• Anonym (Förvirras)

Ensam vårdnad

Finns det något jag gör nu innan barnet är fött som kan göra att pappan kan få vårdanden?
    då menar jag att ställa honom mot väggen och säga hur JAG känner om hans beteende
    mot mej då han hela tiden sårar mej 

Vi har aldrig varit ett par och kommer aldrig att bli.  Barnet var oplanerat men jag valde att behålla. Han kommer snart flytta 50 mil bort och jag har börjat träffa en annan kille

Är trött på att han sviker mej och vill inte göra något som gynnar honom mera!

jag är i 6 månaden men hans föräldrar vet fortfarande inget

• Svar på tråden Ensam vårdnad
  • EnsamståendeMamma

Dotterns pappa dumpa mig mitt i inflyttningen när jag var gravid, lät sitt ex innan mig flytta in i huset innan jag hann flytta ut....
    80 mil ifrån så sa han först att han ville ha gemensam vårdnad, men eftersom han ens inte frågat hur det var med mig en enda gång under min graviditet så skrev jag till honom liknande i ett sms...
    "Eftersom du inte brytt dig under hela min graviditet så lär du väl inte bry dig om mitt älskade barn när det väl kommer ut till världen?"

Han hade visst skrivit på papper (i sin stad ) att han ville ha delad, men utan att veta något.
    Jag hade visst skrivit de sms samma dag typ som han hade skrivit på, men hade visst ringt familjerätten & ändrat sid dagen där på...Han påstod då att de ändå är så långt mellan oss osv...
    Jag tror att han fatta att han inte hade en chans i de läget &  inte ville lägga ut pengar i onödan i rätten...
    Jag fick sedan välja om jag ville skriva på eller inte...MEN man måste ändå gå dit. =)

Mamman kommer alltid i första hand (OM det inte är en stor oro/fara för barnet).

Du behöver nog inte oroa dig, men var ärlig & berätta vem som är pappan så allt blir rätt. =)

Är än i dag ensam med min älskade dotter som blir 4 år i sommar & hon pratar mycket om sin pappa...
    Han har haft sina chanser att få träffa henne, men han har sumpat dem hela tiden...

Lycka till. =)                

• Anonym
    Anonym (Been there) skrev 2012-03-30 00:04:46 följande:
    Inte om hon inte skriver på för ett pass

Man ska bidra om man kan men man måste inte. Jag vet!
    Att inte skriva på för pass till en välfungerande förälder kan betyda att man förlorar vårdnad om det blir en domstolstvist.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-30 04:12:41 följande:

Jupp, innom Shengen kan man resa med ett annat sorts pass, som bara kräver ena vårdnadshavarens namnteckning, man söker om det "passet" via polisen.

(Vissa av Shengen länderna är undantagna från detta pass, pga terrorhot, bla England)

Gemensam vårdnad innebär att båda föräldrarna ska besluta i frågor som rör barnet. En av föräldrarna kan alltså inte flytta från Sverige eller resa utomlands med barnet utan den andra förälderns medgivande.

En förälder som är ensam vårdnadshavare har rätt att ta med sig och flytta utomlands med barnet utan den andra förälderns medgivande.

Källa: UD

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-30 07:01:36 följande:

Gemensam vårdnad innebär att båda föräldrarna ska besluta i frågor som rör barnet. En av föräldrarna kan alltså inte flytta från Sverige eller resa utomlands med barnet utan den andra förälderns medgivande.

En förälder som är ensam vårdnadshavare har rätt att ta med sig och flytta utomlands med barnet utan den andra förälderns medgivande.

Källa: UD

När mitt Ex vägrade pass på mina/våra killar, fick jag rådet av min advokat att helt enkelt resa innom Shengen och på det sättet "komma runt" kravet på medgivande från hans sida.

Advokaten ifråga är en mycket kompetent, luttrad person, så säger h*n att man KAN göra så så KAN man.

Sedan var Excet i Italien med killarna, inget jag godkände, utan något han gjorde under sina sommarveckor med dem.

Så det du hänvisar till, är antagligen ingen lag som sådan utan ännu en "uddlös" rekomendation.

• h8him
    Anonym skrev 2012-03-30 11:48:05 följande:

När mitt Ex vägrade pass på mina/våra killar, fick jag rådet av min advokat att helt enkelt resa innom Shengen och på det sättet "komma runt" kravet på medgivande från hans sida.

Advokaten ifråga är en mycket kompetent, luttrad person, så säger h*n att man KAN göra så så KAN man.

