• Kaisa Kavat

Nattblöja eller inte

Hej

Behöver råd.

Vår tjej har just fyllt 4. På dagen är hon helt blöjfri men inte på natten, Hon kissar i blöjan nästan varje natt. På BVC sa de att det bara att ta av på natten och olyckor kommer att förekomma....detta var för 3 veckor sedan och hon kissar nästan varje natt.....

Skall vi stå ut eller skall vi ta på blöja igen.....?

Kaisa

• Svar på tråden Nattblöja eller inte
  • GulTussilago

Sonen min är ungefär likadan.. Ibland går det bra men oftast kissar han. Nu har vi faktiskt satt på nattblöja igen, men frågar honom ibland om han vill ha blöja eller kalsonger.
    Tänker att det kommer när det kommer, inget vi behöver stressa fram.
    (får diskutera lite mer med honom när blöjpaketet börjar ta slut )

När dottern slutade med nattblöja sa hon helt plötsligt en kväll att "inatt behöver jag inte blöja" Nähä sa jag och tog med pottan upp.
    Efter ett par veckor sa hon att hon inte behövde den heller
    Det gick jättefint och har i princip aldrig hänt några olyckor

• Kaisa Kavat

Det är lite så jag känner. Det är väl inte fel att sätta på blöjan igen och säga till henne att säg till när du vill sova utan....jag lyssnar för mycket på BVC....

• Joonas

Barn slutar kissa i sängen när de är mogna för det. Oftast handlar det om ett hormon som helt enkelt mognar olika fort hos olika barn. Min dotter slutade med nattblöja när hon var nästan 6 år, inget konstigt med det. Om barnen själv upplever det som ett problem kan man prata med sin BVC. Det finns en medicin/nässpray med hormonet i som man kan ta innan natten, så slipper man kissa i sängen. Minirin tror jag det heter.

• karet

Nån som har tips till oss?
    Dottern blev blöjfri på dagarna vid 2 år och på natten vid 2,5 år.
    Nu är hon 2 år och 9 månader och helt plötsligt har hon börjat kissa två gånger per natt. Hon har alltså varit torr nattetid i tre månader (någon enstaka olycka har hänt men nästan helt torr).
    What to do?

• 060810

Låt det ta tid. :)
    Min dotter var torr nattetid först vid 3.5 år. Hon blev torr dagtid när hon precis fyllt 2 år.

Sonen som är 4 nu har släppt nattblöjan för ca 6 veckor sen. Inte en olycka.
    Blev torr dagtid först vid 3.5 år.

Minstingen på 20 mån visar inga tendenser att vilja göra sig av med den. ;)

Så prata med henne och se vad hon själv tycker. Hon kanske vill ha blöjan för att det känns tryggare.

• karet

Vi tror vi vet vad som låg bakom all nattvätning som varit den senaste tiden.
    I söndags upptäckte vi att hennes tå var svullen och röd. Det spred sig upp på foten och vi åkte in akut.
    Rosfeber.
    Så det var nog en infektion som spökade.

Trodde inte sånt satte sig i kisseriandet men det kan det tydligen göra.

Nu efter några dagar på antibiotika så är hon torr igen :)

• Happymom
    karet skrev 2012-04-25 14:05:33 följande:
    Vi tror vi vet vad som låg bakom all nattvätning som varit den senaste tiden.
    I söndags upptäckte vi att hennes tå var svullen och röd. Det spred sig upp på foten och vi åkte in akut.
    Rosfeber.
    Så det var nog en infektion som spökade.

Trodde inte sånt satte sig i kisseriandet men det kan det tydligen göra.

Nu efter några dagar på antibiotika så är hon torr igen :)

Vad skönt

Visserligen är det normalt för en 2,5 åring att fortarande inte klara hela natten, men inte om hon redan varit torr ett halvår. Då brukar det vara något annat som ligger bakom. Det fick jag lära mig genom vår hund som plötsligt började kissa inne på nätterna. Det är nämligen samma sak med dem Glad   
Svar på tråden Nattblöja eller inte