Kan jag vinna vårdnadstvist?
Hej.
Behöver lite råd och stöd.
Jag och mitt ex separerade juli 2011. vi har en dotter tillsammans som fyllde 2år feb 2012.
Vi va tillsammans i 3år innan vi separerade och jag flyttade då ihop med en ny kille.
Vår dotter står skriven hos honom pga att han vill kunna få bostadsbidrag (för att ha råd att bokvar) samt för hon skulle slippa byta dagis.
Nu har vi kommit till det läget där vi inte kan diskutera med varandra längre. vi har haft varannan vecka hela tiden.
Hon har haft samma dagis hela tiden.
Men nu ville jag ha henne varannan vecka på dagis i den kommunen dit jag flyttat för att slippa åka xx Mil i månaden för att hämta och lämna samt för att få mer tid med mig dotter och för att hon även ska få vänner där jag bor. Vi har fått ett platserbjudande och jag bad honom skriva på och la fram varför jag ville detta men han VÄGRAR.
ALLT ska vara som han vill ha det, det som är bäst för honom, inte för henne.
Så detta va droppen. vi har nu bråkat varje dag i 8månader och detta va droppen. jag vill ha ensam vårdnad men att han ska få ha umgänge med henne självklart.
Hur ska jag gå tillväga?
Anledningen vi separerade va pga:
Han har/hade alkoholproblem och slog även sönder saker många ggr
Han prioriterade allt annat framför familjen
han hade fel umgängeskrets
slängt ut katten från balkongen
Han söp sig REDLÖS när han va ensam hemma med henne när jag var och jobbade (deckade strax efter jag kom hem)
och vi tjaffsade om allt.
Nu efter vi separerat har han mordhotat både mig och min nya.
hotat att ta livet av sig ett antal ggr.
hotat att komma över fast vi sagt han inte är välkommen.
Sagt att han mår för psykiskt dåligt för att ta hand om vår dotter
Han har inte råd att ha henne egentlgen
han ger henne ingen mat om hon inte äter det han serverar
han hotar att lämna henne på dagis och bara dra för att han inte orkar mera
han gråter hela kvällar så att vår dotter får trösta honom
Han säger att han inte orkar sätta upp regler för henne för han mår fördåligt
När dagis säger hon e sjuk och han m¨åste vabba så tar han ist med henne till jobbet för han har inte råd att vara hemma
Han har tidigare tagit droger
Han har 2 polisanmälningar mot sig för olaga hot och trackaserier.
han tar med henne på fotbollsmatcher vilket kan vara väldigt dålig miljö för henne
Har jag någon chans att vinna en vårdnadstvist?
hur lång tid tar det?
Min tanke är att vända mig till socialen för att den vägen säga att jag anser att hon inte bör bo hos honom för det är ingen bra miljö att växa upp i.
och på så sätt kanske få det att gå fortare?
Hur mkt kostar en vårdnadstvist ca?
Snälla behöver hjälp