• Epic Fail

Svenskarnas etik ifrågasätts. De hör bebisen skrika men fortsätter att gå!

Jag såg precis på aftonbladet den här videon:

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/tv/article14715557.ab

Själva programmet ska sändas 23/4 står det men av det lilla jag såg av det här tyckte jag att det var skrämmande att se hur få som brydde sig
    Hur hade du reagerat om du hade råkat se detta?

• Svar på tråden Svenskarnas etik ifrågasätts. De hör bebisen skrika men fortsätter att gå!
  • Epic Fail
    Maturo skrev 2012-04-22 19:57:10 följande:
    Ja fast de som gick förbi vet ju faktiskt inte om att barnet var ensamt, de tittade ju inte in i bilen!
    Det har du rätt i. Men de som tittade in i bilen eller åt det hållet tycker jag borde reagera istället för att fortsätta gå.
  • Fyndomat
    Epic Fail skrev 2012-04-22 19:52:35 följande:
    Jo men ingen förälder syns ju till då ingen finns i bilen eller nära utanför. Då är det ju ett övergivet barn.
    För man kan inte lämna ett spädbarn så ensam i en bil ens om det handlar om 5 minuter.
    Precis det jag menar.
    Första tanken när ett barn skriker är inte att den är övergiven utan att föräldrarna faktiskt finns i närheten.
    Matsedel för V8 fyndomat.blogspot.com/
  • Epic Fail
    Fyndomat skrev 2012-04-22 20:13:42 följande:
    Precis det jag menar.
    Första tanken när ett barn skriker är inte att den är övergiven utan att föräldrarna faktiskt finns i närheten.
    Jaha då är jag med i hur du tänker. Men det var skrämmande att se de som tittade in i bilen men inte gjorde något mer utan bara gick sen. Ska bli intressant att se hela programmet. Jag såg lite av det en annan gång och det var chockande att se (lite) en del bryr sig om andra.
  • LunaLunatic

De vet väl hur rabiata föräldrar blir om man lägger sig i.

Mamma till Cewwynné (uttalas Kevin)
  • Epic Fail
    Epic Fail skrev 2012-04-22 20:18:41 följande:
    Jaha då är jag med i hur du tänker. Men det var skrämmande att se de som tittade in i bilen men inte gjorde något mer utan bara gick sen. Ska bli intressant att se hela programmet. Jag såg lite av det en annan gång och det var chockande att se (lite) en del bryr sig om andra.
    *hur (lite) en del bryr sig om andra.
  • Fyndomat
    Epic Fail skrev 2012-04-22 20:18:41 följande:
    Det kan jag inte heller förstå.
    Matsedel för V8 fyndomat.blogspot.com/
  • Epic Fail
    LunaLunatic skrev 2012-04-22 20:19:25 följande:
    De vet väl hur rabiata föräldrar blir om man lägger sig i.
    Ja det finns säkert de föräldrar som hade blivit arga om man sagt till i en sån situation. Vilket jag inte förstår alls hur man kan bli men men...
  • Epic Fail
    Fyndomat skrev 2012-04-22 20:20:32 följande:
    Det kan jag inte heller förstå.
    Ja usch... Ledsamt om det hade varit på riktigt
  • Angelicann

I sommars när jag å min syster va ute å gick så gick vi förbi en bil där de satt en liten knatte på kanske 3-4 månader i bilen som stod mitt i solen!!!
    Vi gick självklart fram då vi såg att de inte fanns ngn mer i bilen, först trodde vi att mamma/pappa va snabbt in i ngn lgt för att typ lämna eller hämta ngt. men när vi såg att den lilla va illröd å farligt varm så fatta vi att lillen hade suttit där ett tag.. å paniken blev ett faktum å precis då kommer mamman GÅENDES lugnt å sakta å säger att hon trodde hon skulle höra om bebisen börja gråta för hon satt ungefär 100 meter bort med sin dotter på kanske 2-3 år på en jävla bänk i skuggan!!
    men vi såg inte dottern, så syrran fråga vart hon va, då satt hon kvar på bänken (!) precis brevid en park full me alkisar å annat knepigt folk!

hur fan ärligt talat dum i huvudet är man när man först lämnar sin lilla bebis i bilen mitt i sommaren i solen å sen lämnar sitt andra barn på en bänk?

vi gick såklart inte iväg förrens vi såg att hon tog me bebisen till sin andra dotter som vi så klart höll koll på!!
    Hur tänker ngn som gör så? Varför gör man så?

nu i efterhand så ångrar vi oss att vi inte ringde polisen men vi blev helt ställda verkligen.
    Jag har nog aldrig varit så fruktansvärt förbannad å chockad som jag va då.

hoppas att den idioten aldrig mer gör om ngt sånt!!  

• skogsvitter

Jag har varit med om det och jag inklusive flera andra i omgivningen reagerade mycket starkt och vi var flera som ringde och anmälde detta samt ordnade hjälp. Precis när rutan skulle krossas kom föräldrarna ut. Det var det värsta jag varit med om i hela mitt liv.

Nu har jag inte sett videon men ska jag vara helt ärlig så låter det ju som att något inte är helt ok med bluffen, folk måste ju fatta att det inte är på riktigt eller något. Alltså jag lovar, hör man en bebis som på riktigt skriker i en bil så kommer varenda jävla cell i en människokropp reagera i ren instinkt.

Är det bara "vanligt" spädbarnsskrik så förstår jag att det inte blev så stora reaktioner. Dödsångest låter inte som "vanligt skrik". Som sagt, jag har själv varit med om det. Ingen kunde ta miste på att den bebisen var övergiven och hade hysteriskt stark dödsångest som skar genom märg och ben.

