• bruuden

är buren bra som vinterbur? hur inreda den?

jag har en sån här utebur

jag undra hur jag ska inreda den till vintern? i självla bodelen ska man ha hö el halm?
    ska man ha hö/halm upp till taket?   
    tänkte ha buren på vår inglasde altan går det bra? el blir det för kallt?

jag har aldrig haft kanin ute på vintern men nu börja jag känna av han då han är inne och vill ha hono kvar. 

• Svar på tråden är buren bra som vinterbur? hur inreda den?
  • MLi4

Jag vill ha en lejonkanin men måste bygga en bur Hur vet jag om buren är bra? Vore bra att veta. PS jag vill har aldrig haft kanin.

• sötare

Hö slår man, torkar och ev pressar i balar. Består ofta av klöver och timotej mm. Används som foder 

Halm därmot är det som blir kvar när man tröskat för att få fram havre, korn, råg och vete. Det är alltså en "restprodukt" med mycket lägre näringsinnehåll. Även halm torkas och pressas ev i balar så klart.Används som strö ej farligt för kaninen att äta om den skulle göra det.
     När det e kallt ute så se alltid till så att kaninen har tillgång till torrt halm och även hö .

• sötare

jag hade en kanin ute året runt. Såg alltid till att den hadde hö att äta och torrt och rent halm att bädda med. Dock  så ville den inte vara i själva bodelen utan grävde istället hålor och bäddade med halmen där (grävde aldrig ner något galler i den gigantiska inhägnaden som vi hadde) .

• tuuliz

Här tänker jag stanna! Har precis skaffat min första kanin och hon ska bo ute i vinter. Kul o hitta hit!

• Dr Mupp
    MLi4 skrev 2013-11-13 16:09:23 följande:
    Hur ska jag bygga en bra bur????😶
    Stor bur. Tre täckta sidor, upphöjd från marken och rejäla dörrar med svetsat nät (ej hönsnät). Se till att taket sticket ut en bit på alla sidor, och mest framtill för att det inte ska regna in i buren. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • sötare

om det finns möjlighet så så bygg en rejäl bur där kaninen kan skutta omkring bygg olika sektioner i olika storlekar och korridorer som kaninen kan skutta omkring i försök bygga det så att man kan ändra om i buren, för tro det eller ej även om det inte ser så ut så tycker kaniner oxå om variationer. 

• Kevin2011

Buren ser toppen ut och altanen blir utmärkt. En kanin klarar kyla väldigt bra om den bott utomhus och således fått sin vinterpäls. Det är viktigt att INTE ta in kanin även när det blir -25. Jag skulle haft in en massa halm som kaninen kan boa i och även hö som den bör ha fri tillgång till för att kunna småäta hela tiden. Kom ihåg att byta vattnet ofta om det fryser till is. Lycka till!

• tuuliz

Hej! Länge se jag tittade in här. Har en fråga, hoppas nån av er kan svara.
    Mion kanin blev arg på mig idag Rynkar på näsan Undra varför?

• hajna
    Tudor 05 skrev 2012-05-08 19:55:22 följande:

så har jag också hört. Att man INTE ska isolera kaninburar. Känner nog ingen som har gjort det till sina utekaniner heller....
    Det är inte precis en bur, men vi har faktiskt isolerat vår utekanins bo. Han bor i en jättebur som är 2x2 meter och hög nog att gå in i, och där har vi på väggen fäst hans bo på 120x60 cm. Boet har två lika stora delar. Ingången är i golvet på ena delen, och sen är det ett hål mellan delarna till den inre som är uppvärmd. Värmen går på när det är ungefär -10 grader ute. Värmeelementet finns i en luftspalt som går runt den inre delen och gör så att luften där cirkulerar - innerväggarna i den inre delen blir alltså jämnvarma och det finns ingen risk för att det blir för varmt någonstans. 

Värmen är kanske onödig, men det känns bra att den finns när det drar ned till -30 som vi hade för nån vecka sen. Eftersom ingången är undertill så stannar värmen kvar i boet, det är verkligen betydligt varmare därinne när man sticker in handen. När det blir kring -20 så brukar han vara därinne mest hela tiden och kommer bara ut för att äta och dricka.
Svar på tråden är buren bra som vinterbur? hur inreda den?