• EuphoriaMamma

Tips för att utveckla barnets språk

Jag går med min dotter hos pedagog där vi får bra tips att arbeta med hemma.
    Jag tänkte att det kan vara bra men tråd här på FL där vi kan samla tips och ideér för föräldrar att använda för utvecklingen av sitt barns språk och tal.

Idag fick vi tipset att varje vecka välja ett ord som barnet har svårt med. Vi skriver ner ordet på en lapp, sätter upp det exempelvis på badrumsspegeln och bestämmer tillsammans med barnet att man säger ordet varje kväll och morgon när man ska borsta tänderna. Man kan bestämma flera olika tillfällen under dagen.

• Svar på tråden Tips för att utveckla barnets språk
  • Mibi

Du menar logoped och inte pedagog va? hur gammalt är barnet?

• Mama Mia

Det känns som om du borde utveckla trådstarten lite. Handlar det om barn med någon viss problematik? Vilken åldersgrupp?

Dom allra flesta går ju inte till talpedagoger och tränar inte på särskilda sätt, men barnens språk utvecklas som det ska ändå. Eller är det nån "snille-skola"?

• EuphoriaMamma
    Erica80 skrev 2012-04-02 18:35:32 följande:
    Finns ju talpedagoger..
    Yes talpedagog är det.
  • EuphoriaMamma
    Mibi skrev 2012-04-02 18:29:35 följande:
    Du menar logoped och inte pedagog va? hur gammalt är barnet?
    Hon är 5, det är talpedagog hon går hos.
  • EuphoriaMamma
    Mama Mia skrev 2012-04-02 18:44:09 följande:
    Det känns som om du borde utveckla trådstarten lite. Handlar det om barn med någon viss problematik? Vilken åldersgrupp?
    Dom allra flesta går ju inte till talpedagoger och tränar inte på särskilda sätt, men barnens språk utvecklas som det ska ändå. Eller är det nån "snille-skola"?
    Nej absolut inte, det är talpedagog för att utveckla språket som inte är riktigt där det ska vara.
    Tråden var mer ämnad för de föräldrar som upplever att barnet har halkat efter och kan få tips här, för oss tog det tid att få tid med pedagog och då kan det vara bra att ha något att arbeta med under tiden.
  • FinastE2010

Min son är ju bara lite över 2 men vi har gått ett tag hos logoped nu pga han behöver lite mer hjälp med språk samt att "utveckla leken". Något som kanske är självklart men som funkar otroligt bra och som jag märker min son lär sig mkt utav är helt enkelt att prata, prata, prata. Det är lite småjobbigt ibland att alltid känna sig som en papegoja men det egr resultat. Jag pratar med sonen om allt jag gör, vad vi ska göra, vad vi ser när vi åker bussen, vad det är för färg på bilarna. Om dom bygegr hus etc. etc. När han själv säger t.ex. "buss tunnel åka" så upprepar jag helt enketl alltid det han säger med rätt uttal fast utan att rätta han. alltså "ja nu åker bussen genom tunneln" sen kanske jag utvecklar det lite med. "pj vad mörkt det blev nu i tunneln" etc. Leker olika typer av leker med sonen där jag också hela tiden pratar om vad vi gör t.ex. ist för att bara köra tåget runt på tågbanan säger jag att "nu åker tåget upp för backen" "oj vad tåget svänger nu" etc. för övrigt läser vi mycket böcker

Svar på tråden Tips för att utveckla barnets språk