Sedan var Excet i Italien med killarna, inget jag godkände, utan något han gjorde under sina sommarveckor med dem.

Så det du hänvisar till, är antagligen ingen lag som sådan utan ännu en "uddlös" rekomendation.

Ja, och att neka barnen att åka på semester utomlands är ingen smart idé för det kan stå emot en i en tvist att man nekat utan giltiga skäl.
  • Anonym
    h8him skrev 2012-03-30 11:53:16 följande:
    Ja, och att neka barnen att åka på semester utomlands är ingen smart idé för det kan stå emot en i en tvist att man nekat utan giltiga skäl.
    Du har rätt som vanligt =)
  • h8him
    Anonym skrev 2012-03-30 11:58:33 följande:
    Du har rätt som vanligt =)
    Jag tackar!Solig
  • MadHatter
    Anonym (så här är det) skrev 2012-03-29 23:44:32 följande:
    ALLTID: Modern blir automatiskt ensam vårdnadshavare vid barnets födsel om inte du är gift med pappan, vilket man kan ändra och skriva på gemensam på faderskapsbekräftelse, det gjorde inte jag, jag vägrade och har inte ännu fått en stämning.
    Jag vill bara påpeka att mamman inte själv kan ändra så att det blir gemensam vårdnad, pappan måste också fylla i att han vill ha det. 
  • Anonym (....)

TS låt bli att säga vem är pappa till barnet säg att du var full på en fest och mins inte så slipper du alla framtids problem.

Önskar jag kunde vrida klockan tillbaka då skulle jag gå till danmark och köpa anonimt lite spermier och födda barnet. Bättre att det står fader okänd än att lvela i helvetet hela livet. 

• Anonym (insatt)
    Anonym (så här är det) skrev 2012-03-29 23:44:32 följande:
    I min kommun:

ALLTID: Modern blir automatiskt ensam vårdnadshavare vid barnets födsel om inte du är gift med pappan, vilket man kan ändra och skriva på gemensam på faderskapsbekräftelse, det gjorde inte jag, jag vägrade och har inte ännu fått en stämning.

Vill han ha gemensam vårdnad, stämmer han dig.

Man kan skapa avtal på familjerätten om kontakt och umgänge som är som tingsrättens dom.

Kom ihåg, barnet har rätt till sin pappa, fast han skulle flytta till andra sidan Sverige, vad du än tycker och tänker om honom, har barnet sin rättighet till er båda!

Kan ni inte lösa allt själva, samarbetssamtal hos familjerätten
    "Om föräldrarna till ett barn inte har gemensam vårdnad är det vårdnadshavaren som har ansvar för att barnets behov av kontakt med den andre föräldern tillgodoses."

- men den förälder som vill ha umgänge med barnet kan  stämma dig för att få umgänge fastställt av domstol och då har du att följa den domen ... 

"Man delar på hälften umgängesresorna efter 10 mil, står på socialstyrelsens hemsida. "

- då måste du ha läst fel för man delar utifrån sin ekonomiska förmåga på hela kostnaden för umgängesresor som är över 10 mil (billigaste färdsätt)  
  • Anonym (Förvirras)

kan meddela att jag och pappan har grävt ner stridsyxan :)

han har själv bekräftat att jag får ensam vårdnad, och pga av sitt arbete vill han försöka träffa barnet så mycket han kan :) dock har jag inga krav på mej (ifrån honom) att komma med barnet till honom :)

Såklart kommer jag ju försöka se till att han har en bra kontakt med sitt barn :) Dock känns det lite konstigt för bebisen kommer ju inte se pappan som sin pappa. Då jag dejtar och hoppas på det bästa så får ju bebisen en annan fadersgestalt, men just nu ska jag ta en sak i taget

Så nu kan man andas ut lite mera :)

och hoppas att han håller löftet om att "finnas" där för barnet

Anonym (....) skrev 2012-03-30 21:46:56 följande:
    TS låt bli att säga vem är pappa till barnet säg att du var full på en fest och mins inte så slipper du alla framtids problem.

Önskar jag kunde vrida klockan tillbaka då skulle jag gå till danmark och köpa anonimt lite spermier och födda barnet. Bättre att det står fader okänd än att lvela i helvetet hela livet. 
    Eftersom jag fick klamydiga för ett år sen så har jag haft skydd med nya kontakter. Sen vore det komiskt om en unge ploppade ut, speciellt under den tiden som pappan bodde hos mej

Svar på tråden Ensam vårdnad