• Eldig72

Eget rum för 1-2 dagar i månaden?

Nu skulle jag vilja ha er åsikt.

Sambon har sedan ett tidigare förhållande två tonåringar som "ska" bo hos oss varannan helg. Nu är de hellre, precis som de flesta i den åldern, med kompisar vilket gör att de bor hos oss endast 1-2 dagar i månaden vilket gör att jag tycker att det känns onödigt med ett varsitt rum de få dagar de sover här.  Kan tillägga att det säkert är 2-3 månader sen de sov här samtidigt en natt.

Vi har även en 1 åring som för tillfället inte har något rum överhuvudtaget och jag skulle väldigt gärna vilja att hon kunde ta ett av rummen. Som det är nu är samtliga leksaker i köket och vardagsrummet. Hon är också väldigt lättväckt och jag längtar efter att kunna ligga och läsa på kvällen utan att väcka henne.

Kan tillägga att vi även har ett "allrum" med en bäddsoffa men det är inte ett rum som passar direkt till barn- eller sovrum men funkar ju bra som extra sängplats. Till och med så att en av tonåringarna föredrog att sova där trots att eget rum finns.

Jag har ju hoppats på att sambon själv ska föra det här på tal men kanske väntar han ut mig. Vad tycker ni, är jag hemsk som tycker att tonåringarna kan dela på ett rum då det faktiskt också finns en bäddsoffa om de någon gång är här samtidigt?

• Svar på tråden Eget rum för 1-2 dagar i månaden?
  • Knytt

Nej, verkligen inte. Klart att de kan dela rum. Det handlar om ett par dagar i månaden. Hade det varit jag så är jag inte ens säker på att jag hade låtit dem få ett eget rum överhuvudtaget för så få dagar. 

• Olivkvisten

Jag tycker du har helt rätt, jag är i en liknade situation, fast med mindre barn. Jag sa till sambon att ett av rummen ska vår gemensama son ha eftersom hans barn sov 2-4 dagar i månaden, iblad inte alls. Inga problem för han. Så nu har vår son ett rum och hans två barn delar på ett rum när dom är här.
    Jag tycker du ska kräva det av din sambo. För det är inte rimligt att ert gemensama barn inte ska något rum, men hans två tonåringar som knappt sover hos er ska uppehålla två rum. Nej sätt ner foten och säg i från!

• katalysator

Känns verkligen inte som något konstigt. Däremot är det bra att involvera tonåringarna i diskussionen, låt dem vara med och planera hur deras "nya" rum ska se ut och själva möblera det, så att de inte bara kommer dit och upptäcker att ni har rört till allt.

• Eldig72

Tack för era kommentarer, jag tycker själv att det är vansinnigt att vi har en hel övervåning där jag i princip aldrig sätter min fot trots att barnen nästan aldrig är hos oss. Ena tonåringen fick fria händer att måla om sitt rum för att få det som hon ville ha det men det är lämnat, halvfärdigt, eftersom hon aldrig är här och därför inte bryr sig om hur det ser ut förmodligen.

Självklart skulle vi ta upp frågan med dem före och jag tror inte att det skulle vara ett problem, det är snarare min sambo som jag tror är rädd att de skulle känna sig ovälkomna om han för det på tal... Obestämd.

Svar på tråden Eget rum för 1-2 dagar i månaden?