• Lapsang

Logik a la FL - nyfiken på hur ni tänker

Inspirerad av många trådar på FL men mest en ny som tar upp frågan om att skaffa barn i tidigt förhållande, där ingen svarade på mina frågor gör jag ett försök med en egen tråd.

Logiken på FL verkar vara att om det finns några som helst undantag från en regel så tror man sig ha falsifierat (motbevisat) den regeln. Som i tråden ovan där många med stabila bra förhållanden där de skaffat barn efter några månader ihop reagerade och skrev ungefär att det finns inga garantier ändå, så varför vänta? Gärna med några exempel på några som väntat länge men där det ändå gått åt skogen. En skrev t o m att det inte är någon ide att lära känna varandra innan man skaffar barn för han kan ändå visa sig vara pedofil efter 15 år ihop...!

Min fråga är: hur tänker ni som resonerar så här?? Har ni ingen uppfattning om att olika händelser kan ha olika SANNOLIKHET i olika situationer? Har ni hört talas om KORRELATION, som betyder att PÅ GRUPPNIVÅ är det tex vanligare att ett barn utsätts för separation mellan föräldrarna om de skaffade barnet innan de lämnat förälskelsefasen än om de väntat lite, och att detta nsturligtvis inte måste gälla ALLA fall (det finns nästan inga samband som gäller alla fall). Därför är det helt ointressant hur det varit för den enskilde, utan det intressanta är hur det ofta är.

Med den logik som tycks råda på FL kan man annars dra följande slutsatser:
    -det är ingen mening att använda säkerhetsbälte eller ens ha öppna ögon när man kör bil eftersom det ändå inte finns några garantier att inte dö i en bilolycka. Någons moster körde alltid försiktigt o blev ändå nedmejad av en galning så detta bevisar vad onödigt det är att vara försiktig.
    -det är ingen mening att äta bra o motionera för man kan ändå bli tjock o dö i förtid. Någon som svarar har provat allt o är ändå tjock så det bevisar att man lika görna kan svulla chips hela dagarna utan att det påverkar.
    -det stämmer inte att många gravida mår väldigt illa för många på fl kan intyga att just de inte mådde illa och då kan det inte finnas ngt sådant samband
    -och slutligen är det ingen mening att vänta o se hur ett förhållande utvecklar sig då det ändå inte finns några garantier att det håller o blir bra oavsett hur länge man väntar. Det räcker med att det känns rätt och då VET man. Att det ingår i förälskelsen att det känns rätt och som att man bara vet att man hör ihop samt att de flesta som är 25+ har ett antal sådana upplevelser bakom sig där känslorna ändrades radikalt efter ett par år eller så spelar ingen roll. Att det vimlar av bonusfamiljer på fl hör kanske ihop m denna märkliga syn på logik?

Jo, jag glömde: eftersom man aldrig kan säga att det vore bättre om ett visst barn inte fått födas, bör man aldrig skydda sig vid sex o skaffa så många barn man bara kan m alla man träffar.

Nå, låt höra: hur tänker ni? Vad säger ni om begreppen sannolikhet och korrelation?

• Svar på tråden Logik a la FL - nyfiken på hur ni tänker
  • Themis

Genuin tankeverksamhet är nåt ganska ovanligt, rent generellt.

De flesta av oss har fullt upp med att bara ta oss genom livet, och försöka leva upp till det andra har tänkt ut åt oss. Obestämd

Full frontal nerdity.
  • Lapsang

Tack för svar Jeff o themis! Themis, nu kommer jag vara lite politiskt inkorrekt kanske, men jag misstänker att många inte tänker logiskt därför att de inte har någon vana att tänka logiskt därför att det inte krävs i deras jobb o de har ingen högskoleutb. På gruppnivå alltså. många utan utbildn tänker logiskt ändå. De flesta jag känner tänker logiskt men de har också ofta gått typ fem år på högskolan.

Det är min teori. För jag vägrar tro att folk är korkade.

