• Lisch

Någon som har IBS och blir hjälpt av LCHF?

Hej. Vet inte vilken tråd jag ska lägga detta i så jag skriver här.

Jag har blivit rekommenderad lchf för min ibs och jag undrar om någon här har blivit hjälpt med denna diet?

Har IBS- D och varje morgon så får jag magkramper och en del gasbesvär. Slutar med toa besök.
    Ursäkta ordvalen.  

• Svar på tråden Någon som har IBS och blir hjälpt av LCHF?
  • IsaCMoJs

Har du sökt på google?

JAG tror absolut att du skulle må mycket bättre av att äta LCHF!! 

Mamma till Moa 081216 och Leiah 110117
  • FruLindell

Jag åt LCHF under sex månader och hade inga problem alls med min (i vanliga fall ganska besvärliga) IBS, så för mig var det fantastiskt!

Tyvärr orkade jag inte fortsätta med dieten då jag påbörjade IVF-behandlingar och nu när jag är gravid vågar jag inte äta på något annat sätt än vad Livsmedelsverket rekommenderar.

• vad ska man heta

drick ett glas proviva varje dag. jag brukar dricka några klunkar utspritt på dagen. det har verkligen hjälp mig enormt!

• Loreena

Jag vet inte om det är IBS jag har, men jag har iaf extremt känslig mage och min mage ha aldrig mått så bra som när jag håller mig till LCHF och helt utesluter spannmål.

• mamman i skogen

IBS är en av de diagnoser som blir hjälpta av LCHF/lågkolhydratskost.

Nästan alla som har ibs och går över till LCHF vittnar om att de blir hjälpta.

Spannmålsfritt och inga fullkornsprodukter är en bra början. Vissa kan behöva utesluta mjölkprodukter en period.

Bra bakterier i form av probiotika och då kan man köpa detta på hälsokosten eller apoteket så slipper man köpa dyra provivadrycker som innehåller mängder med socker som inte är något vidare för att läka en trasig mage.

Fördelen med LCHF är att där utesluter man allt som irriterar och inflammerar man äter sig mätt och fettet är en viktig del i maten. Fibrer äter man i LCHF men då kommer de från grönsaker och inte från fullkorn man äter ofta också "gelefibrer" från tex psylliumfrön vilket smörjer istället för att irritera som spannmålsprodukter gör.

Tycker absolut det är värt att pröva och ge det tid. Läs på om vad LCHF är så du inte tror att vi äter enbart stora biffar som badar i gräddsås och äter smör med sked. LCHF är naturlig mat som inte blivit processad och fettprocenten är högre än tallriskmodellen och vi väljer icke inflammatoriska fetter mao oprocessade.

Ett tips för risiga IBS magar är SPC-flakes det är hårdvalsat havre som man kan strö en liten msk på tex yoghurt det stoppar om man är lös och tvärtom om man är hård många som jag känner som blivit hjälpta av detta

Lycka till hoppas du får ordning på magen   .

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • vad ska man heta
    mamman i skogen skrev 2012-04-28 06:56:15 följande:

Spannmålsfritt och inga fullkornsprodukter är en bra början. Vissa kan behöva utesluta mjölkprodukter en period.
    Bra bakterier i form av probiotika och då kan man köpa detta på hälsokosten eller apoteket så slipper man köpa dyra provivadrycker som innehåller mängder med socker som inte är något vidare för att läka en trasig mage. 
    proviva är inte dyr! inte dyrare än en yoghurt. socker får man ändå i sig i det mesta så det behöver man inte hänga upp sig på.
  • mamman i skogen
    vad ska man heta skrev 2012-04-28 08:58:12 följande:
    proviva är inte dyr! inte dyrare än en yoghurt. socker får man ändå i sig i det mesta så det behöver man inte hänga upp sig på.

Det beror ju helt på vad man jämför med ett glas proviva på 2,5 dl motsvarar ungefär 7 sockerbitar vilket är ganska mycket socker.

Dyrt är ju en fråga om vad man tycker det är värt att lägga pengarna på. Köper du ett probiotika tillskott på tex apoteket så kommer du ner på nästan halva kostnaden per dos.

Vad beträffar socker så behöver man inte få i sig det i allt det handlar om vilka val man gör och vilken kost man väljer. En tallriksmodell innehåller i runda slängar kolhydrater motsvarande 80 sockerbitar per dag och sedan kan man räkna nedåt beroende på kostval. En strikt lågkolhydratskost som många med IBS blir hjälpta av innehåller ungefär motsvarande 7 sockerbitar per dag. Det handlar helt om vilka val man gör för mig är socker inget jag vill ha i min kost i onödan.  

Socker är något man får pröva sig fram med om man har ibs för många funkar det oerhört mycket bättre att vara utan socker och sötningsmedel.       
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
Svar på tråden Någon som har IBS och blir hjälpt av LCHF?