• LinnIzabelle

Vad krävs för att få ett beviljat snitt?

hej!

Efter att jag födde min dotter för 3 år sedan så är jag nu gravid igen. Dock livrädd. Min förra förlossning höll på i 35 timmar och det var de läskigaste timmarna i mitt liv, vill aldrig mera känna den känslan. Så nu undrar jag helt enkelt. hur svårt är det att få ett kejsarsnitt beviljat?

• Svar på tråden Vad krävs för att få ett beviljat snitt?
  • Snäckan1979

Vet inte hur dom tänker... Kommer iallafall strida för min sak. Tror ju inte denna bebisen blir mindre direkt.
    Man kan ju undra i så fall om dom står för konsekvenserna om nåt skulle hända.

• 3 barns mamma84
    Snäckan1979 skrev 2013-02-13 13:49:10 följande:
    Vet inte hur dom tänker... Kommer iallafall strida för min sak. Tror ju inte denna bebisen blir mindre direkt.
    Man kan ju undra i så fall om dom står för konsekvenserna om nåt skulle hända.
    För att barnmorsker tänker att (alla kvinnor KAN föda vaginalt) och att det är ovanligt att barn blir över 4000g och 5000g VISST 4000g är normalt men man kan inte bara säga att
    ''ja,ja du behöver inte snitt eller igångsättning detta klarar kroppen själv''
    GE inte upp vad du än väljer kommer det gå bra.

Längden kan INTE avgöra om barnet blir normal eller större tyvärr.
    jag är 165cm och har fått stora barn
    1:a 4140g 2:a 5810g 3:a 4150g och då 2 veckor innan BF .
    har haft koplikationer mild med 1:a då vaginalt
    med 2:a livshotande kompliaktioner då med snitt (kunde ha varit död nu) pga stort barn
    3:a tack och lov gick allt bra med snitt.        
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Snäckan1979

Tack, nä jag kommer absolut inte ge mig. Det är väl det dom vill man ska göra. Där är ju säkert dom kvinnor dom kan manipulera till att inte ta ett planerat kejsarsnitt. Jag fick ju akut med första av anledningen att fet inte gick vaginalt. Nä så ge mig gör jag inte

• Snäckan1979

Pratade med min BM om detta nu när jag var där i torsdags. Hon sa till mig att inte oroa mig för detta, men det är svårt att inte tänka på det. Men som hon sa att jag har ju gjort detta innan och det finns ju en anledning bakom och hon förstår att jag är rädd. Sen sa hon även att hon hade aldrig varit med om att någon blivit nekad ett planerat kejsarsnitt.

• 3 barns mamma84
    Snäckan1979 skrev 2013-03-05 14:46:09 följande:

Pratade med min BM om detta nu när jag var där i torsdags. Hon sa till mig att inte oroa mig för detta, men det är svårt att inte tänka på det. Men som hon sa att jag har ju gjort detta innan och det finns ju en anledning bakom och hon förstår att jag är rädd. Sen sa hon även att hon hade aldrig varit med om att någon blivit nekad ett planerat kejsarsnitt.

SKÖNT !!
  • acure

Igår föddes min andra dotter genom en vaginal förlossning. Allt gick jättebra och blev en positiv upplevelse trots allt. Vill bara att du ska veta att det gick bra och att det verkligen var stor skillnad från första gången. behövde inte sy ett enda stygn! självklart fortsätter jag att hålla tummarna att du får ditt snitt beviljat!

• katja1
    acure skrev 2013-03-06 10:24:20 följande:
    Igår föddes min andra dotter genom en vaginal förlossning. Allt gick jättebra och blev en positiv upplevelse trots allt. Vill bara att du ska veta att det gick bra och att det verkligen var stor skillnad från första gången. behövde inte sy ett enda stygn! självklart fortsätter jag att hålla tummarna att du får ditt snitt beviljat!
    Vad skönt att allt gick bra! Grattis till dottern! :)
    Vilka var de största skillnaderna nu från din tidigare förlossning? Om du vill dela med dig :)

• 3 barns mamma84
    acure skrev 2013-03-06 10:24:20 följande:
    STORT GARTTIS GUMMAN !!!
    ååh vad härligt att höra  
  • acure

