• Leiben

ÄD utomlands - många frågor om procedur, fruset/ färsk, (icsi)

Ruvar just nu på ett 2-celligt syskonförsöksembryo som jag inte har mycket hopp om. Gör därför som jag alltid gör i sådana här processer planerar flera steg vidare.

Har varit i kontakt med en klinik på island just för att jag gärna vill ha öppen donation. Där föredrar de om mannen kommer  och lämnar spermaprov som sedan fryses ner. Vet inte hur bra det är dock med tanke på manlig faktor. och ska de då tinas och utföras icsi på när donatorn plockas? Då blir det jag som åker dit med kort varsel för återinföringen? det är ju ändå så tätt på så då kan vi lika gärna åka vid samma tillfälle båda utan nedfrysning.

1. Era förslag?
    2. Hur har det sett ut i ert fall?
    3. Hur lång tid i förväg har ni fått veta att ni ska åka?
    4. Hur hitta samarbetsläkare?
    5. inför fet här gjordes ju bara en koll när jag åt progynonet på dag 10 typ. Har aldrig haft problem med slemhinna eller  så. Vilka kontroller görs innan?
    6. Jag kan begära ut testerna från KS va men behöver de översättas; kompletteras? 
    7. Nåt annat jag behöver veta?

Skulle verkligen behöva få svar på dessa frågor så jag kan ruva de här dagarna med det här cellfattiga embryot utan att bryta ihop med tanke på allt man har framför sig - igen.

Tur att jag har en liten 1½-årig prins som ligger här och sussar brevid iaf <3

Tack på förhand!

• Svar på tråden ÄD utomlands - många frågor om procedur, fruset/ färsk, (icsi)
  • Caspianne

Tråkigt att du fått dåligt embryo tillbaks! Förstår att du gör reservplan, jag har också fått tillbaks embryon av sämre kvalitet och vet att edt känns tröstlöst!

1.-2.)
    Vi har använt både färsk och frusen sperma (har manlig faktor). Hur kvaliteten blir när den fryses tror jag är individuellt, men ofta funkar nog frusen lika bra, men som sagt omöjligt att veta innan den fryses och tinas gissar jag. (Om ni använder fruset så behöver enbart du åka inför ET, annars åker båda och maken får lämna sitt ett par dagar innan ET.)

3.) Man får veta någon månad innan (?) vilket datum för ET är planerat, men detta datum kan sen flyttas någon dag hit eller dit, beroende på hur donatorn svarar på behandling.

4.) Jag har tursamt nog fått hjälp av sen svenska ferilitetskliniken, både med rescept och UL.

5.) Man brukar få göra 1-2 UL (Det första ~ dag 10 efter progyononstart) för att mäta/kontrollera slemhinnan.

6.) Det är varierar mellan olika kliniker vilka tester de vill att du tar. Bara att skicka över det du redan har och komplettera om det saknas nåt.

Lycka till och såklart du ska vara glad för underverket du redan har!

• Leiben

åh, tack för svaret. som väntat blev det inget av det här försöket så nu är det bara att ta kontakt med kliniken då och försöka komma på väntelistan så fort som möjligt.

Svar på tråden ÄD utomlands - många frågor om procedur, fruset/ färsk, (icsi)