• adaeze

Påshare eller påsktupp?

Är min familj den enda i världen som har påsktupp och inte påskhare eller? Tycker påsktupp är mycket mer logiskt, vad gör en hare med ägg liksom?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Påshare eller påsktupp?
  • MrsC74

Men en tupp lägger ju inte ägg. Då ska man ju ha en påskhöna i sådant fall om man tänker så :)

• La Lola
    MrsC74 skrev 2012-04-08 14:19:42 följande:
    Men en tupp lägger ju inte ägg. Då ska man ju ha en påskhöna i sådant fall om man tänker så :)
    Exakt!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • adaeze
    La Lola skrev 2012-04-08 14:18:56 följande:
    Men vad gör tuppen med äggen? Har han snott de från hönan precis som haren?
    nää han hjälper ju sina fruar att dela ut dem
  • La Lola
    adaeze skrev 2012-04-08 14:23:37 följande:
    nää han hjälper ju sina fruar att dela ut dem
    Orkar hon inte själv eller?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • adaeze
    MrsC74 skrev 2012-04-08 14:19:42 följande:
    hallå, hört talas om jämställdhet nån gång? Hönan ligger ju och värper ägg, det vore väl orättvist om hon dessutom skulle behöva dela ut dem själv medans tuppen bara ligger o latar sig?
  • adaeze
    La Lola skrev 2012-04-08 14:24:51 följande:
    Orkar hon inte själv eller?
    hon är ju upptagen med o lägga ägg, många barn som ska ha ju =)
  • Kee1a

Påsktuppen är den av de två som vi i Sverige firar, om det ska vara korrekt. Påskharen kom hit till Sverige på 1900-talet från Tyskland, så det där med påskharen är en mer ny tradition. Så helt klart påskuppen om man ska fira påsken på ett traditionellt svenskt sätt.

• Kee1a

Påsktuppen är den av de två som vi i Sverige firar, om det ska vara korrekt. Påskharen kom hit till Sverige på 1900-talet från Tyskland, så det där med påskharen är en mer ny tradition. Så helt klart påskuppen om man ska fira påsken på ett traditionellt svenskt sätt.

• Bondförnuft

"Logiken" jag växter upp med var att hönorna lade vanliga ägg, och påsktuppen lade godisägg. Skrattande

Fast nuförtiden verkar det bara vara påskhare som gäller.

• Zimbaz
    adaeze skrev 2012-04-08 13:32:02 följande:

Är min familj den enda i världen som har påsktupp och inte påskhare eller? Tycker påsktupp är mycket mer logiskt, vad gör en hare med ägg liksom?

Gammalt inlägg men jag svara nu ändå ????. Nej, ni var inte den enda familjen som haft påsktupp. Under min uppväxt var det påsktuppen som levererade hönornas påskägg. När jag vaknade på påskaftonen hade påsktuppen alltid gömt ägget under eller bredvid kudden. Jag kommer ha samma tradition till mina barn.
  • Jullbull96

Påsktupp såklart, me  min sambo irrar om harar som bär på ägg😂

hönorna värper äggen och sedan beger sig påsktuppen ut för att dela ut dem till alla barnen😁

Svar på tråden Påshare eller påsktupp?