• Lowlow

Tugga & spotta över till barnmun

Idag så hörde jagnågot så fasansfullt på radion
    "Tuggar maten för att sen spotta över det till sitt barns mun"
    Vad hände där & är inte de att ta curlingförälder till en ny nivå?

mer ingående läses här

Vad tycker ni om denna nyhet?
    Skulle ni tänka er att göra detta eller anser ni som jag att detta hör hemma i stenålderns inristning på stenväggarna!? 

• Svar på tråden Tugga & spotta över till barnmun
  • Mariohn

Jag förstår inte varför du blir så upprörd. Det gränsar ju till sjukt om man faktiskt sitter och tuggar all mat till barnet och sedan SPOTTAR in maten i barnets mun. Men jag har absolut gjort mig skyldig till att bita av saker till min son när han var mindre och ville smaka på något som jag åt. Jag anser inte att jag är äcklig alls. 

• Twin Dad

Säger man inte att det var bättre förr?
    Med tanke på många föräldrars syn på barnomsorg så är detta knappast uråldrigt i jämförelse.

• Pickeli

Vidrigt och onaturligt är min första tanke. Sedan igen vidrigt.

Google it!
  • SailorGirl

I vår utvecklande tid kanske det verkar upprörande, men det var ju så människan gav sina barn mat i tidernas begynnelse. Inget konstigt, eller upprörande, bara logiskt. Inga tänder innebär inte att man inte måste äta fast föda. Dessutom för man över sin bakterieflora till barnet, vilket är viktigt för hälsan.

Tror det är väldigt få föräldrar som inte tagit mat ur sin egen mun och gett till sitt barn, efter att ha bitit av en lagom stor munsbit. Inte samma sak, men nära nog.

Människan är också ett djur, om nu någon glömt det.

• Kaos85

men usch! 

✫ Son-dec 2004, Mf-juli 2009, Mf-feb 2011 ✫
  • Lowlow
    Mariohn skrev 2012-03-29 11:01:10 följande:
    Jag förstår inte varför du blir så upprörd. Det gränsar ju till sjukt om man faktiskt sitter och tuggar all mat till barnet och sedan SPOTTAR in maten i barnets mun. Men jag har absolut gjort mig skyldig till att bita av saker till min son när han var mindre och ville smaka på något som jag åt. Jag anser inte att jag är äcklig alls. 
    förstår du inte varför jag blir upprörd och anser själv att det är sjukt ?^^,

Ja men det är en sak, visst har man gjort det & det har jag med dvs bite av en bananbit eller en bit macka.
    men ja skulle aldrig tugga maten för att sen spotta över det i min sons mun :S 

• Lowlow
    SailorGirl skrev 2012-03-29 11:04:51 följande:
    I vår utvecklande tid kanske det verkar upprörande, men det var ju så människan gav sina barn mat i tidernas begynnelse. Inget konstigt, eller upprörande, bara logiskt. Inga tänder innebär inte att man inte måste äta fast föda. Dessutom för man över sin bakterieflora till barnet, vilket är viktigt för hälsan.

Tror det är väldigt få föräldrar som inte tagit mat ur sin egen mun och gett till sitt barn, efter att ha bitit av en lagom stor munsbit. Inte samma sak, men nära nog.

Människan är också ett djur, om nu någon glömt det.
    nejmen djur äter sin egna moderkaka med av olika anledningar så ska vi göra det med bara för d?
    men att bita av en bit anser ja som okay men att ta mat, tugga, sen spotta över!
    barnet ser ju inte ut att vara under 1 iaf & han attakerar hennes mun då hon äter nått.

måtta finns 
  • Mariohn
    Lowlow skrev 2012-03-29 11:05:55 följande:
    förstår du inte varför jag blir upprörd och anser själv att det är sjukt ?^^,

Ja men det är en sak, visst har man gjort det & det har jag med dvs bite av en bananbit eller en bit macka.
    men ja skulle aldrig tugga maten för att sen spotta över det i min sons mun :S 

Oj...jag ber om ursäkt. Jag läste inte ordentligt. Jag menade som du. Jag trodde att du var äcklad och upprörd över att barnet åt mat som varit i kontakt med en förälders mun. Jag menade att jag kunde bita av en liten bit äpple och ge till sonen om jag hade ett helt äpple och han ville smaka. Inte att jag sitter och idisslar maten åt honom :-/
  • Twin Dad

Ni föder barnen, ni ammar dom men att mata från sin egen mun är äckligt? Det är dessvärre lika naturligt som att föda och amma.
    Skämt och sido. Jag hade nog också reagerat på det om jag såg en mamma göra så på stan men egentligen stör det mig inte alls.