• fläta
    Lapsang skrev 2012-04-09 18:06:15 följande:
    Tack för svar Jeff o themis! Themis, nu kommer jag vara lite politiskt inkorrekt kanske, men jag misstänker att många inte tänker logiskt därför att de inte har någon vana att tänka logiskt därför att det inte krävs i deras jobb o de har ingen högskoleutb. På gruppnivå alltså. många utan utbildn tänker logiskt ändå. De flesta jag känner tänker logiskt men de har också ofta gått typ fem år på högskolan.

Sannolikheten för att det trots allt förhåller sig på det sättet är mycket hög.
  • Purpurbräcka

Om vi tänker på samma tråd så var trådstartaren där extremt dömande och generaliserande. Detta gjorde att många, även vi som tycker att man gör klokt i att vänta, ifrågasatte vad h*n skrev.

Det är skillnad på att tycka att någon gör ett olämlpligt val och att tycka att personen inte är vatten värd för att den har gjort FEL FEL FEL! 

• Themis
    Lapsang skrev 2012-04-09 18:06:15 följande:

Är det inte snarare så att den som har fallenhet för logik nog i högre grad blir uppmuntrad att studera vidare, och med högre sannolikhet har föräldrar som har samma anlag.

Sen finns det visst personer utan högre utbildning som är riktigt snabba i skallen också, de har bara gjort ett annat val, eller helt enkelt inte blivit uppmuntrade. Tyvärr finns det släkter där akademisk utbildning nästan ses som något fult.

Jag har t ex släktingar som anser att man inte kan bo i en universitetsstad för då blir man förläst och konstig. Och jag borde helst bosätta mig i Eslöv eller på nåt mer normalt ställe där folk har fötterna på jorden.
    Full frontal nerdity.
  • Lapsang

Fläta:
    Purpur: ja det håller jagmed om. Uttryckssättet var stötande, det är samma tråd vi tänker på. Synd bara att folk använde argument som inte fungerade, känns som att det inte var bara utry kssättet de gick igång på och jag har sett fenomenet i otaliga trådar..

• Lapsang

Themis: oj vad intressant m dina släktingars attityd! Då är det inte så konstigt om deras barn väljer bort studier! Jag trorabsolut du har rätt i din analys gällande vilka somväljer att studera vidare.

Vore kul att få svar från ngn som använt argument som i ts oxå! Även om ni som håller med också självklart är välkomna i tråden! Vi är mkt nyfikna på vilket tänk som kan ligga bakom..

• Lapsang

Lite OT (themis) men jag har också släktingar som har lite sån attityd. Vet inte om det hänger ihop m det eller att vikommer från olika geografiska platser, men de o deras vänner har en helt annan kultur ibetydelsen sätt att leva, vanor, hur man uppträder motvarandra. Det har varit nyttigt för mig att se ngt annat än det jag ärvan vid, man inser att folk är olika!

• Delilia

För mig är begrepp som sannolikhet och korrelation ytterst västentliga när jag tar ställning till saker och ting och när jag diskuterar olika händelser och företeelser. Nu har jag fem år av universitetsstudier bakom mig och därför en vana av att diskutera saker på ett teoretiskt plan. MEN jag kan ändå förstå folks resonemang när de drar slutsatser från egna erfarenheter. För egentligen så är ju ens egna erfarenheter de enda riktiga som man verkligen har sett, hört och upplevt. Jag kan förstå att det är svårt att köpa att det är dumt att skaffa barn tidigt om det enda man själv har upplevt gällande det fenomenet är av genomgående positiv karaktär. Sedan får man inte glömma att vi alla har olika värderingar. Och olika upplevelser om vad som är bra och dåligt. Så när man diskuterar på sådana här ställen kan diskussionen bli lite klumpig. Den ena skriver att det är dumt att skaffa barn tidigt och tänker då på statistiken som visar på sämre ekonomi, större risk för uppbrott mellan föräldrarna osv. Den andra som svarar att det är bra att skaffa barn tidigt tänker istället på hälsoaspekter hos mor och barn och att barn enligt en del undersökningar är glada för att ha unga föräldrar.

