• ewa75

vad kan jag kräva?

för ca 1 år sen träffade jag en underbar man, frånskild och med 3 barn. Vi väntade ca 2 månader innan jag träffade hans barn och det sa klick direkt. Jag älskar honom och hans barn, de är för söta. Jag ställer upp i vått och torrt de veckor han har barnen, tror dessutom att jag tar mer ansvar än vad jag behöver för de, men jag älskar de små och honom så då är det svårt att låta bli :)
    Det som blivit jobbigt är att då han har barnen varannan vecka - de veckorna finns inte jag, inga smygpussar, dåligt med kramar osv... det gör att de veckor han inte har barnen vill jag få gemensam egentid, gå på bio, laga middagar osv... passa på att ha lite mys med bara varandra. Han ser det inte så utan då vill han helst även kunna tillbringa tid med sina barn, ta med dem separat på egna saker... osv... helt ok, men kanske inte varje kväll, vad säger hans ex om det, vill inte hon ha sin tid med dem?
    Nu vill hans barn att jag ska flytta in till dem. Det hade såklart varit skoj, men inte nåt jag tänkt ändå än på ett tag. Deras pappa har dock fått kalla fötter av deras tjat och vet inte hur vi ska göra nu. Han vill inte ses på ett tag och känner det som att alla drar och sliter i honom. Barnen kräver mycket uppmärksamhet så han curlar mkt med sina barn. Barnen spelar ut på att "så får vi göra hos mamma"....
    Men i det stora hela, vad kan jag kräva?

• Svar på tråden vad kan jag kräva?
  • Sinne12

Varför är det såhär på barnveckorna?: "de veckorna finns inte jag, inga smygpussar, dåligt med kramar osv"

De du kan kräva är att han slutar vela och ger dig ett besked om vad och hur han vill ha det med flytt, samt om han är beredd att tillmötesgå dig i din önskan/krav att ni måste göra mer saker tillsammans som par på de barnfria veckorna.

Teoretiskt kan du kräva vad du vill, fast det vet du säkert och undrar mer vad som är rimligt att kräva? Och det är det ovan.

OM han älskar dig och vill ha dig i sitt liv osv är det en mycket liten sak och borde ligga i hans egenintresse att umgås som par mer. Vill han inte det så, tja då är det tyvärr inte mycket du kan göra.

Jag får tyvärr lite vibbar av det du skriver att han kanske krisar ang sina känslor/funderar på hur starka de är eller i värsta fall fått minskade känslor. Det blir ju lätt så både när det gått nåt år, och inför större beslut som att flytta samman (det kan väcka frågor om "är det rätt, känns det rätt, vill jag?" även i de "bästa" förhållanden.

Vad säger han när du pratar med honom om det?

• Phalaenopsis

Flytta INTE ihop med honom innan han lärt sig att sluta ignorera dig under barnveckorna. Du har fortfarande rätt att bli älskad och få del av hans uppmärksamhet och tid oavsett hur många barn det finns i huset.

OCH tillbringa vuxentid med dig under de barnfria veckorna. (Någon gångs umgänge är förstås ok.)

OCH genom samtal vid köksbordet/familjerådgivning fått honom att inse att curlande pga skuldkänslor är att göra sina barn en stor björntjänst. Det är du som kommer att lida om hans söta barn blir bortskämda snorungar när de växer upp. Kom ihåg att vad vad de "får göra hos mamma" inte är något argument. De är i ditt hem nu.

OCH som ovan fått honom att inse att du, lika mycket som han, är bestämmande och ansvarig vuxen i hemmet och inte någon som är "mindre vetande" i barnfrågor, någon som han har veto över. Det mesta som gäller barnen kommer att påverka din vardag också.

Om du inte har lust att göra ovanstående kan jag rekommendera alla trådar i detta forum där överkörda bonusföräldrar skriver av sig.

En sista kommentar: Om alla "drar och sliter" i honom så låter det som att han jämställer dig med ytterligare ett tidskrävande barn han ska försöka hålla nöjt med minsta möjliga tidsåtgång. Varningsfaktor på det. Men vem vet, han kanske bara inte är mogen för beslut än.

Jag hoppas att ni lyckas lösa allt till det bästa. Lycka till!

Svar på tråden vad kan jag kräva?