• Kroken

Är jag för "hård" mot min 10-åring?

Vill ha era åsikter om hur ni tänker och hur ni hade gjort i denna situation.
    Mitt mellanbarn är en 10 årig flicka, går i fyran (född i slutet av december) och väldigt slarvig och glömsk.
    I höstas när hon började fyran fick hon nyckel hem och hon slapp fritids. Dessa nycklar har vi fått leta efter titt som tätt men de har alltid hittats någonstans i hemmet där hon bara lagt ifrån sig dom. För några veckor sedan försvann de i skolan men kom till rätta efter några dagar. Nu försvann de igen för ca. två veckor sedan. Och vi hittar dom ingen stans!!! De har letat i skolan, vi har letat hemma och de finns inte!
    Om nycklarna inte kommer till rätta måste vi byta lås och även hennes pappa måste byta lås. Jag har då sagt till dottern att hon får betala detta med sin månadspeng och att det kommer bli väldigt dyrt.
    Grejen är att hon har sparat till en mobil några månader nu och är snart i mål. Jag sa till henne att det kanske inte blir en mobil för att hon måste betala detta med låsen.
    Nu börjar dock mammahjärtat knorra lite. Jag tycker delvis synd om henne för hon kan inte rå för att hon är en virrig liten höna. Och delvis så underlättar det även för mig om hon har en mobil.
    Så, hur gör jag? Hur hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-05 18:10
    Vi har pratat lite här hemma nu och kommit fram till vad vi tror är en bra lösning.
    Först om 3-4 veckor (då vi flyttat tillbaka till vår lägenhet) vet vi säkert att nycklarna är borta. Fram till dess kommer hon få göra vad hon vill med sina sparade pengar. Visar det sig sen att vi blir tvungna att byta lås så kommer hon få vara med och betala en del av det genom att inte få månadspeng på några månader.
    Hon kommer inte få ha hemnyckel med sig till skolan utan den kommer att hänga på min sambos jobb som ligger längs hemvägen från skolan. Hon kommer få gå dit och hämta nyckeln när hon går hem från skolan, alt. han följer med och låser upp till henne (han jobbar hundra meter hemifrån).

Hon vet hur besviken jag är och vi har pratat mycket om konsekvenser, pengars värde etc.

• Svar på tråden Är jag för "hård" mot min 10-åring?
  • Linda1976
    MikuAndSaraLi skrev 2012-04-07 17:13:39 följande:
    Jag hade låtit henne få fortsätta på fritids efter skolan.
    En 10-åring ska dessutom inte vara hemma ensam.
    Va? Fritids finns väl bara tom lågstadiet?
    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Duktig69a

Tror det är såhär enkelt: vill man att barn skall ha en större vilja att lyckas än rädsla för att misslyckas - då skall man inte bestraffa misslyckanden utan premiera framgång.

• YummyMami
    Linda1976 skrev 2012-04-07 17:33:50 följande:

Fritis kan barn gå på tills de är12, tror det inte är ok att låta barn vara ensamma hemma innan. När de är 12 så försvinner fritis och rätt till vård av barn.
    Blogg om cancer och med tecknade nakenbilder dyslexiamaniac.bloggplatsen.se/
  • Knytt
    MikuAndSaraLi skrev 2012-04-07 17:13:39 följande:
    Jag hade låtit henne få fortsätta på fritids efter skolan.
    En 10-åring ska dessutom inte vara hemma ensam.
    På 90-talet när jag gick på mellanstadiet fanns det inget fritids utan vi var alla hemma ensamma på eftermiddagarna. Det är verkligen intressant att se hur det blir svårare och svårare för föräldrar att vara bra föräldrar i och med att så mycket av det som var helt ok och okontroversiellt för bara ett par år sedan nu ses som helt oacceptabelt. 
  • Linda1976
    YummyMami skrev 2012-04-07 19:47:25 följande:
    Fritis kan barn gå på tills de är12, tror det inte är ok att låta barn vara ensamma hemma innan. När de är 12 så försvinner fritis och rätt till vård av barn.
    När jag var liten fanns bara fritis t o m 3an. Tror det är väldigt ovanligt att 11åringar går på fritis. Klart barn klarar att vara hemma ensamma ett par h när de är 10, om inte väldigt speciella skäl föreligger.
  • AA2012
    Linda1976 skrev 2012-04-07 16:55:20 följande:
    Jag håller med. Självklart behöver man uppfostra/sätta gränser, vara bestämd. Jag varken daltar eller klappar på huvudet. Däremot så STAFFAR jag inte med indragen veckopeng/utegångsförbud/dator-förbud eller så.

Och "fy skäms" säger jag möjligen till hunden, inte till ett barn. 

Hur hade du gjort för att barnet ska lära sej att vara rädd om nycklen??

• MikuAndSaraLi
    Linda1976 skrev 2012-04-07 17:33:50 följande:
    Nej, fritids finns upp till årskurs fem.
    Fast sen beror det ju en hel del på vart man bor - om kommunen har hjärta att lägga pengar på det.
  • Linda1976
    AA2012 skrev 2012-04-07 21:39:29 följande:

Hur hade du gjort för att barnet ska lära sej att vara rädd om nycklen??

