Amlin skrev 2012-04-23 11:23:01 följande:
Jag såg att du lagt denna under flaskmatning och mina ammar men jag hoppas att du kan få lite tips ändå.
MIna små är lite drygt ett år. De fyllde för några veckor sedan. De äter så här:
ca 6: Morgonamning
ca 7: Frukost, de delar på 1,5 portion gröt med frukt och en halv macka med leverpastej. Ibland vill de har mer då får de lite mer smörgås och kanske lite frukt.
Ca 9. Delar på en banan.
Ca. 11.30. Vanlig mat som vi äter, de får äta tils de bara plockar med maten. Dvs så mycket de vill. Ev lite riven frukt efter. Om våran mat är opassande får de burk, då äter de vanligen en var.
Ca. 15. Mellis, frukt och smörgås vanligtvis men ibland typ pannkakor, yoghurt med frukt eller liknande.
17.30. Som lunchen.
ca. 19-19.30. Kvällsamning.
Överlag äter de hellst mat som smakar och som man kan plocka i sig. Majs, rivna morötter, broccoli, blomkål, avacado osv. De älskar makaroner och äter gärna ris men även couscous och bulgur går an. Korv, i små biter eller som gryta, köttfärssås som de får pilla med går också hem. De gillar också som man tex ugnssteker kyckling och skär i små bitar samma sak med fisk. De älskar pannbiff, köttbullar och pannkakor och/eller fläskpannkaka. Älgstek gick också hem märkte vi i helgen. Kryddiga korvar som tex kolbaz älskar det men vi är lite försiktiga med kryddstarkt för att se hur magen reagerar. En gryta som heter dragonkyckling gör vi ofta med potatis och de älskar den. De även överlag det vi äter med andra ord men vi har vant dem med små bitar i taget medan de pillat med nåt de gillar.
Matar vi så vägrar en av tvillingarna ofta. Han vill plocka själv.
Hej hej..
jag kanske låta lilleman äta och plocka mer i maten själv då, såg att du hade lite bra mat tips och ja ska nog ta efter lite :)
massa bra tips tycker jag :)
tack =)