• everything

Hur mycket betalar ni för elen varje månad?

Jag tycker våran el-räkning är lite för hög, men vet inte heller riktigt vad som är det normala?

Hur mycket betalar ni varje månad, både till elbolaget och till den som levererar elen?

Skriv gärna hur stort ni bor och hur många ni är.

• Svar på tråden Hur mycket betalar ni för elen varje månad?
  • Fidelis ad urnam

Vi betalar mellan 200-230 kronor i månaden. 
    BR-föreningen betalar abonnemanget och vi medlemmar betalar sedan för vår egen elförbrukning.  

• Bellabu

Bor i villa på 130km2 och ett varmgarage på 80km2. Dyraste räkningen i vinter låg på 2600:- ( bor uppe i norr och hade väl -30) annars ligger den på 1500 -2000:-

• Virkad

230 kvm + källare. Jordvärme. Betalar ca 2000/mån vinter för uppvärming, hushållsel + nätavgiften. (eller vad det heter). Sommaren ca 1000kr/mån. Diffar ett par hundralappar hit o dit oxå.
    Vi eldar även ibland, men oftast inte. Är ganska nöjd med våra elräkningar!

• Fidelis ad urnam
    Fidelis ad urnam skrev 2012-04-18 09:42:05 följande:
    Vi betalar mellan 200-230 kronor i månaden. 
    BR-föreningen betalar abonnemanget och vi medlemmar betalar sedan för vår egen elförbrukning.  
    Men seriöst
    Vi bor i en tvåa på 65 kvm, lägenhet.  
  • Kimban

I snitt mellan 200-300 hundra,(sen ca 500-600 för nätet, tror de är var tredje månad) nät avgiften bryr ja mig inte så mycket om för jag kna inte påverka den ändå. tre på 67 kvadrat, tre personer. Då har vi tvätt/torktumlare och diskmaskin, datorer, tv etc som ofta står på. Lampor tända dygnet runt, (några)

Tvättar gör vi 3-4 gånger i veckan och disken går minst en gång om dagen.

• Elle84

Radhus på 125 kvm. Ca 500kr i månaden inkl alla avgifter. Tycker att det är jätte billigt. Sparar inte alls på elen diskmaskinen går 1 gång/dag och tvättmaskinen. Tv, dator samt lampor tända nästan hela dagen.

• Maac

Radhus 2 vuxna ett barn, i snitt ca 1800 i månaden.

• Fia 28

Eluppvärmd lägenhet på 63 kvadrat. Räkningen kommer månatligen och det kan vara allt från 300 kronor på sommaren till 1350kr på kallaste vintern.

• Fia 28
    Fia 28 skrev 2012-04-20 08:39:24 följande:
    Eluppvärmd lägenhet på 63 kvadrat. Räkningen kommer månatligen och det kan vara allt från 300 kronor på sommaren till 1350kr på kallaste vintern.
    Glömde 20 m2 varmgarage.
  • KAIJA

Hej!
    Vi bor i ett bostadsrätt parhus.
    Det har två våningar, min dotter bor på övre våning och jag nere.
    Övre våning är ca 65 kvm nedre våning ca 80 kvm
    Vi har elvärme.
    Elen tar vi via DinEl Göteborg och netet levereras av Eon.
    Jag tycker att våra kostnader har blivit alltför höga.
    Vad vore rimliga kostnader?

Tacksam för ert förslag och svar.

Mvh
    Kaija Kurki

• Noname00

Det är svårt att få en bra jämförelse när man inte anger priset per kilowatttimme eller hur många kilow man har förbrukat.

Börjar med summan jag med.
    150kr i månaden för en 3a 2 personer, på sommaren har de ibland legat på 120kr / mån.

• riboflavin
    KAIJA skrev 2018-01-09 14:57:51 följande:

Hej!

Vi bor i ett bostadsrätt parhus.

Det har två våningar, min dotter bor på övre våning och jag nere.

Övre våning är ca 65 kvm nedre våning ca 80 kvm

Vi har elvärme.

Elen tar vi via DinEl Göteborg och netet levereras av Eon.

Jag tycker att våra kostnader har blivit alltför höga.

Vad vore rimliga kostnader?

Tacksam för ert förslag och svar.

Mvh

Kaija Kurki

Elvärme via? Stor skillnad på gamla elradiatorer och en modern luftvärmepump.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • GAndrea

85 kvm, gammalt hus från 1920, 2 vuxna och en ettåring, eluppvärmt vattenburen värme och jag är föräldraledig och tvn går jämt ;) tvättmaskinen och diskmaskinen går varje/varannan dag. Dyraste räkningen 3100 kr, billigaste 1200 kr, det senaste året.

• Jacqueline

Villa, ca 130kvm boyta med lika stor biyta.

Bergvärme och denna månaden el-räkningen på 3800:-.

Tre barn, två vuxna men har också runt 85 akvarium igång i källaren

• nötterochchoklad

Jag bor i lägenhet och betalar ca 170 kr i månaden för själva förbrukningen.
    Elnätsavgiften ligger på ca 200 kr i månaden, så summa summarum ca 370 kr. 

• aerial

Bor i lägenhet, 77 kvm. En vuxen och ett barn. Betalar ca 220:-/månaden.

• Studentpappa
    Bellabu skrev 2012-04-18 09:45:51 följande:

Bor i villa på 130km2 och ett varmgarage på 80km2. Dyraste räkningen i vinter låg på 2600:- ( bor uppe i norr och hade väl -30) annars ligger den på 1500 -2000:-

Gammalt svar, men det här var jävlar i mig det största hus jag hört talas om
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Noname00

Förbrukning
    106kWh Juli         127kr
    125 kWh Augusti 125kr.
    73 kWh Septembet 88kr

Betalar endast för vad jag förbrukar pga kolletiv el.

• gbgumman

Villa med luftvärmepump. 190 kvm betalar ca 1500 i månaden.
    Bara bott i huset sedan maj så helt koll har jag inte. 

• Noname00
    GAndrea skrev 2018-01-10 10:03:28 följande:

85 kvm, gammalt hus från 1920, 2 vuxna och en ettåring, eluppvärmt vattenburen värme och jag är föräldraledig och tvn går jämt ;) tvättmaskinen och diskmaskinen går varje/varannan dag. Dyraste räkningen 3100 kr, billigaste 1200 kr, det senaste året.

Hur många kWh har du i förbrukning per månad, ser måste ju vara mer vintertid är sommartid då el går åt att värma upp huset?
Svar på tråden Hur mycket betalar ni för elen varje månad?