• Klockan

Resa iväg utan blöja?

Nu är det så att min son är rätt duktigt på att vara blöjfri. Han säger ifrån när han behöver kissa. Ibland händer det olyckor, men inte alls särskilt ofta. På måndag ska han vara blöjfri på dagis också.

Nu ska vi åka iväg, resan kommer ta ca 45 minuter plus 25 minuter att gå, men det finns ingen möjlighet att gå på toa under färdens väg. 
    Ibland har det hänt att han har behövt kissa en halvtimme efter han varit på toa, ibland kan han hålla sig i 2-3 timmar. Han har bara varit blöjfri i 2 veckor. Han sitter fortfarande på toaletten/pottan, så han har inte lärt sig stå och kissa ännu.

Men ska man chansa? Eller ska man ta blöja under färden tills han har varit blöjfri under en längre tid?

En annan fråga är när man ska börja testa blöjfritt på nattetid?
     Han har vilat en gång under dagen, när han var trött. Han sov i 1 timme och 20 minuter, utan att han varken kissade eller bajsade.

• Svar på tråden Resa iväg utan blöja?
  • viseversa

Klart du kan chansa. Ta med extrabyxor. Sen KAN man ju kissa i en buske också om det skulle bli akut!

• Euphoria85

tycker som viseverrsa! Ta nått han kan sitta på också så om det skulle komma en liten olycka inte blir blött i sätet eller bilstolen :)

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
  • viseversa

När Indra och Alwa slutade med blöjor så hade jag alltid med mig 3 par byxor och 3 par trosor i väskan. Sen Fick dom kissa lite där det fanns möjlighet. På ett träd på en buske på en gräsmatta mm mm. Sen hade jag med mig engångsunderlägg såna man har på skötbordet när man byter blöja. Dom la jag i vagnen/på sätet på bussen/t-banan7bilstolen mm mm och OM det hände en olycka så slängde man bara den satte på nya byxor och ett nytt underlägg. Dock hände det sällan olyckor. Men man får tjata en del i början och fråga om dom behöver kissa. 

• ZuMa

Vi gjorde lite olika från gång till gång, när barnen hade slutat med blöja. Ibland kändes det bättre att ta på en blöja om man skulle åka långt och ibland funkade det bra utan. De fick vara med och bestämma det lite själv också. Ville de inte ha blöja, så tog vi ingen blöja.

När det gäller blöjan på natten, så tycker jag att man kan testa det när man märker att blöjan är torr på morgonen. Min äldsta son blev blöjfri på dagen strax före 2½ år och ett par månader senare kunde vi ta bort blöjan på natten. Min yngsta son blev blöjfri på dagen när han var ganska precis 3 år, men nu är han drygt 3½ och har fortfarande blöja på natten. Han dricker fortfarande välling på kvällen, så jag räknar inte med att han ska bli blöjfri på natten än på ett tag.   

• Venne

Jag hade nog tänkt efter lite på var barnet ska vistas ockå. Det är ingen höjdare om han kissar ner ett säte på bussen eller tåget fullkomligt, varken för er eller näste man att sitta där. Men man kan ju om man tror att det finns en risk för en sådan olycka lägga något under rumpan istället för att sätta på blöja. En handduk kanske. Vi gjorde så i hennes dyra bilstol den första tiden också.

Svar på tråden Resa iväg utan blöja?