• stadiljus

    Myrstack nära huset

    Vi flyttade strax innan jul till ett gammalt trähus på landet. Nu när våren är här och vi har börjat röja i den nedgångna trädgården hittade vi en myrstack ca 5 m från huset. Myrstacken bestod av gamla trädstammar som de förra ägarna hade sågat sönder, som stora vedbitar, och jord. Och massor massor av myror som bits! Då vi såg hur de hade ätit sönder träet flyttade vi alla stubbar och eldade upp dem. Nu är det en jordhög kvar med rester av trä och det fullkomligt vimlar av myror! Det känns ju inte bra att de bor så nära vårt trähus, snart har de väl ätit upp resterna av träet i sin stack... Såg också mycket myror på en uthusvägg, åt det hållet vi körde stubbarna som vi eldade.

    Hur får man bäst bort en myrstack? Sambon har försökt elda upp den, men eftersom det är så mycket jord i den så funkar det inte. Sen är jag tveksam till gift eftersom vi har katter som är ute. Ska vi flytta all jorden till skogen?Tacksam för tips!  

  • Svar på tråden Myrstack nära huset
  • Khaleesi

    Jag vet inte hur stora myrstackar det funkar på, men mindre myrbon med svartmyror har jag hällt kokande vatten i.


    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Barbabok

    Lightsaft typ fun light. Häll på en dl. Nervgift och ofarligt för miljön.


    snart är han här
  • stadiljus

    Tack för tipsen! Har börjat flytta dem till skogen i skottkärra men det blir ju omöjligt att få bort alla. Ifall de stör så testar jag era tips! Funderar på att ha en kryddträdgård där myrstacken varit och en bit bort. Tror ni att det funkar eller kommer de äta upp kryddorna? Eller blir de till och med avskräckande så att de flyttar?

  • plutteluddelutt

    Jag behöver också alla tipps jag kan få! Har massa stubbar på tomten som vi tänkt köra med stubbfräs men en stor stubbe har blivit övertagen av massor med myror! Inte så kul att köra fräsen i myrstacken! Strödde myrr förra året men jag kanske va för snål?

  • Jackie85

    Jag har hört att man skall köra ner ett rör rakt ner i mitten och sedan hälla i något....då dör det.

  • stadiljus

    När jag hade flyttat undan träet och det bara fanns jord kvar så verkade myrorna försvinna. Såg dem inte på några dagar så jag satte rabarber, citronmeliss och oregano på platsen och skulle börja fylla på med en massa andra kryddor då jag upptäckte att myrorna hade gett sig på rabarberna. De verkar hålla till vid rötterna. Nu är jag så trött på dem!! Kan man använda Myrr eller blir rabarberna giftiga då? Måste man vänta till nästa år med att skörda? Ett annat större gäng myror har flyttat till stallet och bosatt sig bankom en gammal stentrappa under dörren till loftet. Där är det ju inga problem med Myrr, men får täcka så att inte katterna går i det!

  • Johans Pillerill

    Finns olika sorters myrr också. Här har vi endast haft effekt av det vita pulvret, inte de där rosa grejerna... Men man får inte snåla!! Massor av gift!! Bara på de små asen!

    Om det är väldigt nära huset kan man även kolla om det ingår i husförsäkringen med anticimex, så kommer de ut och dödar alla på ett kick utan att det kostar något. Vi har en sådan försäkring och den är helt underbar när man bor på landsbygden! 

  • Sixxty

    Vad är det för sorts myror? Är det tex hästmyror (som äter trä) ta kontakt med ditt försäkringsbolag. T ex länsförsäkringar bekostar skadedjursbekämpare för att huset inte ska hinna ta skada.

    Sen skulle jag prata med den förre ägaren och höra om de haft problem.

  • stadiljus

    Ja jag tror att det är hästmyror, de är lite större och röda på mitten. Vi har fått bort högen där de bodde men några bor kvar i jorden vid rabarberna och en del har flyttat till stallet istället! Idag var det hur många som helst på en trappa och dörr... La något myrmedel för att testa men jättebra tips att ringa försäkringsbolaget, det ska jag göra direkt!!

