• Izzie77

Skillnad på behandling, IVF- ÄD

Ska snart starta våran första ÄD och undrar till ni som gjort både IVF och ÄD om det är stor skillnad på behandlingar, tänker mest på biverkningar av medicinerna. Tacksam för att få höra era erfarenheter!

• Svar på tråden Skillnad på behandling, IVF- ÄD
  • Juliette F

Hej Izzie77, jag har gjort både IVF och ÄD, och tyckte ÄD var mycket lättare än IVF. Framförallt för att man slipper de dagliga magsprutorna, samt äggplocket. Men det finns lite biverkningar med ÄD också, framförallt vid nedregleringen då man ska synkas med donatorn. Dock är detta individuellt - jag upplevde inte så svåra symtom, men IVF:et tyckte jag var jobbigare...

• Izzie77
    Juliette F skrev 2012-04-01 11:11:16 följande:
    Hej Izzie77, jag har gjort både IVF och ÄD, och tyckte ÄD var mycket lättare än IVF. Framförallt för att man slipper de dagliga magsprutorna, samt äggplocket. Men det finns lite biverkningar med ÄD också, framförallt vid nedregleringen då man ska synkas med donatorn. Dock är detta individuellt - jag upplevde inte så svåra symtom, men IVF:et tyckte jag var jobbigare...
    Tack snälla för svar Har knappt haft några biverkningar med nässprayen vid IVF så hoppas det blir lugnt nu med. Har du tagit Procren? Är den svår att ta själv?
  • Juliette F

Nej, jag vet inte ens vad Procren är för nåt.  Skäms Spruta? De sprutor jag tagit i samband med ÄD har varit Orgalutran och Ovitrelle. Båda väldigt lätta att ta, om man är van vid magsprutor i samband med IVF :).

• Izzie77

ja det är spruta. Men Orgalutran och ovitrelle tar du väl vid IVF? Orgalutran är ju för att förhindra att äggblåsorna släpper för tidigt och Ovitrelle tar man ju innan ÄP

• Juliette F
    Izzie77 skrev 2012-04-02 17:53:02 följande:
    ja det är spruta. Men Orgalutran och ovitrelle tar du väl vid IVF? Orgalutran är ju för att förhindra att äggblåsorna släpper för tidigt och Ovitrelle tar man ju innan ÄP

Jo men du tar också dessa sprutor i samband med ÄD, för att synka dig med donatorn, samt stimulera livmodern. Har jag för mig :).
  • Nahoj23

Jag har inte tagit några sprutor i samband med ÄD.
    Bara nässpray, Progynon och Progesteron.

• Izzie77
    Nahoj23 skrev 2012-04-03 10:30:17 följande:
    Jag har inte tagit några sprutor i samband med ÄD.
    Bara nässpray, Progynon och Progesteron.
    Sprutan är istället för nässpray. Man tar endast den en gång så slipper man hålla på att komma ihåg sprayningen Hur mådde du under behandlingen?
  • Nahoj23

Jag mådde förhållandevis rätt ok. Sur som ättika enligt mannen i nån dag eller två.
    Tabletterna gjorde mig rätt gråtig men ändå helt ok.

• Juliette F

Sprutor - spray - tabletter - varje klinik har lite olika upplägg och delvis olika mediciner, så det beror väl lite på. Jag gjorde mitt ÄD på en klinik i Brno, där Orgalutran och Ovitrelle är standard. Mådde ganska ok under behandlingen, men minns att den första östrogenkuren var lite småjobbig. Men som sagt ÄD var ingenting emot IVF! Men jag tyckte inte IVF:et var sååå förskräckligt ändå - kanske för att jag slapp nedregleringen, då doktorn bestämde att jag skulle göra den korta metoden. Det var väl äggplocket som var värst, när jag tänker efter. Lycka till med ditt ÄD Izzie77!

Svar på tråden Skillnad på behandling, IVF- ÄD