• Happymom

Potträning?!

Har många frågor på en gång om

1. Ni som pottränat när barnet var ca 2 år. Hur gjorde ni? 
    Tog ni bort blöjan helt eller bara ibland?

2. Hur lång tid tog det för barnet att börja gå självmant på -eller säga till om att hen behövde gå på pottan?

3. Satte ni barnet på pottan vissa tider?

4. Hur gjorde ni ute, t.ex i affären eller på buss, t-bana och bilfärder om "akutläge" uppstod?

5. Hur gjorde ni på natten?

6. Hur ofta och länge skedde det olyckor?  

7. Har ni använt resepotta och har den isf fungerat bra?                

8. Hur gick det på förskolan. 

• Svar på tråden Potträning?!
  • Tanja f

Jag satte igång när jag märkte att sonens nattblöja var torr flera nätter i rad. Då var han 2 år och 1 mån (i början av mars). Den morgonen när han klev upp lockade jag honom att sitta på pottan genom att läsa bok/göra iphone. Tror jag satte på kranen också. När han kissat var vi alla jätteglada. Då fick han vars utan blöja och testa den dan.

Efter några dagar vågade jag släppa nattblöjan. Dagtid hade han på förskolan, men så fort vi kom hem åkte blöjan av och det gick ganska bra. En hel del olyckor, men helt ok resultat. Efter 2 v provade vi utan blöjor på dagis och han började vägra blöja själv. Säga till själv kom nog efter några dagar, men det är fortfarande lite blandat. Ibland försöker jag få honom till pottan och ibland väntar jag ut honom.

Bajset är fortfarande lite skakigt han har gjort i pottan några ggr, men det händer också att det hamnar på andra ställen...

Han kan hålla sig länge (ca 3 tim) så jag brukar chansa när vi ska iväg och hoppas att det löser sig. Tar dock med ombyten. Har inte fått honom att kissa på toa, men däremot har han kissat ute efter att ha sett storebror kissa ute.

Natten går otroligt bra. Tror en olycka på 1,5 månad. Dagtid är det kissolycka ca 20 % av gångerna, men då kissar han som sagt sällan. Bajs är nog i pottan hälften av gångerna. Det här resultatet är alltså efter drygt 1,5 månad.

Idag var han olycksfri på dagis

Du märker nog hur ditt barn vill ha drt. Min son vill styra själv när han ska kissa, och frågar jag om han vill kissa säger han oftast nej. Men om jag mutar med iphone brukar han gå med på att kissa.

• Happymom

Tack Tanja F,
    Jag tycker det är svårt med potträning, för det är så svårt att hitta info om det. Det står bara om "när är barnet redo".

Här på FL hittar jag inte heller mycket. Det är kort och gott mest "Potträna på sommaren och ta bort blöjan helt. Belöna med t.ex klistermärken".

Men allt annat då?!! Typ som de frågor jag ställde i trådstarten

• Tanja f

Jag tror att det inte finns några givna svar utan du får anpassa "metoden" till hur ditt barn är. Om barnet tvärvägrar potta/toa/toaring är det förstås svårare. Och det beror också på din inställning till kiss/bajsolyckor. För en 2-åring kan vara svårt att få olycksfri på direkten.

Min 2-åring kissar medvetet, men det händer väl att han håller sig för länge och sen inte hinner till pottan.

Jag tyckte jag svarade på de flesta frågorna (fast utan numrering) men det är lite svårt när jag skriver från mobilen

På natten tog jag som sagt av blöjan helt efter några torra nattblöjor. Jag försöker få honom att kissa innan läggdags. Sen kissar han inte mer förrän det är morgon. Han vaknar ca 2 ggr på natten för amning, man han kissar inte då. Min 7-åring måste jag däremot väcka på natten och kissa honom i sömnen.

Jag skulle nog börja med att ha en potta med ryggstöd. Försök att göra sittandet på pottan till något roligt. Tex bok/iphone/sjunga en sång. Om ni testar på morgonen är det stor chans att det kommer kiss. Ta av blöjan på helgen så kan ni träna. Efter maten är också en bra tidpunkt. 2-3 tim mellanrum mellan potttiderna är nog lagom.

Jag har försökt med toa, men fått nöja mig med pottan

På dagis går det bra! Tror att det är lite blandat där också med att han säger till och att de sätter honom på vissa tider.

När min son vill kissa drar han ner byxorna och ropar kissa. Då gäller det att vara med!

