• drömmel

havandeskapsförgiftning

som rubriken lyder, hur var era tecken (tidiga som sena) på havandeskapsförgifting?

jag är gravid i v 35+2 och har ca sista veckan men absolut de senaste 4 dagarna kännt en fruktansvärt extrem trötthet.
    Vill bara sova känner ingen ork i kroppen, är lätt illamående från och till och i dag har det även flimmrat framför ögonen. Jag har kännt att jag svullnar om framförallt fötterna på kvällarna men nu känns det redan på dagen idag.. men detta kan väl vara normalt i slutet med. Med min första dotter var jag ganska svullen i slutet minns jag.. nu ser jag inte spevc svullen ut men det känns liksom..

googlade lite på detta och fick fram havandeskapsförgifting!! och blev nu orolig.

har en tid till barnmorskan i morgon bitti men känner mig orolig nu. Har dock ganska långt till sjukhus och förosning så vill inte ringa in i onödan.

om man har havandeskapsförgiftning, kan man då uppleva att fosterrörelserna minskar? får alla huvudvärk?
    tacksam för svar.... orolig gravid.. :( 

• Svar på tråden havandeskapsförgiftning
  • FruganH

Mina första symptom var flimmer för ögonen och huvudvärk. Sen på rutinkontroll märkte man att blodtrycket började höjas. Jag samlade även på mig extremt mycket vatten (skor som var två storlekar större än jag normalt har blev för små).
    Blev många extrakontroller och i v 35+2 hade jag även börjat få protein i urinet och trycket var högt. Så då blev jag inlagd på spec och kontrollerad flera gånger per dag. Trycket fortsatte öka trots blodtryckssänkande och jag blev igångsatt v 35+5 och jag försämrades plötsligt snabbt. Så dottern föddes med kejsarsnitt i v 36+0.
    Men allt gick bra :)

Märkte dock ingen direkt skillnad på fosterrörelserna.

Märker din barnmorska att trycket ökat så lär hon undersöka dig vidare. Men är du väldigt orolig tycker jag du ska ringa förlossningen och höra! Bättre att ringa en gång för mycket :)

• drömmel
    FruganH skrev 2012-04-10 18:05:47 följande:
    Mina första symptom var flimmer för ögonen och huvudvärk. Sen på rutinkontroll märkte man att blodtrycket började höjas. Jag samlade även på mig extremt mycket vatten (skor som var två storlekar större än jag normalt har blev för små).
    Blev många extrakontroller och i v 35+2 hade jag även börjat få protein i urinet och trycket var högt. Så då blev jag inlagd på spec och kontrollerad flera gånger per dag. Trycket fortsatte öka trots blodtryckssänkande och jag blev igångsatt v 35+5 och jag försämrades plötsligt snabbt. Så dottern föddes med kejsarsnitt i v 36+0.
    Men allt gick bra :)

Märkte dock ingen direkt skillnad på fosterrörelserna.

Märker din barnmorska att trycket ökat så lär hon undersöka dig vidare. Men är du väldigt orolig tycker jag du ska ringa förlossningen och höra! Bättre att ringa en gång för mycket :)

ok tack för svaret!

när du hade flimmer för ögonen var det konstant eller hur var det?
    jag har bara haft det vid ett tillfälle i dag, är ju inte jätte svullen så någon annan reagerar mer att jag känner att det stasar sig i fötterna eller hur jag ska säga... å så tröttheten som kom så plötsligt flr 4-5 dagar sedan och verkar inte ge med sig...

har ingen huvudvärk heller..
    man känner sig så larvig nu och velar om man ska ringa eller försöka hålla sog lugn tills i morgon...
    bara inte barnet kan må dåligt så klarar ju jag mig..

• FruganH

Flimret kom och gick. I början bara nån gång/vecka. Den dag jag blev inlagd hade jag haft hemsk huvudvärk hela dagen + flimmer för ögonen konstant. Det berodde ju på det höga blodtrycket.

Trött vet jag inte om jag var mer än "vanligt" men så var jag ju sjukskriven sista 1,5 månaden innan dottern kom pga mitt blodtryck och mående. Det var ju även mitt första barn, så jag har ju inget att jämföra med.