• Lowlow
    Mariohn skrev 2012-03-29 11:09:13 följande:
    Oj...jag ber om ursäkt. Jag läste inte ordentligt. Jag menade som du. Jag trodde att du var äcklad och upprörd över att barnet åt mat som varit i kontakt med en förälders mun. Jag menade att jag kunde bita av en liten bit äpple och ge till sonen om jag hade ett helt äpple och han ville smaka. Inte att jag sitter och idisslar maten åt honom :-/
    Förstod att du såg lite fel ;) insåg att ja kanske formulerade fel men länkade därför till inlägget där det står mer innåt vad jag menar ^^

jag var tvungen att läsa och lyssna flera gånger för att se om ja hörde och såg rätt först!

• Lowlow
    Twin Dad skrev 2012-03-29 11:10:02 följande:
    Ni föder barnen, ni ammar dom men att mata från sin egen mun är äckligt? Det är dessvärre lika naturligt som att föda och amma.
    Skämt och sido. Jag hade nog också reagerat på det om jag såg en mamma göra så på stan men egentligen stör det mig inte alls.
    oh jo och då var ju amma tabu eller är på vissa ställen har ja hört då endel tycker det är stötande
    många som stört sig på mammor som sätter sig och amma helt öppet men det är ju naturligt.

men att tugga maten smått och sen spotta över... njae inte okay tycker JAG iaf!
    men att lägga ut film på det som alltid finns kvar.. lite värre.

men min åsikt =) 
  • Twin Dad
    Lowlow skrev 2012-03-29 11:13:45 följande:
    oh jo och då var ju amma tabu eller är på vissa ställen har ja hört då endel tycker det är stötande
    många som stört sig på mammor som sätter sig och amma helt öppet men det är ju naturligt.

men att tugga maten smått och sen spotta över... njae inte okay tycker JAG iaf!
    men att lägga ut film på det som alltid finns kvar.. lite värre.

men min åsikt =) 
    Självklart, jag håller med dig.
    I detta fallet verkar det som att barnet dessutom är lite äldre och borde ha tänder att tugga med själv. Men en säg 5-6 månaders kanske är mer okej även om jag skulle föredra de andra alternativen (burkmat eller egen mosad mat).
  • Mariohn
    Twin Dad skrev 2012-03-29 11:20:42 följande:
    Självklart, jag håller med dig.
    I detta fallet verkar det som att barnet dessutom är lite äldre och borde ha tänder att tugga med själv. Men en säg 5-6 månaders kanske är mer okej även om jag skulle föredra de andra alternativen (burkmat eller egen mosad mat).
    Alltså egentligen...om man ska vara väldigt krass...Så är det nog trevligare att hjälpa barnet att tugga lite på maten än att dela sönder den med fingrarna om man är ute i svängen. Det lär finnas betydligt mycket läskigare baselusker under naglarna och på fingrarna än i min mun... 
  • Lowlow
    Mariohn skrev 2012-03-29 11:26:12 följande:
    Alltså egentligen...om man ska vara väldigt krass...Så är det nog trevligare att hjälpa barnet att tugga lite på maten än att dela sönder den med fingrarna om man är ute i svängen. Det lär finnas betydligt mycket läskigare baselusker under naglarna och på fingrarna än i min mun... 
    jo visst kan d tyckas vara de.. om man delar bitar.. inte maler maten och sen Spottar ut den..
    för det är just de ja menade.. do it lika a bird ;) 
Svar på tråden Tugga & spotta över till barnmun