Boende och retroaktivt vårdnadsbidrag
Mitt äldsta barn (13 år) bor bara varannan helg hos mig medans mitt yngsta (11 år) bor varannan vecka. Som jag känner så lockades äldsta barnet över till pappan med mutor. När han var 12 fick han bestämma att han ville bo hos pappan helt själv. Minsta barnet vill egentligen bo på heltid hos mig, men pappan (med familjerätten i ryggen) hävdade att syskonen skulle få för lite tid tillsammans då. Alltså kan det yngsta barnet inte bestämma var hon vill bo helt själv, vilket det äldsta fick göra.
Min första fråga.
När yngsta barnet blir 12 år, kan hon ändå välja att bo hos mig, även om äldsta barnet bor hos pappan om pappan vägrar gå med på det och fortfarande tycker att syskonen ska bo till sammans mer än vad som annars skulle bli fallet?
När äldsta barnet flyttade så fick pappan överta barnbidraget till sitt konto. Som en föjd av det bestämde vi att han ska betala alla stora utgifter för barnen förutom fritidsavgift. Eftersom "förlusten" av barnbidrag + ett barn mindre boende här förlorade jag en del ekonomiskt på det här. (Bostadsbidraget försvann bland annat..) Jag var tvungen att hitta ett billigare boende om jag skulle klara av vårdnadsbidraget. Exet sa då att han inte behövde få några pengar för det äldsta barnet eftersom att han hade det bättre ekonomiskt och eftersom det var en fördel om jag bodde kvar då det skulle göra det lättare för det ena barnet att byta varannan vecka och för det andra barnet att få hjälp med läxor etc (som jag till största delen sköter). Jag har när jag kunnat lagt undan en del pengar till barnen, men det blir inte mycket eftersom boendet drar en del extra än vad det hade behövt göra om jag bodde längre bort från exet.
Om yngtsa barnet flyttar till mig på heltid när hon blir tolv så borde jag få hennes barnbidrag + vårdnadsbidrag. Något jag skulle behöva rent ekonomiskt för att kunna ha henne boende här på heltid. Men jag är rädd för att om jag kräver det så kommer han att kräva mig på vårdnadsbidrag retroaktivt för 13-åringen, fastän exet muntligen har sagt att han inte vill ha pengar för honom.
Exet kan mycket väl vägra kännas vid ett muntligt avtal, men har under ett och ett halvt år inte klagat på att han inte fått några pengar. Han har det mycket gott ställt, medans jag mer måste tänka på hur pengarna fördelas. Jag kan tex inte lägga pengar på semestrar, men han kan åka på tre-fyra utlands- och skidresor per år.
Så fråga nummer två:
Gäller vårt muntliga avtal, eller ska jag vara rädd för att han kräver in vårdnadsbidraget retroaktivt och att jag därför inte kan låta yngsta dottern bo här fastän hon vill det? (Om jag inte flyttar, men då får ju båda barnen så mycket längre till sin andre förälder.)
Hoppas att jag varit tillräckligt tydlig utan att vara långrandig. Finns det någon som har erfarenhet eller yrkeskompetens att svara på mina funderingar?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-26 01:27
Fel av mig. Jag är väl för trött.
Jag menar förstår underhållsbidrag och inte vårdnadsbidrag.