• drömmel
    FruganH skrev 2012-04-10 18:32:00 följande:
    Flimret kom och gick. I början bara nån gång/vecka. Den dag jag blev inlagd hade jag haft hemsk huvudvärk hela dagen + flimmer för ögonen konstant. Det berodde ju på det höga blodtrycket.

Trött vet jag inte om jag var mer än "vanligt" men så var jag ju sjukskriven sista 1,5 månaden innan dottern kom pga mitt blodtryck och mående. Det var ju även mitt första barn, så jag har ju inget att jämföra med.

ok.. läser runt lite på FL och internet och många verkar samla vätska..

Jag är så sjukt törstig hela tiden.. hoppas inte det beror på att jag börjar samla på mig vätska..

vilken vecka började dina symptom?

• drömmel

hur snabbt svullar man om man har HF? alltså från normal till tydligt synligt?
    kan man uppleva ökad törst då? 

• FruganH

Min barnmorska sa att det var bra att dricka mycket (så att man även kissade mycket) för då skulle vätskan i kroppen komma ut lättare. Vet inte om det stämmer, men så sa hon.
    Sen när jag vart inlagd fick jag skriva upp hur mycket jag drack och kissade för att de skulle kunna se hur mycket som kom ut igen. Så kanske låg det något i det.

• drömmel
    FruganH skrev 2012-04-10 20:38:40 följande:
    Min barnmorska sa att det var bra att dricka mycket (så att man även kissade mycket) för då skulle vätskan i kroppen komma ut lättare. Vet inte om det stämmer, men så sa hon.
    Sen när jag vart inlagd fick jag skriva upp hur mycket jag drack och kissade för att de skulle kunna se hur mycket som kom ut igen. Så kanske låg det något i det.

ok jag dricker massor och kissar massor..

nu i kväll känns mina fötter som båtar att gå på men syns liksom typ inget på dom.. skumt..
    men ska till BM i morgon på morgonen så får prata med henne då.

blir en låång natt..

• FruganH

Minns inte riktigt hur snabbt vätskan kom. Det var lite olika. En vecka gick jag upp typ 4-5 kg som antagligen mest var vätska.. Och när jag låg inne gick jag upp en hel del med tanke på hur få dagar jag var där..
    Fick väga mig varje dag också..

• Krokuss

Jag var väldigt svullen men gick upp stegvis under hela graviditeten. Samma sak med mitt blodtryck, det smög sig uppåt från jättelågt till normalt till högt. Men man reagerade inte på blodtrycket då jag hade så lågt från början så var jag ju fortfarande inom "normal" spannet. Jag minns inget flimmer däremot var jag fullkomligt slut! Det som fick mig att åka in till förlossningen i v.37 var att jag hade ett väldigt tryck precis under revbenen. Blev igångsättning på en gång!

• drömmel
    Krokuss skrev 2012-04-10 20:51:30 följande:
    Jag var väldigt svullen men gick upp stegvis under hela graviditeten. Samma sak med mitt blodtryck, det smög sig uppåt från jättelågt till normalt till högt. Men man reagerade inte på blodtrycket då jag hade så lågt från början så var jag ju fortfarande inom "normal" spannet. Jag minns inget flimmer däremot var jag fullkomligt slut! Det som fick mig att åka in till förlossningen i v.37 var att jag hade ett väldigt tryck precis under revbenen. Blev igångsättning på en gång!

låter ju inte som att du hade alla de där vanligaste symptomen då.. ?

jag har med super lågt blocktryck i vanliga fall och ännu lägre nu när jag är gravid.. har haft ca 110/65 en gång 100/55

får se vad det visar i morgon men om det är något så ska jag väl ha äggvista i urinen? hade du det?
    jag är fortfarande jätte jätte trött men får ingen ro ikväll känner jag.. :(      
  • Krokuss

Jodå, jag hade de typiska havandeskapsförgiftnings symptomen. Det som är genomgående för havandeskapsförgiftning är högt blodtryck och protein i urinen. Sen går upplevelserna isär. Jag blev jättesjuk med Hellp (en komplikation av hvskf) utan att eg veta om det, hur vet man vad som är normalt med första barnet? För dig som väntar nr 2 är risken statistiskt mindre än för en förstagångsföderska. Men det är bara att kolla en extra gång om du är orolig...

Svar på tråden havandeskapsförgiftning