• cajsasmamma

Modersmålsundervisning

För drygt 1 år sen ansökte vi om modersmålsundervisning till min dotter och än har vi inte fått något besked om det hem. Fast jag flertal gånger har tagit upp det med klassläraren både via mail och vid 3st utvecklingssamtal.
    Min dotter var/är så glad att hon ska få lära sig skriva och läsa finska på riktigt. Vi pratar bara finska hemma så hon kan prata och sen kan hon läsa och skriva lite, men hon vill lära sig mera och fortare.

Ska på utvecklingssamtal på torsdag och så tänkte jag om någon här på FL vet om hon har laglig rätt till det eller om det tex behöva ett viss antal barn i kommunen som vill läsa tex finska för att en finska-grupp ska startas? 

• Svar på tråden Modersmålsundervisning
  • Hannah76

Det kan krävas att det är ett visst antal barn.
    Ta det med någon annan än läraren istället.

• cajsasmamma
    Hannah76 skrev 2012-04-02 23:16:11 följande:
    Det kan krävas att det är ett visst antal barn.
    Ta det med någon annan än läraren istället.
    Har funderat att ta upp det med skoladministratör. 
  • Hannah76
    cajsasmamma skrev 2012-04-02 23:23:49 följande:
    Har funderat att ta upp det med skoladministratör. 
    Ja det låter som en bra idé.
  • Independent

Finns det andra barn på skolan som läser finska?

• Keeya

Tror det beror på kommunen. I vår kommun får barnen hemspråk redan på förskolan och dottern är anmäld till att få finska.

• Keeya

Så gå in på kommunens hemsida och titta. Om det inte står något så kan du ringa till kommunen.

• Kaffegalningen

Det finns gott om bestämmelser kring detta, bl a i Skollagen. Eftersom finska är minoritetsspråk i Sverige har det extra stark status.

Vem ansvarar för stöd, undervisning och studiehandledning?
    Huvudman har stor frihet att avgöra hur verksamheten ska organiseras för att nå de riktlinjer staten satt upp. En Huvudman är skyldig att anordna modersmålsundervisning om det inom kommunen eller den fristående verksamheten finns minst fem elever som önskar undervisningen, för nationella minoritetsspråk minst en elev, och man kan finna en lämplig lärare. Modersmålundervisning kan samordnas mellan flera skolor för att skapa tillräckligt stora grupper.
    modersmal.skolverket.se/index.php/grundskola

modersmal.skolverket.se/finska/ en bra sida!

• 3 barns mamman

Min son var den enda på sin förskola som ville ha finska son modersmål o han fick det, inget minst antal där inte.. nu har båda mina pojkar modersmålsundervisning en gång i veckan. Ensamma med en lärare som kommer till förskolan.

• Kaffegalningen

Ofta är det problem att hitta lärare men finska brukar vara enklare... Hur som helst borde ni informeras om vad som stoppar upp.

Skulle jag vara du skulle jag kontakta Skolinspektionen och prata lite innan samtalet varav du där kan ta upp att ni är i kontakt med varandra - det brukar skrämma liv i rektorer

• cajsasmamma

Har nu talat med klasslärarinnan, men om det inte händer något nu så talar jag med skolverket.
    Vi borde ju få svar om Cajsa ska få finskundervisning eller ej.

Tack för alla svar! 

Svar på tråden Modersmålsundervisning