• Epic Fail
    Angelicann skrev 2012-04-22 23:45:15 följande:
    I sommars när jag å min syster va ute å gick så gick vi förbi en bil där de satt en liten knatte på kanske 3-4 månader i bilen som stod mitt i solen!!!
    Vi gick självklart fram då vi såg att de inte fanns ngn mer i bilen, först trodde vi att mamma/pappa va snabbt in i ngn lgt för att typ lämna eller hämta ngt. men när vi såg att den lilla va illröd å farligt varm så fatta vi att lillen hade suttit där ett tag.. å paniken blev ett faktum å precis då kommer mamman GÅENDES lugnt å sakta å säger att hon trodde hon skulle höra om bebisen börja gråta för hon satt ungefär 100 meter bort med sin dotter på kanske 2-3 år på en jävla bänk i skuggan!!
    men vi såg inte dottern, så syrran fråga vart hon va, då satt hon kvar på bänken (!) precis brevid en park full me alkisar å annat knepigt folk!

hur fan ärligt talat dum i huvudet är man när man först lämnar sin lilla bebis i bilen mitt i sommaren i solen å sen lämnar sitt andra barn på en bänk?

vi gick såklart inte iväg förrens vi såg att hon tog me bebisen till sin andra dotter som vi så klart höll koll på!!
    Hur tänker ngn som gör så? Varför gör man så?

nu i efterhand så ångrar vi oss att vi inte ringde polisen men vi blev helt ställda verkligen.
    Jag har nog aldrig varit så fruktansvärt förbannad å chockad som jag va då.

hoppas att den idioten aldrig mer gör om ngt sånt!!  
    Usch jag får ont i magen när jag läser om sånt här. Vilka idioter det finns!
  • Epic Fail
    skogsvitter skrev 2012-04-23 00:05:21 följande:
    Jag har varit med om det och jag inklusive flera andra i omgivningen reagerade mycket starkt och vi var flera som ringde och anmälde detta samt ordnade hjälp. Precis när rutan skulle krossas kom föräldrarna ut. Det var det värsta jag varit med om i hela mitt liv.

Nu har jag inte sett videon men ska jag vara helt ärlig så låter det ju som att något inte är helt ok med bluffen, folk måste ju fatta att det inte är på riktigt eller något. Alltså jag lovar, hör man en bebis som på riktigt skriker i en bil så kommer varenda jävla cell i en människokropp reagera i ren instinkt.

Är det bara "vanligt" spädbarnsskrik så förstår jag att det inte blev så stora reaktioner. Dödsångest låter inte som "vanligt skrik". Som sagt, jag har själv varit med om det. Ingen kunde ta miste på att den bebisen var övergiven och hade hysteriskt stark dödsångest som skar genom märg och ben.
    Gud vad hemskt! Tur att ni ringde och anmälde i alla fall. Och ja, om det är en bebis som verkligen gallskriker så tror jag också att de flesta hade reagerat istinktivt. På videon lät det ju inte riktigt som det var full panik med bebisen faktiskt men ändå.
  • cannafever

Jag hade bara promenerat förbi, i regel när jag går ute på stan så har jag brotom, har inte tid att sparka sönder rutor och sedan förklara mig, vänta på snuten and so on.
    Vill dom ta död på sin unge so fine, inte mitt bekymmer.
    Fast det är efter att ha kollat på filmsnutten.

Skulle jag hitta en bil på en riktig varm dag och höra en hysteriskt gallskrik från bilen så finns det en risk att jag skulle bli heroisk och sätta mitt eget liv på paus nån timme.
    Den dagen den sorgen, i regel låter jag folk vara och förväntar mig detsamma.

• sverker11
    Epic Fail skrev 2012-04-22 19:22:48 följande:
    Jag såg precis på aftonbladet den här videon:

www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/tv/article1...

Själva programmet ska sändas 23/4 står det men av det lilla jag såg av det här tyckte jag att det var skrämmande att se hur få som brydde sig
    Hur hade du reagerat om du hade råkat se detta?
    Så ett filmteam har stoppat in ett skrikande barn i en bil och sedan gömt sig en bit bort för att filma hur folk reagerar? Men ingen ifrågasätter filmteamets moral utan bara varför de som går förbi inte genast kommer rusande till undsättning när ett barn skriker?

Nästa gång jag hör ett barn skrika på en affär eller i kollektivtrafiken är det nog bäst att jag utgår från att föräldrarna har övergivit barnet och ringer polisen.
  • stikkem
    skogsvitter skrev 2012-04-23 00:05:21 följande:

Va?
  • stikkem
    cannafever skrev 2012-04-27 09:40:57 följande:
    Jag hade bara promenerat förbi, i regel när jag går ute på stan så har jag brotom, har inte tid att sparka sönder rutor och sedan förklara mig, vänta på snuten and so on.
    Vill dom ta död på sin unge so fine, inte mitt bekymmer.
    Fast det är efter att ha kollat på filmsnutten.

Samma har.

Ar det helt uppenbart att ungen ar dumpad i bilen hade jag kanske papekat det till narmats affar etc. Dock hade inte jag stallt mig och sparkat sonder nagra rutor eller blivit involverad pa nagot annat vis.

Foraldrar och deras uppfostringsmetoder ar inte att leka med.
  • stikkem

Nu sag jag klart pa snutten. Josses.

Folk ar ju inte pa riktigt, nagot overkansligt sta och grina for det dar. Blir man sa blödig av att avla?

Svar på tråden Svenskarnas etik ifrågasätts. De hör bebisen skrika men fortsätter att gå!