• Svar på tråden Någon som köpt hund ifrån "hundarutanhem" ?
  • Maria84

Korpan: Om ni kommer hem med hunden samma helg eller inte beror mycket på hur jourhemmet ser att det fungerar och om ni passar med hunden osv osv.. Mycket som ska stämma för dessa små liv ska få det så bra som möjligt. Men vad glad jag är att ni engagerar er och åker ned en helg för att tillbringa med ev er nya hund. Inte många som skulle åka så långt för att träffa en hund.

• Korpan

Nej, det är kanske inte det. Och jag tänker inte dölja att jag tycker det är jobbigt att åka för att kanske måsta åka ensam hem....jag gillar överhuvudtaget inte att resa.
    Just nu sitter jag och surfar runt på nätet efter en lämplig hundbur till bilen. vill ju inte ha en 35 kilos vovve flygande runt i bilen. Hur farligt är inte det om man krockar??
    Lite svårt att hitta något dugligt på så kort tid bara.
    Ska ju förbeställas på de flesta ställen.

Har även busat runt lite med en kompis 2 schäfrar bara för att komma ihåg känslan av "stor" hund...
    Har spenderat för mycket tid med småpluttar på sistone! en beagle och en bordercollieblandning är inte så bamsiga direkt! *hoppas inte deras ägare er att jag kallar dem pluttar*
  • Korpan

okej....nu är jag en smula besviken här.....

Jag ringde förra onsdagen till Jourhemmet som har hand om Pavlo, hunden jag vill adoptera, och vi pratade på länge och väl. Hon bjöd oss att hälsa på i stockholm. Okej, sa jag, det går inte denna helg, men nästa, jag ringer och bekräftar om en vecka.
    Javisst sa hon, och påpekade att jag var mest intressanta personen som ringt hittills.
    Visst, igår kunde jag bara inte vänta längre, det var ju ändå bara en dag kvar till jag skulle ringa, utan ringde för att få lite mer upplysningar och vägbeskrivning.
    Kvinnan snäser då i telefonen att "jag har redan hittat ett hem åt honom, i Nyköping" och var inte det minsta trevlig eller förstående. Jag la bara på luren med ett surt "hejdå".

Är det så man gör?

Ja ja, det bästa för hunden...bla bla bla, men hon kunde väl ha varit trevlig nog att ringa då, eller hur?
    Nu har jag tappat lusten att adoptera en hund därifrån, långt, omständigt och när man väl är nära så snäser dom bara åt en.

• Maria84

Hmm låter inte riktigt rätt och hon hade ju ingen som helst anledning till att vara otrevlig!
    Du bodde långt upp i landet eller hur..

• Maria84

Kolla in ADA:s hemsida, en tjej som hjälper till med hundarna där bor långt uppe i landet nånstans. Skellefteå är det hon bor i..

• Korpan

Maria84, javisst eller hur? Hon borde gå en charmkurs den kvinnan, eller sluta ha jourhundar, det verkar bli för mycket för henne....
    ska ta en kik på ADA, men de spanska hundarna har fått så dåligt rykte här i stan. Det är förresten 35 mil till skellefteå! men det är ju närmare än stockholm som är 60...

• mamma legolina

Vilket dåligt bemötande! Det gör ju att i alla fall vår familj drar sig för att kontakta dem då jag bara kan tänka mig besvikelsen i att först vara uppåt och glad till att sedan få ett sådant besked och snorkigt dessutom, hon har ju i alla fall kunnat kosta på sig att vara vänlig.

Blir det hund någon annan stans ifrån nu då?

• Korpan

Jag var och tittade på en kull med "pyrott-schäfisar" (pyreneér, rottweiler, shäfer) igår och blev kär.... Hon heter Molly och är 9 veckor. Hon ska flytta hem till mig så fort hon varit till veterinären och fått sina sprutor och chip och allt vad de nu får.
    Så det blev en hund "från byn" ändå till slut. Mycket trevligt bemötande i hemmiljö och snabba ryck.
    Gillar igentligen inte schäfer eller rottweiler, men blandningen av de båda och med ulligheten av en pyrenéer blev bara för gulligt för att stå emot. Sen är ju en hund en hund, man ska inte vara fördomsfull...

Jag tror att om man har villa och om man kan skynda lite fortare än vad jag hade möjlighet att göra, så går det nog alldelens utmärkt att adoptera från hundar utan hem. Inget fel så, jag hade nog bara otur med min jourhemskvinna.

• Maria84

Det är absolut inte Hundar Utan Hem som felet ligger hos oss utan helt enkelt att jourhemskvinnan bemötte henne helt galet. Hundar utan hem är det absolut inget fel på. Hade helt enkelt bara otur

• Maria84

Korpan: Vad kul att du hittade en hund du ville ha ialla fall även om det inte var en adoptionshund Får själv hem en liten leonbergervalp i början på mars..

Förresten är det nån som är intresserad av valpar, så kommer det fyra st små raringar från Irland nu i helgen, eller hmm var det nästa helg.. Aja underbart söta är de ialla fall, blandisar.

• Korpan

Maria84, ja jag är lite nervös nu då att jag inte ska klara av att fostra en valp, men det är väl all nya "föräldrar", det var så länge sen jag hade hund. Men det kommer bli så mysigt! och bäst av allt är att hunden är van både katter och barn! Och att bo i lägenhet! Hoppas nu att våra katter kan bli van vovven!
    Hade gärna velat göra en "insats" för en adoptionshund, men det blev så här i stället. Man kan intala sig att även denna valp löpte risk att bli hemlös....kanske det blir fler hundar när vi skaffat hus???

• mamma legolina

Korpan: Grattis till nya er familjemedlem

maria84: Nej det förstår jag att inte felet ligger hos hundarutanhem utan hos den enskilde, funderar ändå på hur det sköts. Det kanske du vet? När hunden är placerad i jourhem, är det då jourhemmet som sköter vidare placering eller är det "föreningen"?

• Ambiel

Hörde talas om vad som hände på ett annat forum... Så himla trist Hoppas det var enda och sista gången du råkar ut för det. Jag har bara blivit positivt bemött av alla dem jag har haft kontakt med när jag har adopterat. Men jag har ju iofs inte gått genom samma organisation. Lycka till iaf, hoppas du hittar en vovve tillslut!

• ustasa65

Varit i kontakt med dem. Tyvärr avråder jag från dem. Den hund du väljer får du inte. Så var det i mitt fall. Hittade vår hund genom en annan organisation i Irland. Fick ej adoptera den för att jag o en av deras personal råkade bli lite osams per telefon. Friends for ever e bra o never never land.

Tänk på att det finns hundar i Sverige som oxå behöver hjälp.

Tyvärr avråder jag från dessa!!!!!!!!!!!

Svar på tråden Någon som köpt hund ifrån "hundarutanhem" ?