• Lyckligtälskad

Hur upprätta samma regler för hans och mitt barn?

Hej!

En sak som dykt upp mer och mer det sista och som jag oroar mig lite för är hur jag och min fästmans inställning är till uppfostran av våra barn.

Nu ska vi snart flytta ihop och min sexåring får två bonussyskon - på flicka på 12 år och pojk på 9 år.

Min fästman är en otroligt ansvarsfull, kärleksfull och engagerad pappa vilket jag tycker är både skönt och fint. Däremot tycker jag att hans uppfostran är mkt mer slapp än vad min är... och därför tror jag att det kan bli en del problem nu när vi sen flyttar ihop. På något vis måste vi ju upprätta lite samma regler, det går ju inte att jag kör mitt race med min dotter och han sitt (eftersom det nu inte finns några andra bioföräldrar med i bilden och barnen bor hos oss på heltid).

Han är ofta orolig för 9-åringens temperament och sätt, vilket kan vara riktigt jobbigt ibland. Han är så tävlingsinriktad, ska vara bäst, först och vinna allt annars blir han arg och tjurig... det kan ju förstås irritera men det är både lättare att säga åt honom för mig och se problemen där...

Däremot är jag mer orolig för 12-åringen, visst hon har nog fått bli lite vuxen och ta mer ansvar än vad en normal 12-åring gör då inte mamman funnits med i bilden på flera år. Hon är jätteduktig och ordentlig på många områden, sköter läxor, städar osv. Däremot (som tjejer kan vara) så har hon sin pappa lite runt sitt lillfinger och är lite mer åt det manipulativa hållet - dvs det är svårt at sätta fingret på vad det är och därmed svårare att säga ifrån och tillrättavisa. Vi har fått någon form av kompisrelation vilket jag tycker är kul oxå men sen är det svårt för mig med balansen vad som är okej och inte. Jag måste ju ändå vara den vuxna som kan säga vad jag anser är rätt osv.

jag kan prata med min fästman när jag tycker saker är fel men sen är det ju ändå upp till honom att ta tag i det och göra något åt det om han nu håller med mig.

Usch jag oroar mig väldigt för det här och har inte en aning om hur man hittar en bra balans på gemensamma regler, hur mkt jag ska vara med och fostra och/eller hur lite - hade jag inte själv haft barn som blir påverkad och tar efter deras beteende så hade kanske inte problemet funnit (än) men eftersom vi oxå vill ha ett gemensamt barn i framtiden så funkar det ju inte med olika regler till olika barn.

Vad tycker ni om detta? Hur ska jag gå tillväga?

Exempel på problem:
    1. 12-åringen är ofta hemma från skolan av diverse (enlig mig påhittade) åkommor och sitter då hemma i pyamas framför tvn och/eller spelar sims...
    2. 12-åringen tjatar tills hon får saker - pengar och teknikprylar jag anser hon är för liten för att ha och sen väldigt sällan tacksam då hon tar så mkt för givet.
    3. Jag som har sämre ställt än min fästman känner att jag varken kan eller vill ge min dotter så mkt för då skulle hon inte vara lika glad och tacksam när hon väl får saker som hon verkligen vill ha och har suktat efter.
    4. 12-åringen har själv bestämt att hon inte vill ha tandställning trots att hon har ett ordentligt överbett pga att hon suger på tummen - något som jag skulle tycka vara självklart men pappan tycker då att hon inte ska behöva det om hon inte vill... osv
    5. 12-åringen får vara med oss jämt och se filmer som är direkt olämpliga för barn och som jag inte känner mig bekväm med
    6. Eftersom vi alltid har barnen och jag värdesätter partid och egentid väldigt mkt även om det inte behöver vara ofta så känner jag alltid att hon ska vara med jämt - jämt - jämt och det irriterar mig.
    7. Hon lägger sig inte förrän 22 och efter det är jag och fästmannen så trötta att vi inte har varken tid eller ork till något annat än att zappa vid tvn - så sällan blir det vare sig förtroliga samtal eller sex...

Ursäkta för den långa utläggningen, skulle verkligen vara tacksam för lite råd och tips kring detta...

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur upprätta samma regler för hans och mitt barn?
  • Alexiandra

Jag är ju verkligen ingen direkt hjälp så kanske. Men vad säger han när du pratat om just den där gemensamma delen? Tandställningen osv där kan du ju kanske inte göra så mycket.

Men att ni bör ha samma regler för alla barn, och att du vill diskutera igenom dem, har du sagt det och vad sa han då? Samma sak ang det ekonomiska, att du när ni bor ihop vill att barnen ska få ungefär lika mycket och att du inte har varken råd eller lust att 'skämma bort' (välj ett annat ord till honom kanske) ditt barn på samma nivå som hans?

• Lyckligtälskad
    Alexiandra skrev 2012-04-19 12:23:42 följande:
    Jag är ju verkligen ingen direkt hjälp så kanske. Men vad säger han när du pratat om just den där gemensamma delen? Tandställningen osv där kan du ju kanske inte göra så mycket.

Men att ni bör ha samma regler för alla barn, och att du vill diskutera igenom dem, har du sagt det och vad sa han då? Samma sak ang det ekonomiska, att du när ni bor ihop vill att barnen ska få ungefär lika mycket och att du inte har varken råd eller lust att 'skämma bort' (välj ett annat ord till honom kanske) ditt barn på samma nivå som hans?
    Tack för ditt svar! Tycker du har sunda tankegångar både vad gäller din egen tråd och det du skriver här...

Jag tog ett snack med honom igår och även om jag nog är mer grubblande och behöver prata, reda ut saker och få svar på att saker och ting ordnar sig medan han inte tänker så mkt utan bara kör på och tänker att det ordnar sig (får för mig att det är lite typiskt manligt och kvinnligt)...

I alla fall så har jag skrivit ner punkter på sånt jag skulle vilja att vi diskuterade fram regler för och så vill jag be honom att själv skriva upp några punkter på saker han tycker är viktigt?

Sen när vi pratat ihop oss kring det så ska vi sätta oss ner med barnen och prata med dem om vad de har för synpunkter kring allt och om de har något annat de oxå vill ta upp?

Om jag och min kille tillsammans bestämt att vi ska försöka ex vårda språket och inte gå in med skor i tid och otid - och vi har framfört "de nya reglerna" eftersom de inte funnits tidigare - så blir det ju automatiskt lättare för mig att påminna/säga till om de svär mkt eller går in med skitiga skor än om jag börja säga det nu när de alltid fått det innan...

Rom byggdes ju inte på en dag och allt det här kommer säkert att ta tid men det känns ändå viktigt och skönt att upprätta en plan kring allt och förebygga så många konflikter som det går innan...

Skulle ju inte vara så lätt att komma med dessa regler långt efter att vi flyttat in på riktigt...
Svar på tråden Hur upprätta samma regler för hans och mitt barn?