    mjölk gillade han förut, men nu spottar han ut allt..
    så bra att få tips så jag får lilleman att äta mer varierande kost..
    jag har ju fler barn, men man glömmer så snabbt.. mellan pojken är 4 år nu :)
  • Amlin

<men eller hur. Man glömmer skitfort. Min första har inte fyllt 4 än men jag kommer ändå inte ihåg.

Ett mellistips jag körde idag (två av tre barn är sjuka). Vanliga pannkakor fast jag rev ett äpple som jag kramade ur vätskan och blandade i smeten. Sen minskade jag saltet med hälften och ersatte med kanel och stekte som vanligt. Med lite rivet äpple och första smaken glass så slank det ner trots hög feber.

Hoppar ni hittar nåt han gillar!     

• mamma18

ja så är de, och tiden går ju så galet fort också.
    Låter ju gott :)
    Det ska jag testa, kan ju bli en hitt för hela familjen. :)

Jag testade att riva lite frukt idag och gav honom korv, morötter (rivna) och makaroner att plocka med :) det verkar funka bättre när han får göra på sitt vis :) 
     TACK åter igen.. kramar

• mamma18

rostade mackor gillade pojken väldigt mycke, med ost :)
    Leverpastej gick också hem. så roligt att allt börjar funka med ätandet :)

Svar på tråden Aldrig mätt,1 år