Tack hörni! :)

Största skillnaden denna gång var nog att jag hanterade smärtan bättre och att när det väl drog igång så gick det väldigt fort. Kom in kl 15, fick EDA och lustgas på en gång. Så fort EDAn var lagd började krystkänslan och 16.53 var hon ute efter tre krystvärkar. Sist krystade jag i 3,5 timme så det var som en chock att det gick så fort på slutet. Självklart gjorde det ont som fan men skillnaden denna gång var att jag kände att det HÄNDE något för varje värk. Sist såg jag inget slut på det hela men nu kändes det i hela kroppen att det snart var slut om du förstår hur jag menar?

Kände mig oförskämt pigg efteråt och hade kunnat åkt hem på en gång. Några timmar senare kom såklart tröttheten men inte alls samma utmattning som sist.

En annan STOR skillnad är också hur underlivet mår. Känns knappt som att något har hänt där nere. Sist var jag svullen i månader, hade svårt att resa mig osc, nu känns allt som vanligt om än lite ömt. Bara det gör att upplevelsen blev mer positiv. Kissar utan problem osv.

• 3 barns mamma84
    acure skrev 2013-03-06 10:44:12 följande:
    Tack hörni! :)

Största skillnaden denna gång var nog att jag hanterade smärtan bättre och att när det väl drog igång så gick det väldigt fort. Kom in kl 15, fick EDA och lustgas på en gång. Så fort EDAn var lagd började krystkänslan och 16.53 var hon ute efter tre krystvärkar. Sist krystade jag i 3,5 timme så det var som en chock att det gick så fort på slutet. Självklart gjorde det ont som fan men skillnaden denna gång var att jag kände att det HÄNDE något för varje värk. Sist såg jag inget slut på det hela men nu kändes det i hela kroppen att det snart var slut om du förstår hur jag menar?

Kände mig oförskämt pigg efteråt och hade kunnat åkt hem på en gång. Några timmar senare kom såklart tröttheten men inte alls samma utmattning som sist.

En annan STOR skillnad är också hur underlivet mår. Känns knappt som att något har hänt där nere. Sist var jag svullen i månader, hade svårt att resa mig osc, nu känns allt som vanligt om än lite ömt. Bara det gör att upplevelsen blev mer positiv. Kissar utan problem osv.
    Du gjorde mig iaf sugen på att föda vaginalt igen vilken kvinna du är Hjärta var hon större eller mindra ?
    Skönt att du hade kontroll denna gången och att det gick bättre och snabbare denna gången med.
    Fan vad du gjorde mig sugen skönt att det var så pos.
    Har ni kommit hem nu ? eller är du på bb fortfarande ?
    Grattis till tösan och familjen.    
  • Snäckan1979

Stort grattis till din flicka skönt att höra att allt gick bra :) Jag vill ha planerat kejsarsnitt och känner att jag står fast vid det

• acure

3barnsmamma: vi är kvar på bb. Storasyster är magsjuk så vi törs inte åka hem.

Barn nr två var större än första, ändå gick det mycket lättare. Tack för dina grattis! :)

• acure

Snäckan: tycker du gör helt rätt att kämpa för ditt snitt! Håller alla tummar för dig!!

• acure

När var det du skulle dit? Jag skulle rekommendera dig att ta med dig din partner till mötet. Hade jag haft min man med mig hade jag nog fått ett helt annat bemötande. Det kan också kännas tryggt att ha med sig någon som kommer ihåg saker som man själv glömmer bort i stunden. Det jag gjorde var också att skriva ett brev med alla mina tankar och be läkaren läsa det eftersom jag lätt glömmer hälften av vad jag vill ha sagt. Nu hjälpte det ju inte mig ändå men det var ändå skönt att i lugn och ro få formulera sig innan besöket och vara säker på att inget börja glömt.

• Snäckan1979

Jag ska inte dit förrän den 25 april så det är ca 1 månad kvar. Tiden går så sakta. Ja absolut min man ska följa med, vill att han ska ha chansen att berätta sin version av förra gången. Har skrivit ihop redan en del jag vill ha sagt och det kommer säkert komma upp mer under tiden.

Svar på tråden Vad krävs för att få ett beviljat snitt?