Påshare eller påsktupp?
Är min familj den enda i världen som har påsktupp och inte påskhare eller? Tycker påsktupp är mycket mer logiskt, vad gör en hare med ägg liksom?
Är min familj den enda i världen som har påsktupp och inte påskhare eller? Tycker påsktupp är mycket mer logiskt, vad gör en hare med ägg liksom?
Men en tupp lägger ju inte ägg. Då ska man ju ha en påskhöna i sådant fall om man tänker så :)
Nej nu gör inte det här till en sån fråga va?
Boring ...
Tuppen är, om jag förstått det rätt, en finsk tradition. Jag växte upp med påsktupp.
Påsktuppen är den av de två som vi i Sverige firar, om det ska vara korrekt. Påskharen kom hit till Sverige på 1900-talet från Tyskland, så det där med påskharen är en mer ny tradition. Så helt klart påskuppen om man ska fira påsken på ett traditionellt svenskt sätt.
Påsktuppen är den av de två som vi i Sverige firar, om det ska vara korrekt. Påskharen kom hit till Sverige på 1900-talet från Tyskland, så det där med påskharen är en mer ny tradition. Så helt klart påskuppen om man ska fira påsken på ett traditionellt svenskt sätt.
"Logiken" jag växter upp med var att hönorna lade vanliga ägg, och påsktuppen lade godisägg.
Fast nuförtiden verkar det bara vara påskhare som gäller.
Jag säger påskhare.
Påsktupp såklart, me min sambo irrar om harar som bär på ägg😂
hönorna värper äggen och sedan beger sig påsktuppen ut för att dela ut dem till alla barnen😁