• Anonym (pyssling)

Någon som blivit gravid efter äggledarspolning, trots "stopp"?

Jag gjorde nyligen en äggledarspolning som visade att vätskan inte rann ut i äggledarna.
    Det kunde bero på kramp i livmodern, eller att det är stopp helt enkelt...
    Min gyn sa att han varit med om tjejer i samma sits, som blivit gravida spontant efter en spolning, trots att vätskan inte rann ut i äggledarna.

Söker nu förstås lite solskenshistorier om detta! Har du blivit gravis trots "stopp"?

• Svar på tråden Någon som blivit gravid efter äggledarspolning, trots "stopp"?
  • 79Lina

Jag har gjort en spolning efter mitt första barn. Det tog sig inte alls och det visade sig att där fanns ett litet stopp i ena äggledaren. Jag blev sedan gravid efter ganska precis 3 mån. Min kille är idag 4 år och jag blev tom gravid en tredje gång väldigt lätt efter.
    Lycka till och jag håller timmarna för att du också blir det!

• Anonym (Nyfiken)

Jag är nyfiken på det här med äggledarspolning. Kan man få göra det privat någonstans, eller måste man vara "under utredning" för att få göra det? Vad kostar en spolning?

Jag har läst om flera här på FL som fått barn efter en spolning.

• Lillstoran

Jag, 1 månad efter misslyckad spolning. Äggledarspolningen visade totalstopp i båda äggledarna, ingen passage alls i någon av dem. Läkaren satte upp mig på laparoskopi, medan jag väntade i kön blev jag spontangravid. Dock, nu håller jag på med IVF. Läkaren på Huddinge blev konfunderad när jag blev gravid fast undersökningen visade totalstopp i båda äggledarna. Han trodde att det var nedsatt passage men inte totalstopp för då hade det inte gått att bli gravid. J m f med ett avloppsrör. När man börjar spola rinner vattnet snabbare, när man rensar rinner vattnet fritt. Ärvdes dock ihopväxt går det inte att spola upp mentometer det bara är klägg i vägen.

• Längtanefterlilladig

Jag hade aldrig fått ett positivt graviditetstest i hela mitt liv trots många försök till barn.
    Gjorde en äggledarspolning november 2011. Visade ingenting vad han kunde se.
    Men efter det har jag blivit gravid två gånger, i dec 2011 samt i mars 2012.

Lycka till!

• Anonym (Nyfiken)
    Längtanefterlilladig skrev 2012-04-13 20:05:25 följande:
    Jag hade aldrig fått ett positivt graviditetstest i hela mitt liv trots många försök till barn.
    Gjorde en äggledarspolning november 2011. Visade ingenting vad han kunde se.
    Men efter det har jag blivit gravid två gånger, i dec 2011 samt i mars 2012.

Lycka till!
    Vad kostar en spolning?
  • Pimpinellan

Jag vet en tjej som fick två barn trots domen helt stopp i båda äggledarna. Första tog 6 år att få till och andra föddes två år efter första barnet så det tog betydligt snabbare.

• Anonym

En spolning görs ju under ett läkarbesök.
    Jag betalade 300kr för besöket. 

• MillaPo

HAr oxå blivit gravid 2 gånger efter äggledarspolningar. Gjorde en äggledarspolning som visade stop i vänster äggledare men fint i höger. Blev gravid på andra ägglossningen efter det men tyvärr slutade det i tidigt missfall.
    Tjatade mej till en andra äggledarspolning 1½ år efter den första, o innan vi skulle börja vår 3:e IVF.  Under den äggledarspolningen såg vi hur stoppet i vänster äggledare släppte o det rann jätte fint igenom den. 4 dagar senare hade jag ägglossning o 2 veckor senare hade jag positivt grav-test o nu ligger resultatet o sover sin eftermiddags lur 5 månader gammal.Skrattande

• Anonym (Nyfiken)

Jag ska till min gynekolog snart. Om jag inte lyckas "tjata till" mig en spolning ska jag fråga var jag kan får göra en mot betalning. Det måste ju gå att få köpa sig en spolning(?), men ingen verkar ju veta var, men jag hoppas som sagt att min gynekolog har koll. Flört

• Anonym

kanske en gammal tråd.... men jag ska göra kontraströntgen nästa vecka och är lite orolig.... tänk om det är stopp? tänk om det är säcktuba? vad gör jag då? har rean misslyckat med ivf och haft missfall och x....... :(((

• Anonym (Nyfiken)

Jag hade nästan glömt den här tråden. Jag ville ju göra en spolning redan i våras och försökte med en privatklinik i min stad, men blev nekad. Jag var naiv och trodde att om man bara betalade för sig skulle man kunna få en spolning, men så går det inte till.

Jag var tvungen att utredas först. En äggledarspolning kan man tydligen bara få som en del i en utredning. Snacka om stelbent. Jag är för gammal för att få hjälp genom landstinget, 38 år, men en utredning kunde jag få. Jag fattar ingenting, men är i alla fall glad för det. Försökte ju få till en utredning genom den privata kliniken, men de sa att de måste följa landstingets regler som är att en utredning görs på landstinget. Jaja, om ca 2 veckor ska jag och min man på första besöket i alla fall. Undrar hur lång tid det tar innan spolningen blir av ... 

• Anonym (Nyfiken)

Gynekologen hade inte koll. Allt jag fick reda på av henne var att jag var för gammal. Förvånad

Svar på tråden Någon som blivit gravid efter äggledarspolning, trots "stopp"?