• SilverWoman

När du lägger upp en bild och döper kortet för "Familj", är ni då 3 personer på fotot eller är ni 5 (sambos barn inräknat)?

HYPOTETISKT:
    Du träffar en man/kvinna som har barn sedan tidigare. Ni inleder ett förhållande och senare blir sambos. Saken är att din nya sambo har varannan vecka sina två barn från det förra förhållandet. Ca två år senare får ni ett gemensamt barn.
    Du gillar att uppdatera nya barnets bilder på en hemsida (t.ex. facebook, twitter, blogg osv) så att alla kan se hur fin ert barn är. Din sambos dotter brukar besöka sidan också. När du lägger upp en bild och döper kortet för "Familj", är ni då 3 personer på fotot eller är ni 5 (sambos barn inräknat)?Obestämd

Pojken är 6 år och flickan 10 år (om det har betydelse).

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När du lägger upp en bild och döper kortet för "Familj", är ni då 3 personer på fotot eller är ni 5 (sambos barn inräknat)?
  • SilverWoman
    Subtilia skrev 2012-04-06 09:17:45 följande:
    Hade jag tänkt mig in i detta så hade jag nog velat svara "både ock" för det är ju även familj utan de andra två barnen men även familj med dem.
    ohh, visste att jag borde ha lagt till alternativet "Annat"Skrattande
  • Subtilia
    SilverWoman skrev 2012-04-06 09:27:41 följande:
    ohh, visste att jag borde ha lagt till alternativet "Annat"Skrattande
    Annat måste alltid vara med. För det är alltid någon (i det här fallet jag) som krånglar till saken.
  • SilverWoman
    Subtilia skrev 2012-04-06 09:28:55 följande:
    Annat måste alltid vara med. För det är alltid någon (i det här fallet jag) som krånglar till saken.
    Det har du rätt i Skrattande Det handlar inte om krångel men du har rätt, så kan man också se det. Jag menade mest I trådstarten att endast lägga upp bilder på antigen er 3 eller er 5, det finns inget mellantingSkrattande
  • Subtilia
    SilverWoman skrev 2012-04-06 09:31:59 följande:
    Det har du rätt i Skrattande Det handlar inte om krångel men du har rätt, så kan man också se det. Jag menade mest I trådstarten att endast lägga upp bilder på antigen er 3 eller er 5, det finns inget mellantingSkrattande
    Då önskar jag att jag kunde rösta om, för jag tog "Tufft beslut, vet inte." Men om det bara är antingen svart eller vitt så är det klart att alla fem ska vara med.
  • R3becca

Vi som bor under detta tak är familj oavsett härkomst.
    Tyvärr skrek min sambos ex rakt ut då hon fick veta att jag ansåg att "hennes barn" var en del av min familj, så jag får inte längre ladda upp bilder på hela familjen då det tydligen kränker henne.
    (jag och sambon har även ett gemensamt barn)
    Jag gör det förstås i smyg ändå  

~ Meija 11-14-04 ~
  • Mästaren

Alla är med på bilden då, eller så hade det blivit lillfamiljen med tre och storfamiljen med fem.

• Amlin

För mig så skulle ett foto som hette familj inehålla en eller flera familjemedlemmar. Är det det enda fotot som heter familj som finns tillgängligt så hade jag nog tyckt att alla 5 ska vara med men om fler foton finns tex i ett album med samma namn så kan kanske bara ett barn vara med på en bild, alla är med på en annan bara föräldrarna på det tredje osv. Så det är som alltid en fråga om hur det ser ut i övrigt.

• CeeJay

Skulle aldrig utesluta ett barn som faktiskt är medlem i familjen. Hur kan det ens vara ett svårt beslut?

• Sanna Ryan

Om det var en familjebild skulle vi vara alla fem. 

Gravid med tvillingar - BF maj -12
  • Johan70

Jag växte upp i en kärnfamilj med mamma, pappa och tre syskon. Det fanns inga halvsyskon på någon sida. På familjebilder finns ofta inte hela familjen med. Den som oftast fattas är pappa, eftersom det var han som brukade fotografera. Ibland är det bara tre eller två av syskonen med, ibland är det alla vi barn men ingen av våra föräldrar, ibland är farmor med, på någon bild är morfar med. Jag skulle kunna kalla alla de bilderna för familjebilder. En bild som kallas "familj" behöver ju inte vara ett "klassfoto" där alla skall vara med. Huvudsaken är att man inte medvetet utelämnar någon så att den aldrig får vara med.

• Nasrin

JAg kan säga att jag som vuxen blev riktigt sårad och irriterad när det på min pappas frus barns fb dök upp en bild på dem tillsammans, alltså min pappa, hans fru och hennes barn på en semester och kortet var döpt "min älskade familj"... Visst kanske hon har rätt att skriva som hon vill, men min pappa är inte hennes familj...

• Johan70
    Nasrin skrev 2012-04-07 21:13:04 följande:
    JAg kan säga att jag som vuxen blev riktigt sårad och irriterad när det på min pappas frus barns fb dök upp en bild på dem tillsammans, alltså min pappa, hans fru och hennes barn på en semester och kortet var döpt "min älskade familj"... Visst kanske hon har rätt att skriva som hon vill, men min pappa är inte hennes familj...
    Du skriver att de är gifta. Då är de ju familj.
  • Nasrin
    Johan70 skrev 2012-04-07 21:25:52 följande:
    Du skriver att de är gifta. Då är de ju familj.

nej, hans frus barn tillhör inte min familj. Jag känner dem inte (vi är iofs vuxna allihop men ändå)
  • Johan70
    Nasrin skrev 2012-04-08 23:08:06 följande:
    nej, hans frus barn tillhör inte min familj. Jag känner dem inte (vi är iofs vuxna allihop men ändå)
    Nej, men han tillhör förstås hennes familj. Det var väl det saken gällde?
  • Nasrin
    Johan70 skrev 2012-04-08 23:09:11 följande:
    Nej, men han tillhör förstås hennes familj. Det var väl det saken gällde?
    kommer inte ihåg vad saker egentligen gällde utom att jag blev ordentligt irriterad över att hennes dotter skrev min älskade familj på ett foto av dem.
  • Johan70

Tråkigt att du har så dåligt för

Nasrin skrev 2012-04-08 23:13:04 följande:
    kommer inte ihåg vad saker egentligen gällde utom att jag blev ordentligt irriterad över att hennes dotter skrev min älskade familj på ett foto av dem.
    Tråkigt att du har ett så dåligt förhållande till dina styvsyskon.
Svar på tråden När du lägger upp en bild och döper kortet för "Familj", är ni då 3 personer på fotot eller är ni 5 (sambos barn inräknat)?