  • Sixxty
    stadiljus skrev 2012-05-16 12:27:09 följande:
    Ja jag tror att det är hästmyror, de är lite större och röda på mitten. Vi har fått bort högen där de bodde men några bor kvar i jorden vid rabarberna och en del har flyttat till stallet istället! Idag var det hur många som helst på en trappa och dörr... La något myrmedel för att testa men jättebra tips att ringa försäkringsbolaget, det ska jag göra direkt!!
    Vi hade hästmyror i trädgården för något år sedan och det kom en kille från en saneringsfirma dan efter att vi ringde försäkringsbolagetoch sprayade. Vi fick dessutom massor med Myrr i olka former för att kunna hålla dem borta. Kostade inte ett öre för oss.
  • stadiljus

    Tusen tack för tipsen om hemförsäkringen! Ringde IF och fick en tid i nästa vecka då en tekniker ska komma och titta på det! Ingen kostnad för oss, inte ens självrisk. Kanonbra!! Glad

  • stadiljus

    Nu har Anticimex varit där och det var visst inte hästmyror utan vanliga stackmyror! Glad Skönt! Men vi fick två olika myrmedel och de sa att när vi får bort allt de gillar så kommer de försvinna av sig själva. Vi håller på att röja rejält på tomten för det finns massor av gamla pinnar och skräp som förra ägarna inte brytt sig om. Men la ut myrmedel mellan trappan och en av dörrarna till stallet och täckte för med stenplattor så att inte katterna går i det. Så vi får bort myrorna därifrån. Vi tog ner några döda träd från hagen härom helgen så nu får vi öka takten på vedklyvningen för att få in den för nu har myrorna visat intresse för den högen med, där finns väl flisor och annat trevligt "byggmaterial" för dem!

  • Sixxty

    Vad skönt att det inte var hästmyror. Och att ni får bort stackmyrorna de bits ganska elakt. När jag tänker efter så gär nog inte hästmyror det. Dottern brukade komma med dem i handen och visa . Brrrr......

  • Helia

    Kaffesump funkar också för att få bort myror. Vi hade mycket myror första året och de kom in också så vi strödde kaffesump där de va och de försvann. Det är 5 år sen och de håller sig borta än


    Man kan aldrig påstå att en människas värderingar och känslor är fel
  • stadiljus
    Helia skrev 2012-05-31 15:38:16 följande:
    Kaffesump funkar också för att få bort myror. Vi hade mycket myror första året och de kom in också så vi strödde kaffesump där de va och de försvann. Det är 5 år sen och de håller sig borta än
    Man kan aldrig påstå att en människas värderingar och känslor är fel

    Vad bra, då ska jag testa det!
  • Myrsand

    Tack för alla tips - men myrorna var kvar. Kom då på att jag hade "fogsand" i en påse, dvs väldigt lättrinnande sand att fylla fogar mellan plattor. Lade på ett lager på ca 2-3 cm på den yta myrstacken hade funnits, det rann ned i alla myrgångar, gick icke ej att bygga  något i, nätt och jämt att röra sig i för en myra. Nu har gräset återvänt men ej myrstacken.

  • sextiotalist
    Myrsand skrev 2017-08-14 10:21:44 följande:

    Tack för alla tips - men myrorna var kvar. Kom då på att jag hade "fogsand" i en påse, dvs väldigt lättrinnande sand att fylla fogar mellan plattor. Lade på ett lager på ca 2-3 cm på den yta myrstacken hade funnits, det rann ned i alla myrgångar, gick icke ej att bygga  något i, nätt och jämt att röra sig i för en myra. Nu har gräset återvänt men ej myrstacken.


    Nu är det en gammal tråd och du verkade fått bukt med de där små liven till slut. Men det jag har lärt mig att det man ser ovanför jorden är bara 1/3 av själva samhället, 2/3 är under jord.
    Så det ni skulle gjort från början var nog att lånat någon form av grävmaskin, typ mindre, och grävt upp hela samhället.
Svar på tråden Myrstack nära huset