• LizG

Vilken isofixstol 9kg+ skulle ni rekommendera?

Har Maxi Cosi Mobi till våra tvillingar idag men pga att det är så krångligt att dra bältet (hårt som tusan..) o krångel att sätta fast stolarna så vill vi gärna ha isofixstolar till dem. 
    Vad har ni och vad skulle ni rekommendera?  

• Svar på tråden Vilken isofixstol 9kg+ skulle ni rekommendera?
  • Cecci78

det beror på hur gamla barnen är, isofix går bara till 18 kg så är de nära det hade jag inte alls valt det, om det är svårt att dra åt bältet låter det som att det kanske har vridigt sig undertill/bakom? Har det alltid varit så med de stolarna?

• LizG

De är ca 11kg o 20mån så de kommer sitta i stolarna ett bra tag till. 

Maxi cosi stolarna har varit hårda ända sedan vi köpte dem o enligt butiken så vet de fler med samma problem men tillverkarna har inget att säga..  De har hela tiden sagt att det blir "bättre med tiden" men det har vi inte märkt o nu har tålamodet tagit slut så stolarna ska väck.. 

• Cecci78

hmm, inte okej, det ska de ta som en reklammation! kika på axkid, de har en ny stol som med isofix går till 18 kg sen kan man bälta den och fortsätta ha den bakåt till 25 kg, den är tung så kanske inget man flyttar på hela tiden. Annars gillar jag Britax Max Way, den är dock inte med isofix men inte svårt att montera, väldigt smidigt att ändra bälteshöjden steglöst, man slipper dra ut bältena och byta hål och dra tillbaka dem.

• LizG

Har precis upptäckt Axkids stol m isofix så den måste vi testa i bilen. BeSafe Izi Kid stolen testade vi men valde bort pga priset jämfört med Maxi cosin.. men vi velade länge mellan isofix eller inte då o jag ångrar att vi inte valde isofix. 

Någon som har någon av dessa stolar (Axkid o Besafe) och kan ge lite plus o minus?!  

• Sisisisi

Jag har bara läst vad andra säger om Axkid och det är positivt! Den enda isofixstolen som kan användas till 25 kg, den är rymligare är Besafe (den blir urvuxen tidigt, kort rygg).

• LizG

Vad jag läst då är axkids isofix till 18kg o sen bältesmonterad så kan den användas längre.

Var hittar man Reccaros stol? Jag har inte sett den här i stan tyvärr.. Är det bara på nätet? Måste testa i bilen innan den köps..

• Emma2009

Recaros stol hittar du på nätet och vid bilhandlare. Den e bra då du ställer in lutning efter ålder och anpassar stolen efter bilen med hjälp av olika inställningar. Dessutom har man en båge som sitter i ryggstödet framför stolen vilket gör att barnet får plats med benen mycket bättre. Ring till en bilhandlare och fråga om hur du vill göra när du skulle vilja prova den. Den e suverän

• Emma2009

Recaro Polaric heter den. Finns även ett par till salu på blocket om du vill hitta en begangnad

• Natasha76

Snabbast monterar man Klippan Triofix. Den ryms också bäst av alla bilbarnstolar i baksätet. 

Plus:
    kan monteras med både bälte och isofix
    otroligt snabb montering. Om man kommer åt isofixfästena bra monteras den på tio sekunder.
    kan användas som bältesstol till 36 kg sen
    Blir inte för kort i ryggen
    Inga underförankringsremmar

Minus:
    Godkänd bakåtvänt bara till 18 kg
    Kan vara lite rak i ryggen ifall bilens säte är bakåtlutat
    Inte så jättemycket benutrymme

En annan som jag tycker massor om är Klippan Kiss (fd Akta Graco Duologic II)

Plus:

snabb montering om än inte lika turbosnabb som Triofix.
    kan monteras med både bälte och isofix
    bra lutning
    fungerar som babyskydd vid behov och då kan babyskyddet dras som en flygväska
    min 110 cm långa dotter ryms ännu in i den så den är inte heller så kort i ryggen
    Ganska ok benutrymme
    Inga underförankringsremmar

Minus:

Går inte att montera högre upp på sätet med mindre benutrymme för barnet om man skulle vilja, men ändå tar den inte så där otroligt mycket plats heller. En ca 170 cm lång förare kan sitta framför den i en Golf.
    Godkänd bara till 18 kg
    En aning kort internsele tycker jag

Sen finns Besafes iZi Kid X3

Den är kort i ryggen och jag rekommenderar den inte av den orsaken.

Axkid Kidzofix

Massor med plus, bland annat att den fungerar bakåtvänt ända till 25 kg eftersom man sen kan fortsätta använda den efter 18 kg med bältet.

Minus:

i vår Touran kommer vi inte åt att använda isofixen för då kommer stolen så långt ut att vi inte kan sitta framför. Vi har Kidzofixen i mitten bak och där finns inga isofixfästen. Jag ser Kidzofixen som en stol som fästs med bälte trots att den också har isofix-finessen. I praktiken kan vi inte använda isofixen.

Kidzofixen har underförankringsremmar så den är inte lika snabbmonterad som Klippan-stolarna, men i gengäld kan den användas till 25 kg.

Sen finns Recaro Polaric, Fair G 1/0 Isofix och nu i maj/juni kommer Cybex Sirona ut på marknaden. Glömmer jag någon nu? Ja, Britax Fix-way får man åtminstone köpa ännu här i Finland och den är ju en superstol om den bara ryms in i er bil. I Touran:en funkade den inte. Det verkar som om isofix-fästena kommer ganska långt fram där i den bilen eller inbillar jag mig. I mina föräldrars Corolla kunde nog mamma sitta framför Fixway men för mig var det lite trångt.

Annars är FIx-way en stol som man kan fortsätta använda ännu efter 18 kg. Detta tack vare att den är lätt och den har underförankringsremmar. 

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen Problem att nå bloggen? E-posta IP till support at hssmedia.fi
Svar på tråden Vilken isofixstol 9kg+ skulle ni rekommendera?