• Tanja f

Och när han lyckades kissa på pottan några gånger valde jag att sluta ta på honom blöja helt. Däremot på dagis hade han blöja några till veckor. Akuta situationer har inte uppkommit när vi varit iväg, däremot olyckor har inträffat och då är det bra att ha med sig ombyte. Fast ikväll ska vi bort och då har jag för en gång skull tagit med en potta.

• Happymom

Tack igen!
    Ja förlåt, det gjorde du. Det var inte meningen att få det att låta så. Jag är otroligt tacksam att du svarade mig!

Min dotter sitter gärna på både pottan och toaletten (lite för kul tror jag. För hon vill sitta även när hon inte behöver). Hon går nästan alltid utan blöja hemma. Hon säger "potta/kissa/bajsa", men ofta händer ingenting o sen råkar hon kissa på sig mitt i leken i alla fall, men det går ganska bra så långt. Bajsolycka har det aldrig blivit någon.

Vi har tuftade mattor som är lätta att tvätta av och i soffan får hon sitta på en fleecefilt.

Jag vet bara inte hur man går vidare. När vågar man t.ex gå till mataffären utan blöja?

• Tanja f

Ingen fara :))

Det låter ju jättebra att hon gillar att sitta på både potta och toan!

Det är säkert bara en tidsfråga innan hon kommer på hur hon ska göra. Sitter hon på toa/potta efter natten? För det är nog lättaste tidpunkten för att det ska komma nånting i pottan. 

Gå till affären utan blöja skulle jag nog göra om hon börjar kissa medvetet alt om jag vet att barnet nyligen kissat. 

Såg även en annan tråd i forumet som svarar på dina frågor. 

• Kina79

1. Ni som pottränat när barnet var ca 2 år. Hur gjorde ni? 
    Tog ni bort blöjan helt eller bara ibland?

Första 2 vekorna lite då och då.
    Sen 7 dagar tillbaka bara tog jag bort den, trots protester

2. Hur lång tid tog det för barnet att börja gå självmant på -eller säga till om att hen behövde gå på pottan?
    4-5 dagar

3. Satte ni barnet på pottan vissa tider?
    Nix, då blir hon skogstokig! Satt henne bara där när jag såg att det behövdes, men det kom på golvet de första dagarna, hon var livrädd och storgrät när hon skulle kissa på potta eller toalett

4. Hur gjorde ni ute, t.ex i affären eller på buss, t-bana och bilfärder om "akutläge" uppstod?
    Har inte direkt hänt än, men visst har hon kissat på sig ute. Men med de andra två fick jag springa ut ur affären eller var jag nu var. Åkte alltid bil, så kunde stanna var som.
    5. Hur gjorde ni på natten?
    Ingen av mina har blivit blöjfri på natten samtidigt som dagen.

6. Hur ofta och länge skedde det olyckor?  
    Bajsar ff på sig, men inga kissolyckor på hemmaplan längre. Med den första hände det aldrig olyckor - hon blev helt torr direkt. Mellantjejen hade olyckor tills hon fyllde 5, alltså i 3 år - det har varit jobbigt! Lillan tränas ju än

7. Har ni använt resepotta och har den isf fungerat bra?           
    Hade det en resa med mellantjejen . var bra. Men det behöv ju kort tid - om man inte har ett barn som vägrar toaletter så klart      

8. Hur gick det på förskolan. 
    Första barnet - inga problem
    Andra barnet - lika mkt olyckor där som nån annanstans
    Tredje barnet - går inte på fsk 

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • sanna1988

Började testa med pottträning när min yngsta son va två men han kunde inte känna när de kom så vart olyckor efter olyckor så han fick tillbaka blöjan. Strax innan han fyllde tre bestämde han sig för att sluta helt själv och inte en ända olycka än. varken på förskolan eller hemma. När vi är ute kollar vi hur toaletterna ligger utifall att om han skulle behöva gå och ser till så han e nykissad är vi åker hemifrån etc.

• Happymom

Sanna1988,
    Pojkar brukar visst behöva vara lite äldre har jag förstått. Har nästan inte hört någon pojke som varit blöjfri innan två, men många flickor.

Kanske ska man vänta med att vara utan blöja ute då... Å andra sidan vet jag att det dröjer 3-4 h mellan "kisserierna", så kanske ska man passa på att gå ut precis efter hon kissat...?

Svar på tråden Potträning?!