• Excentriskan

Jag skulle nog säja att detta inte är specifikt för FL. Se bara på politiken. Hur de lyckades lura svenska folket att allt som gick fel hade att göra med fuskare inom sjuk och arbetslöshets-leden. Och visst kom folk på att just hans granne klippt gräsmattan trots att den var sjukskriven eller likannde historier som på så vis validerade påståendet. För att inte tala om SD-retoriken angående invandrare..

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Lapsang

Härligt att höra att det även på FL finns folk som bryr sig om statistiska begrepp o logik! (shit vad torr jag låter!)
    Delilia, du har en stor poäng i att många på fl nog inte tycker det gör ngt om förhållandet inte håller, de kanske har vuxit upp m mestadels sådana omständigheter i bekantskapskretsen och ser det typ som att det är så det är för de flesta bara. DÅ försvinner ju en stor del av argumentet att vänta. Men då förstår jag inte varför de inte säger det, istället för att envist hävda att nä trots att vi varit ihop bara tre mån så VET jag att det kommer hålla och att han blir en bra pappa o vi kommer inte bråka... Några år senare dyker tråden "han låter mig göra allt hemma, är det rättvist?" upp av samma författare...

Jag skulle också lämna ett uselt förhållande även om jag hade barn m honom, men för mig känns det viktigt att det håller så det var därför jag väntade med barn tills jag hade ett jämlikt o stabilt förhållande. Det är viktigt att det håller för mig, inte bara för barnens skull utan för att jag vill leva med en livskamrat, dela livet genom alla dess faser. Det är säkert för att mina föräldrar var ihop tills döden skilde dem åt och jag har fått det idealet med mig hemifrån. Livet kan ju bli bra ändå, men det är liksom så jag vill ha det. Innan barnen kommer känns det rätt att prova olika partners o det gjorde jag också.

Jo det ligger ju i den mänskliga naturen att dra slutsatser av egna erfarenheter o det är ju en livsnödvändig förmåga. Men ibland behöver man höja sig över det o se den större bilden, just därför tror jag det underlättar om man har lite olika folk i bekantskapskretsen så man inte bara gör som alla andra utan att tänka på om det är vad man vill egentligen.

• Lapsang

Missbehave: det är skrämmande om det är så att logiknivån på fl är som logiknivån bland folk i allmänhet. Jag har inte upplevt det så, men jag umgås nog inte med ett genomsnitt av Sveriges befolkning heller så du kan mycket väl ha rätt...
    Jag har inte brytt mig om att lyssna så mkt på sd:s argument, men ett vanligt invandrarfientligt argument är ju att invandrare begår mer brott än svenskar. Ett klassiskt statistiskt misstag där man blandar ihop korrelation m orsakssamband. Ja, invandrare begår oftare brott än svenskar, men det är inte FÖR ATT de är invandrare utan för att de i större utsträcking är fattiga än vad svenskar är. Om man kontrollerar för socioekonomisk status (dvs räknar bort effekten av ekonomin o anställningsstatus etc) är det ingen skillnad. Fattiga svenskar begår brott i samma utsträckning som fattiga inandrare. Det är ju faktiskt väldigt fräckt att först diskriminera dem på arbetsmarknaden så de blir fattiga o sen skylla på deras kultur när fattigdomen får samma konsekvenser son för svenskar.

Ett tydligare exempel: det har visat sig att barn m stora fötter är intelligentare än de m små fötter! Direkt börjar man undra vad det är hos fötterna som påverkar intelligensen, tills det kommer fram att barnen m större fötter ju var äldre. Jag läser typ varje dag i tidningar om korrelationsstudier som presenteras son orsakssamband. Det KAN de ju vara men behöver inte vara.

(skriver inte detta för att jag tror DU gör dessa misstag, bara en sak jag tänkte på när du nämnde sd och deras argument)

Svar på tråden Logik a la FL - nyfiken på hur ni tänker