En 10åring förstår vettiga samtal. Suttit ner vid köksbordet, haft ett seriöst snack om varför det är så viktigt att hålla reda på nyckeln. Inte bara att, utan varför.  Men ffa hade jag gett henne en ny chans att visa att hon kan bättra sig, istället för att inte låta henne ha nyckeln.
    Min 7åring har jag aldrig straffat, vi har våra duster, då vi båda har hett temperament. Ofta resonerar vi, ibland ryter vi på varandra, men sen är det bra. Och utdragna staff sysslar jag inte med. Min dotter vet vad som gäller ändå och hon vet var hon har mig. 
  • AA2012
    Linda1976 skrev 2012-04-08 08:13:25 följande:
    En 10åring förstår vettiga samtal. Suttit ner vid köksbordet, haft ett seriöst snack om varför det är så viktigt att hålla reda på nyckeln. Inte bara att, utan varför.  Men ffa hade jag gett henne en ny chans att visa att hon kan bättra sig, istället för att inte låta henne ha nyckeln.
    Min 7åring har jag aldrig straffat, vi har våra duster, då vi båda har hett temperament. Ofta resonerar vi, ibland ryter vi på varandra, men sen är det bra. Och utdragna staff sysslar jag inte med. Min dotter vet vad som gäller ändå och hon vet var hon har mig. 

Okej, men om det inte fungerar?? jag antar att ts redan har försökt det, utan resultat.
  • Linda1976
    AA2012 skrev 2012-04-08 08:26:20 följande:
    Okej, men om det inte fungerar?? jag antar att ts redan har försökt det, utan resultat.
    Då hade jag såklart fått fundera en vända till. Straff leder aldrig till nåt gott. Jag hade väl vänt mig till Jesper Juul, läst i Barnliv av Katerina Janouch eller rådfrågat min allvetande moder. Men fortfarande inte straffat...

Nu hör det inte hit, och detta är INTE för att klanka på ts, men jag tror att, som Jesper Juul säger, "man kan bara uppfostra barn tills de är 5, sen är det bara att skörda frukterna". Inte att man ska sluta vägleda, stötta, leda... men just grunduppfostran är det inte mycket att göra åt efter 5. En liten parentes bara. 
  • MikuAndSaraLi
    Knytt skrev 2012-04-07 20:27:41 följande:
    På 90-talet när jag gick på mellanstadiet fanns det inget fritids utan vi var alla hemma ensamma på eftermiddagarna. Det är verkligen intressant att se hur det blir svårare och svårare för föräldrar att vara bra föräldrar i och med att så mycket av det som var helt ok och okontroversiellt för bara ett par år sedan nu ses som helt oacceptabelt. 
    Jag gick på lågstadiet (dvs upp till åk. 5) på 90-talet och det fanns fritids då.
    Jag gick på fritids tills jag var tolv eftersom båda mina föräldrar jobbade.
    Sen kunde jag hämta mina syskon på fritids och dagis och vara hemma med dom.
    Sen beror det också på Vart man bor någonstans.
  • mamma till 2 frön

Vår son har sin hemnyckel hängandes i en sådan klassisk snurrad sladd som alla skulle ha på 80-talet . Den sitter fast i ryggsäcken och behöver således aldrig plockas bort eller hamnar på fel ställe. I skolan har han sin väska i klassrummet som är låst på rasten. Vi har tyckt att det varett bra steg i att lära sig ta ansvar. Vet själv hur svårt det där med nycklar var ( händer väl att de hamnar fel fortfarande ) . Bara ett tips från oss som funkat.

• Kroken
    mamma till 2 frön skrev 2012-04-09 13:44:08 följande:
    Vår son har sin hemnyckel hängandes i en sådan klassisk snurrad sladd som alla skulle ha på 80-talet . Den sitter fast i ryggsäcken och behöver således aldrig plockas bort eller hamnar på fel ställe. I skolan har han sin väska i klassrummet som är låst på rasten. Vi har tyckt att det varett bra steg i att lära sig ta ansvar. Vet själv hur svårt det där med nycklar var ( händer väl att de hamnar fel fortfarande ) . Bara ett tips från oss som funkat.
    Jo det hade nog fungerat om de haft med sig väskorna in i klassrummet. Men de hänger kvar i kapprummet då det inte finns plats för väskorna i klassrummet. Så nycklarna lämnas till läraren tillsammans med mobil när dagen börjar och återfås vid skoldagens slut. Dock kan hon glömma att "hämta ut" nycklarna när hon går hem så även det är ett problem.
  • adiscobloodbath

Mikuandsarali - Så fram tills man är 12 år behöver man omvårdnad av vuxna för att klara sig de 2-3 timmarna efter skolan innan mamma kommer hem men så fort man fyller 12 är man tillräckligt mogen, inte bara för att ta hand om sig själv, utan för att hämta sina yngre syskon och ta hand om dem hemma utan vuxna?

• mastiffa
    Linda1976 skrev 2012-04-08 08:32:19 följande:
    Då hade jag såklart fått fundera en vända till. Straff leder aldrig till nåt gott. Jag hade väl vänt mig till Jesper Juul, läst i Barnliv av Katerina Janouch eller rådfrågat min allvetande moder. Men fortfarande inte straffat...

Nu hör det inte hit, och detta är INTE för att klanka på ts, men jag tror att, som Jesper Juul säger, "man kan bara uppfostra barn tills de är 5, sen är det bara att skörda frukterna". Inte att man ska sluta vägleda, stötta, leda... men just grunduppfostran är det inte mycket att göra åt efter 5. En liten parentes bara. 

Vilket skitsnackKräks  därför ser tydligen samhället ut som det gör idag. Sluta uppfostra dina barn vid 5 års ålder

Jag vet att det är en urgammal trådFlört

• iakttagare

Om man är för hård, så blir de ännu klumpigare och så slutar de att lyssna

Svar på tråden Är jag för "hård" mot min 10-åring?