• Matti70

Tonårsdotters "förhållande"

En stilla fundering och råd/tips tages emot tacksam.
    har en dotter som är 15, som tydligen inlett ett förhållande med en kille som är 22 (!) desutom har han en dotter som är 4 år.
    till saken hör att dottern just nu bor på familjehem, på grund av en flerårig infekterad tvist med hennes mamma (5 rättegångar/domar) om vårdnad/boende och umgänge (jag har ensam vårdnad sedan flera år tillbaka, och dottern har "begränsad" umgänges rätt med sin mamma (6 timmar i månaden med kontaktperson på plats som INTE är mamma´n bostad).
    fick höra att dottern har sin "pojkvän" övernattande i helgen som gick hos familjehemmet, och igår ringde dottern och ville åka till sin "pojkvän" i 4 dagar, rent instinktivt sa jag ABSOLUT inte.
    nu vill dottern ha förklaring VARFÖR.
    rent spontant så känns förhållandet "olämpligt" och känner en stor risk att "pojkvännen" kan utsätta och ta fördel av dotterns behov av bekräftelse, kanske på ett sexuellt plan.
    Dottern anser jag inte är "mogen" att se konsekvenserna och riskerna med detta så att säga, bland annat så har dottern lagt upp lite "hångel bilder" (inte naket, men ändå) på facebook.

snälla skulle behöva hjälp/råd i detta, går även bra att skicka PM

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-17 10:58
    Skall tillägga att han bor typ 20 mil ifrån henne....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-17 11:22
    ytterligare ett förtydligande så är är förhållandet inte "äldre" än typ 1 månad

• Svar på tråden Tonårsdotters "förhållande"
  • Jag
    Matti70 skrev 2012-04-17 12:51:10 följande:
    men menar du att jag skall släppa iväg henne 4 dygn upp till han, dom har ju bara "varit ihop" typ en månad, sedan finns ju den parallell "risken" med hennes mamma som bara bor någon kilometer från "pojkvännen"
    Finns det någon chans till att du skulle kunna få ensamvårdnad om henne? Tycker allt känns så trassligt runt henne och tycker synd om henne, på nått viss låter hon så ensam, kanske därför hon sökt sig till en äldre kille för att få lite trygghet? 

Ja jag vet inte, det du skulle kunna göra är att sätta dig ner och prata lugnt med henne, förklara varför du helst inte vill att hon sover hos sin pojkvänn i så många dagar, berätta att du blir orolig för henne, fråga om det kanske inte går bättre och bara testa 2 dagar först om det skulle kännas bättre? Och berätta att du gärna skulle vilja lära känna honom och om han inte skulle kunna komma till dig ist tex?  
  • Khaleesi
    Jag skrev 2012-04-17 13:07:30 följande:
    Finns det någon chans till att du skulle kunna få ensamvårdnad om henne? Tycker allt känns så trassligt runt henne och tycker synd om henne, på nått viss låter hon så ensam, kanske därför hon sökt sig till en äldre kille för att få lite trygghet? 

Ja jag vet inte, det du skulle kunna göra är att sätta dig ner och prata lugnt med henne, förklara varför du helst inte vill att hon sover hos sin pojkvänn i så många dagar, berätta att du blir orolig för henne, fråga om det kanske inte går bättre och bara testa 2 dagar först om det skulle kännas bättre? Och berätta att du gärna skulle vilja lära känna honom och om han inte skulle kunna komma till dig ist tex?  
    Han skriver att han har ensamvårdnad sedan flera år.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Jag
    Khaleesi skrev 2012-04-17 13:15:13 följande:
    Han skriver att han har ensamvårdnad sedan flera år.
    Glömde bort det, allt verkade så struligt så svårt att hänga med nästan =p
  • Matti70
    Jag skrev 2012-04-17 13:17:23 följande:
    Glömde bort det, allt verkade så struligt så svårt att hänga med nästan =p
    mmm, kan förstå om det låter rörigt och i detta skall jag fungera som en bra vägledande förälder, som absolut vill min dotters bästa...inte lätt alla gånger därför rätt skönt att "bolla" med någon
  • Khaleesi
    Matti70 skrev 2012-04-17 13:21:35 följande:
    mmm, kan förstå om det låter rörigt och i detta skall jag fungera som en bra vägledande förälder, som absolut vill min dotters bästa...inte lätt alla gånger därför rätt skönt att "bolla" med någon
    Att du verkligen försöker är ett enormt steg på vägen! Jag hoppas att det löser sig.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Jag
    Matti70 skrev 2012-04-17 13:21:35 följande:
    Ja jag tycker det är jätte bra att du tar upp detta så du får nån att bolla med som du säger. Fast du kanske skulle kunna söka dig till nån proffesionell som kan ge dig råd och hur du på bästa sätt kan vägleda din dotter samtidigt som du kan prata om hur du känner och tänker, för jag kan förstå att det inte är lätt. 
  • Khaleesi
    Jag skrev 2012-04-17 13:27:17 följande:
    Ja jag tycker det är jätte bra att du tar upp detta så du får nån att bolla med som du säger. Fast du kanske skulle kunna söka dig till nån proffesionell som kan ge dig råd och hur du på bästa sätt kan vägleda din dotter samtidigt som du kan prata om hur du känner och tänker, för jag kan förstå att det inte är lätt. 
    Eller någon som känner familjen, men ändå törs vara ärlig...?
  • Zombie

Om din dotter o det ska man vara !

