• prästkrage1

Inloggning på Internet??

(Vet inte om detta är rätt forumrum)
    Drömde lite speciellt i natt, hoppar över konstiga sidospår (där jultomten var president i Finland bland annat...) och tar bara kontentan och lite egna vakna tankar som får mig att ställa frågan.

Det var 90-tal och Internet började växa. Politiker i hela världen insåg vilken problem anonymiteten skulle kunna ha, även om det var en stor positiv sak också. Man ville enklare kunna spåra brottsligheten. Därför infördes obligatorisk inloggning för alla genom Internetleverantörerna. Lite som IP-nummer fast personligt, alla var tvungna att ha ett konto. Det hindrade ju inte att man kunde surfa på någon annans konto, men detta var olagligt och straffbart om det upptäcktes. Och det var bara åklagare som kunde besluta om att Internetleverantörerna skulle lämna ut infon om vem som surfat var och när.

Är lite nyvaken och förvirrad fortfarande, men jag tror iaf att mitt undermedvetna kom på en ursmart sak i natt Solig

Vad tror ni? Skulle en personlig inloggning minska brottsligheten på nätet?
    Det skulle nog iaf skrämma bort en del troll...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Inloggning på Internet??
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Utomordentligt dålig idé. Dels bör det vara lätt att gå förbi en sådan spärr, dels måste det vara internationellt för att fylla någon vettig funktion. Utöver det så måste åklagaren bevisa att det faktiskt var personen som använde kontot annars försvinner rättsäkerheten.

Hur en sådan lagstiftning skulle kunna förebygga troll har jag mycket svårt att förstå.

• Johan70
    jaghopparhögt skrev 2012-05-08 02:23:17 följande:
    Öh det är ju exakt så IP-nummer fungerar? Jag förstår inte riktigt det ursmarta.
    Det är lätt att byta IP-nummer. TS förslag innebär ungefär att det inte skulle vara möjligt att byta IP-nummer.
  • Frontline
    Johan70 skrev 2012-05-11 02:28:23 följande:
    Det är lätt att byta IP-nummer. TS förslag innebär ungefär att det inte skulle vara möjligt att byta IP-nummer.
    Bor vi o Nordkorea ?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Colisa

Skulle säkert kunna funka för att minska brottsligheten, om jag fattat idén/drömmen rätt. Fast om det är etiskt rätt med sådan övervakning är ju en annan fråga... Men å andra sidan, om detta var något som införts från början när internet tog fart hade nog internetanvändningen sett annorlunda ut och man hade kanske sett det som något naturligt, ungefär som att bilar är registrerade och du kan kolla upp vem ägaren är. Nu för tiden är ju internet liksom baserat på att man kan vara anonym, så att införa det nu skulle inte funka.

• Colisa
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-04-12 13:41:33 följande:
    Utöver det så måste åklagaren bevisa att det faktiskt var personen som använde kontot annars försvinner rättsäkerheten.
    Fast grejen med en inloggning är ju just att bara rätt person ska kunna logga in, genom personliga koder, lösenord och allt vad det är som man är ansvarig för att inte lämna ut till andra. Man har det ju till bankkonton, bank-ID, och deklaration, så då är väl rättssäkerheten redan lika försvunnen när det gäller exempelvis skattebrott och bedrägerier, åklagaren måste ju bevisa att det faktiskt var jag som lämnade in min e-deklaration eller tog ut föräldrapenning via forsakringskassan.se samtidigt som jag jobbade?

Som sagt tror jag inte på att införa detta, men just den biten tycker jag inte borde vara något problem...
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Colisa skrev 2012-05-11 02:57:47 följande:
    Fast grejen med en inloggning är ju just att bara rätt person ska kunna logga in, genom personliga koder, lösenord och allt vad det är som man är ansvarig för att inte lämna ut till andra. Man har det ju till bankkonton, bank-ID, och deklaration, så då är väl rättssäkerheten redan lika försvunnen när det gäller exempelvis skattebrott och bedrägerier, åklagaren måste ju bevisa att det faktiskt var jag som lämnade in min e-deklaration eller tog ut föräldrapenning via forsakringskassan.se samtidigt som jag jobbade?

Som sagt tror jag inte på att införa detta, men just den biten tycker jag inte borde vara något problem...
    "Utöver det så måste åklagaren bevisa att det faktiskt var personen som använde kontot annars försvinner rättsäkerheten."

I dagsläget måste åklagare kunna bevisa att det var "jag" som använde det här, om rättssäkerheten ska finnas kvar i TS förslag så måste samma sak gälla. Vilket inte förändrar läget särskilt mycket mot hur det ser ut idag.

Rättssäkerheten är inte borta för att åklagaren måste bevisa det utan den skulle vara borta om det kravet slopades. Slopas det inte fyller inloggningen ingen vidare funktion.
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • jaghopparhögt
    Johan70 skrev 2012-05-11 02:28:23 följande:
    Men detta sker ju redan när du kopplar upp dig mot din ISP? Kanske inte exakt med lösenord men de har ju god koll på vem du är.
  • Johan70
    jaghopparhögt skrev 2012-05-11 13:07:17 följande:
    Men detta sker ju redan när du kopplar upp dig mot din ISP? Kanske inte exakt med lösenord men de har ju god koll på vem du är.
    Internetleverantören som jag har konto hos, vet förstås vem jag är. Varför skall någon annan veta det? Jag har inget avtal med någon annan.

Vidare skulle jag kunna logga in från mitt jobb, en server med samma IP-nummer som kanske hundratals eller tusentals kolleger. Jag skulle också kunna logga in hemifrån en kompis, och då loggas kompisens IP-nummer. Jag kan även logga in från ett Internetcafé eller bibliotek, och då syns dess IP-nummer.

TS förslag går, som jag förstår det, ut på att jag personligen alltid skulle ha samma nummeridentitet (IP-nummer eller vad det då skulle kallas) oavsett vilken dator jag loggade in på Internet ifrån och ingen annan skulle någonsin ha samma nummer som jag.
Svar på tråden Inloggning på Internet??