Logik a la FL - nyfiken på hur ni tänker
Inspirerad av många trådar på FL men mest en ny som tar upp frågan om att skaffa barn i tidigt förhållande, där ingen svarade på mina frågor gör jag ett försök med en egen tråd.
Logiken på FL verkar vara att om det finns några som helst undantag från en regel så tror man sig ha falsifierat (motbevisat) den regeln. Som i tråden ovan där många med stabila bra förhållanden där de skaffat barn efter några månader ihop reagerade och skrev ungefär att det finns inga garantier ändå, så varför vänta? Gärna med några exempel på några som väntat länge men där det ändå gått åt skogen. En skrev t o m att det inte är någon ide att lära känna varandra innan man skaffar barn för han kan ändå visa sig vara pedofil efter 15 år ihop...!
Min fråga är: hur tänker ni som resonerar så här?? Har ni ingen uppfattning om att olika händelser kan ha olika SANNOLIKHET i olika situationer? Har ni hört talas om KORRELATION, som betyder att PÅ GRUPPNIVÅ är det tex vanligare att ett barn utsätts för separation mellan föräldrarna om de skaffade barnet innan de lämnat förälskelsefasen än om de väntat lite, och att detta nsturligtvis inte måste gälla ALLA fall (det finns nästan inga samband som gäller alla fall). Därför är det helt ointressant hur det varit för den enskilde, utan det intressanta är hur det ofta är.
Med den logik som tycks råda på FL kan man annars dra följande slutsatser:
-det är ingen mening att använda säkerhetsbälte eller ens ha öppna ögon när man kör bil eftersom det ändå inte finns några garantier att inte dö i en bilolycka. Någons moster körde alltid försiktigt o blev ändå nedmejad av en galning så detta bevisar vad onödigt det är att vara försiktig.
-det är ingen mening att äta bra o motionera för man kan ändå bli tjock o dö i förtid. Någon som svarar har provat allt o är ändå tjock så det bevisar att man lika görna kan svulla chips hela dagarna utan att det påverkar.
-det stämmer inte att många gravida mår väldigt illa för många på fl kan intyga att just de inte mådde illa och då kan det inte finnas ngt sådant samband
-och slutligen är det ingen mening att vänta o se hur ett förhållande utvecklar sig då det ändå inte finns några garantier att det håller o blir bra oavsett hur länge man väntar. Det räcker med att det känns rätt och då VET man. Att det ingår i förälskelsen att det känns rätt och som att man bara vet att man hör ihop samt att de flesta som är 25+ har ett antal sådana upplevelser bakom sig där känslorna ändrades radikalt efter ett par år eller så spelar ingen roll. Att det vimlar av bonusfamiljer på fl hör kanske ihop m denna märkliga syn på logik?
Jo, jag glömde: eftersom man aldrig kan säga att det vore bättre om ett visst barn inte fått födas, bör man aldrig skydda sig vid sex o skaffa så många barn man bara kan m alla man träffar.
Nå, låt höra: hur tänker ni? Vad säger ni om begreppen sannolikhet och korrelation?