• Lyckligtälskad

Som ensam vårdnadshavare får jag byta efternamn på mitt barn?

Ja som frågan lyder...

Om jag gifter mig och därmed får min mans efternamn så vill jag ju att mitt barn oxå ska ha hans namn. Eftersom jag har ensam vårdnad om mitt barn får jag bestämma själv att mitt barn ska byta namn?

• Svar på tråden Som ensam vårdnadshavare får jag byta efternamn på mitt barn?
  • Butterflie

ja det får du, när min mamma gifte om sig så tog jag det nya efternamnet. Visst vi frågade min pappa men även om han hade sagt nej så hade jag fått det nya namnet om jag ville.

• Cecese

beror på om barnet har ditt eller pappans efternamn. Om barnet har pappans efternamn måste han ändå godkänna en ändring men om barnet har ditt efternamn får du byta. 

• strongenough

Har du inte vårdaden över ett barn har du inte rätt att ta beslut ang. det heller.
    Så tror inte alls det spelar någon roll vilket efternamn det har idag. 

• Cecese
    Butterflie skrev 2012-03-27 11:52:55 följande:
    jag hade min pappas efternamn. Fick byta ändå.
    Så ska det inte vara.  http://www.socfamratt.se/nytt-pa-hemsidan/103-oevrigt/1603-kan-mitt-barn-byta-efternamn

Kopierar in
     Har en förälder ensam vårdnad om barnet kan föräldern ensam gör anmälan till skattemyndigheten. Men bär barnet den andres förälderns efternamn krävs skriftligt samtycke från den föräldern. I det här fallet ska alltså pappan samtycka till namnbytet.
  • Cecese
    Lyckligtälskad skrev 2012-03-27 11:54:33 följande:
    Tack! Barnet har mitt efternamn. :)
    Då ska det inte vara några problem.
  • Butterflie
    Cecese skrev 2012-03-27 11:56:19 följande:
    Så ska det inte vara.  www.socfamratt.se/nytt-pa-hemsidan/103-oevrig...

Kopierar in
     Har en förälder ensam vårdnad om barnet kan föräldern ensam gör anmälan till skattemyndigheten. Men bär barnet den andres förälderns efternamn krävs skriftligt samtycke från den föräldern. I det här fallet ska alltså pappan samtycka till namnbytet.
    Konstigt, min mamma skickade in papprena å de blev godkända. iof var jag 13år då och ville byta, men jag skrev aldrig på nåt inte min pappa heller.
    mamma hade också pappas namn.
  • JeyLa

Så är det. Är du ensam vårdnadshavare och barnet bär ditt efternamn så får du göra en namnändring själv på barnet. Glöm dock inte att din blivande make också ska skriva under anmälan - han ger på så vis sitt godkännande att barnet får bära hans namn (precis som han gör när han skriver under er anmälan om efternamn). //Folkbokförare på Skatteverket :)

*Nova 9/8 2005 - Engla 12/8 2006 - Wilda 12/10 2008*
Svar på tråden Som ensam vårdnadshavare får jag byta efternamn på mitt barn?