• Jag
    Khaleesi skrev 2012-04-17 13:29:53 följande:
    Eller någon som känner familjen, men ändå törs vara ärlig...?
    Ja om de kan ge rätt råd. Om man bara vill prata ut så kan det vara ett alternativ. Det jag tänkte på att söka sig till en proffesionell var att de vet hur man ska handskas med såna problem och vilka råd som kan funka. 
  • skånegås

Du måste väl ha någon kontakt med soc, psykolog eller nåt liknande?? Sök hjälp där annars!!!

• Matti70
    skånegås skrev 2012-04-17 13:42:58 följande:
    Du måste väl ha någon kontakt med soc, psykolog eller nåt liknande?? Sök hjälp där annars!!!
    jo soc har jag ju kontakt med eftersom hno är familjhems placerad, bup har jag under många år försökt få en kontakt till för dottern, men där säger dom bara att så länge det finns "konflikt" mellan föräldrarna kan dom inget göra (dom skall väl hjälpa barnet) till saken hör att dottern hotat med självmord flertalet gånger
  • MommyDreams

Förstår inte vad det spelar för roll att pojkvännen är 22 år och har en dotter på 4 år. 
    Huvudsaken är väl att din dotter mår bra och älskar killen. Sen att han är sju år äldre spelar ingen roll. Det är inte åldern man blir förälskad i. När jag var 15 år så blev jag tillsammans med en kille som var 25 år och vi var tillsammans i 4,5 år! Och han hade en dotter på 6 år när jag träffade honom. 

• Zombie

Jag måste säga att du verkligen bryr dig om din dotter o vill hennes bästa , det är kanon tycker jag , fortsätt med det för det lönar sig i slutändan !

• Matti70
    Zombie skrev 2012-04-17 14:05:11 följande:
    Jag måste säga att du verkligen bryr dig om din dotter o vill hennes bästa , det är kanon tycker jag , fortsätt med det för det lönar sig i slutändan !
    tack den kommentaren värmde
  • Zombie

:) Det bästa man har är barnen !

Hoppas du kommer fram till ett bra beslut gällande din dotter ! Hon ska vara glad att hon har en pappa som du !

• Maskot
    MommyDreams skrev 2012-04-17 14:03:18 följande:
    Förstår inte vad det spelar för roll att pojkvännen är 22 år och har en dotter på 4 år. 
    Huvudsaken är väl att din dotter mår bra och älskar killen. Sen att han är sju år äldre spelar ingen roll. Det är inte åldern man blir förälskad i. När jag var 15 år så blev jag tillsammans med en kille som var 25 år och vi var tillsammans i 4,5 år! Och han hade en dotter på 6 år när jag träffade honom. 

Förstår verkligen pappans oro. Den här flickan är 15 år och har mycket trassligt med sig. Det är jättevanligt att unga tjejjer med trasslig bakgrund drar sig till äldre killar av helt fel anledningar- det blir inte bra.

Pappan beskriver också att förhållandet är alldeles nytt. Kanske kommer han resonera annorlunda om förhållandet håller i sig, om han får möjlighet att träffa killen m.m. Flickan är bara 15 år och jag tycker nog också att det är sunt att bromsa lite här.

TS: Hur är din relation med din dotter? Lyssnar hon på dig? Kan ni prata om viktiga saker?     
  • Matti70
    Maskot skrev 2012-04-18 07:59:02 följande:
    Förstår verkligen pappans oro. Den här flickan är 15 år och har mycket trassligt med sig. Det är jättevanligt att unga tjejjer med trasslig bakgrund drar sig till äldre killar av helt fel anledningar- det blir inte bra.

Pappan beskriver också att förhållandet är alldeles nytt. Kanske kommer han resonera annorlunda om förhållandet håller i sig, om han får möjlighet att träffa killen m.m. Flickan är bara 15 år och jag tycker nog också att det är sunt att bromsa lite här.

TS: Hur är din relation med din dotter? Lyssnar hon på dig? Kan ni prata om viktiga saker?     
    jo min relation till dottern är väldigt bra i dom perioder som hennes mamma och mammans nye man inte pressar och har negativ påverkan på dotter
Svar på tråden Tonårsdotters "förhållande"