• Imsavimsa

Farlig plast i nappflaskor

Nappflaskor i plast som upphettas kan avge skadliga ämnen har man läst och hört om på nyheterna nu igen. Är det nån som vet när dessa skadliga ämnen utsöndras? När vällingvattnet upphettas i micron? När man häller på fingervarmt vatten? När de kokas? Hur varmt menar man att upphettas är och fortsätter de skadliga ämnena att utsöndras när flaskan har svalnat efter tex uppkokning? Svara snälla om det är nån som har koll. :)

• Svar på tråden Farlig plast i nappflaskor
  • Twin Dad

Plasten det pratas om heter BPA. Farliga ämnen utsöndras strax över kroppstemperatur om jag inte missminner mig (typ 40-50).
    Nu finns det gott om BPA-fria flaskor i de flesta affärerna, det står då ofta BFA-Free på förpackningen.

• Momalicious

Det handlar ju inte om BPA utan att de upptäckt att även de nya flaskorna innehåller giftiga saker.

• Imsavimsa

Tack Ejin, synd att de inte presenterar vilka flasor det gäller.. Twin Dad, Bpa-diskussionen var ju för några år sedan, nya rapporter beskirver nya skadliga ämnen. Kolla länken som Ejin skrivit..

• emme 86

För att vara säker o slippa oro kring dessa gifter så gjorde jag så att jag köpte glasflaskor nu för några veckor sedan när den nya varningen kring de bpa-fria flaskorna kom ut.
    www.gobaby.se har billiga 3pack(från rätt start) som vi är jättenöjda med, köpte silikonskydd också men det är jävligt jobbigt att få på, lika jobbigt att få av o helt onödigt.

• Twin Dad
    Imsavimsa skrev 2012-03-25 20:20:32 följande:
    Tack Ejin, synd att de inte presenterar vilka flasor det gäller.. Twin Dad, Bpa-diskussionen var ju för några år sedan, nya rapporter beskirver nya skadliga ämnen. Kolla länken som Ejin skrivit..
    Oj, vad efter man var:) Där ser man.
  • Imsavimsa
    emme 86 skrev 2012-03-25 20:32:22 följande:
    För att vara säker o slippa oro kring dessa gifter så gjorde jag så att jag köpte glasflaskor nu för några veckor sedan när den nya varningen kring de bpa-fria flaskorna kom ut. www.gobaby.se har billiga 3pack(från rätt start) som vi är jättenöjda med, köpte silikonskydd också men det är jävligt jobbigt att få på, lika jobbigt att få av o helt onödigt.

Tack för tipset, har också beställt, men det skulle ju vara fint att få veta om man har gett dottern farligheter i drygt ett år..
  • emme 86
    Imsavimsa skrev 2012-03-25 20:59:06 följande:
    Tack för tipset, har också beställt, men det skulle ju vara fint att få veta om man har gett dottern farligheter i drygt ett år..

Ja jag håller med dig, blev så förbaskad när ja läste de nya varningarna.
    Här köpte man de bpa-fria för att de skulle vara så bra o så visar de sig att så är inte alls fallet.
    Nä, ja kommer att hålla mig till glasflaskor from nu o hoppas på att de inte kommer några konstiga varningar om dom.

• Twin Dad
    Imsavimsa skrev 2012-03-25 20:59:06 följande:
    Håller med, har också barn som druckit ur BPA-fria flaskor i ett år. Beställde glas nu också.
Svar på tråden Farlig plast i nappflaskor