• Gnozza

När sa era barn sitt första ord????

Hej!

Ja, som rubriken lyder, när sa era barn sitt första ord? Har en son på snart 17 månader som inte har sagt ett endaste ord än!! Han sa något som liknade ma-ma typ för ganska många månader sedan men det gjorde han bara ett litet tag sen slutade han med det. Efter det har det inte kommit något alls. 

Vi försöker här hemma med mamma, pappa, lampa, dricka mm, men han snappar inte upp det. Han vet var lampan är för han kan titta och peka på den. Men inget annars.

Var lite orolig för detta och var och träffade en barnläkare när han var runt året. Tänkte om det kunde vara något med hans hörsel. Men dom tittade bara vanligt in i örat och sa att det såg bra ut. Har hört att man kan mäta trycket i örat också men det gjorde dom inte. 

Jag vet att alla barn är olika och att dom utvecklas olika fort, men kanske är det någon här som känner igen sig i denna situation???  

• Svar på tråden När sa era barn sitt första ord????
  • gravid

Gå in på babycenter.se
    Utveckling småbarn
    Milstolpar i utvecklingen-talet
    Dä står lite..:)
    Min första började väl prata runt 2 år
    Min andra va väldigt tidig.

• skogsvitter

Du behöver absolut inte vara orolig! Det är varken onormalt eller ovanligt att inte säga ord vid ynka 16 månader! Den språkliga spurten brukar komma ungefär runt 18 månader, en del lite senare och en del lite tidigare. Ta du och lugna dig tills han närmar sig 2 år åtminstone! Men vid det laget har han garanterat börjat säga några ord

Vår ena dotter sa sina första ord när hon var 17 månader. Sedan kom de i rasande fart efter det! Och tilläggas bör att vi inte alls var oroliga, eftersom vi vet att det är fullkomligt normalt.

• Gnozza

Tack för era svar! Vi vet också att det är väldigt olika och egentligen borde vi inte oroa oss här hemma. Det kommer när det kommer. Men det är alltid skönt att höra vad andra har för erfarenheter. Sen ska ju tilläggas att sonen har varit tidigt på en del annat, och man kan ju inte vara tidig i allt :) Men tack iaf!!

• Veladis

Kan han peka ut lampan etc när ni frågar, så har han ju ett passivt ordförråd, han kan ju orden, vet vad de betyder, han säger dem bara inte. Och det är ju en bra start! oroa dig inte, men du kan ju ta upp det på BVC nästa gång för att få lite tips. Jag har en som var supertidig med att prata och en som var lite halvsen. Han som vär rätt sen kunde enstaka ord vid 18 månader, men 6 månader senare när han fyllde två pratade han i tvåordsmeningar. Så det lossnade verkligen där vid tvåårsåldern.

• Alexi

Sonen här är snart 17 månader och vi väntar också på första ordet. an är en rätt sen typ i allmänhet, går inte riktigt ännu och säger inga ord, bara "öh" tretusen gånger per dag. Däremot är det väldigt tydligt hur hans förståelse blir större och större, han kan nicka eller skaka på huvudet om man frågar om han vill ha mat tex. Och han kan peka ut flera kroppsdelar osv. Så vi är inte oroliga över språket eftersom det händer så mycket i den passiva delen.

Har för övrigt en dotter också som inte kom igång med språket och härmandet förrän hon var närmre 2,5 år så våra barn verkar vara allmänt sena språkligt. Fast deras mamma var precis tvärtom...

• Gnozza

Ok, då är det fler än vi som har barn som är lite "sena". Ska på 1,5 års kontroll nu i början av maj till BVC så ska ta upp det då. 

Lampan är det enda han kan. Vi har försökt med en del annat men det  bryr han sig inte om. Han blir även rädd när man skrattar, eller om han hör höga ljud. Han blir då jätte ledsen och gråter länge. Vi ska iaf kolla upp hans hörsel för att kunna utesluta det. Sen har sonen även börjat visa vad han vill, han tex. hämtar saker han vill man ska hjälpa honom med och ger det till en eller om han vill leka med något speciellt så hämtar han det och  ger det till en. Så på det märker man ju att han snappar upp en del saker. 

På vårdcentralen sa dom att dom brukar kunna säga runt 8 ord när dom är 1,5 år. Men det är nog väldigt olika. Man kan ju inte säga att alla barn ska kunna lika mycket vid den åldern. Alla barn är ju olika :)

Men tack för era svar :)  

• bergan

Min son är 20månader och han kan säga:

Buss, dagis, mamma, majs, nej, nä, där men det mest sker på uppmanning av någon. Han säger inget spontant för utom mamma och nä. Det är mkt andra ljud och prat som kommer ur hans mun.
    Han kan inte säga pappa ännu och som vi har övat...
    Han kunde bara säga mamma typ vid 1,5år. 
    Men det kommer väl för min son är välldigt social och framåt så han borde snappa upp talet

• Happymom

Min dotter kunde säga många ord vid 1,5 år, men inte mamma/pappa och inte ja/nej. Hon är mycket framåt och social. Hon var inte rädd för att säga fel.

Det kan vara så att din son är lite försiktig och rädd för att det blir fel. Därför kanske han inte säger något. Det viktigaste är att han förstår litegrann, som någon annan skrev "har ett passivt ordförråd". Kroppsspråk är också ett "språk".

• Gnozza

Ok. Men det är just det han inte kan. Han säger inte ett enda ord och han förstår inte vad vi säger eller kan hämta något på uppmaning. Pratade med bvc idag och dom tyckte han borde kunna säga något ord iaf och förstå lite av vad man säger till honom. Har även fått höra samma sak av en sköterska jag pratade ed på vårdcentralen. 

Dagmamman han går hos tyckte att han inte intresserar sig för saker som hon introducerar för honom, som barn normalt gör i hans ålder. Han slår mest undan sakerna. Men hemma går det bra att göra saker, tex. bygga med klossar, sjunga sånger utan att han blir ledsen, leka med sorteringslåda mm mm.  

Nu har vi iaf en tid hos öronläkare som ska kolla hans hörsel noga, sen blir det 1,5- års kontroll om ca. 2 veckor.
    Men jag är orolig, väldigt orolig.  

Svar på tråden När sa era barn sitt första ord????