thecarseatlady skrev 2012-03-29 19:30:14 följande:
Håller helt med Natasha76 här. Att bara använda bilstol tills barnen är 135 cm räcker inte alls till. Vid den längden kan de omöjligen få bilbältet på rätt plats på kroppen, och kommer att skadas väldigt svårt av det vid en ev. krock. Vår 9-åring är lång och smal, ca 142 cm och 30 kg, och jag skulle aldrig ens komma på tanken att låta honom åka utan bältesstol på länge ännu. Ju längre han kan använda stolen desto bättre.
Dottern som har en helt annan kroppstyp växte ur alla våra bältesstolar när hon var drygt 10 år, men då var hon redan över 150 cm och långt över viktgränsen på 36 kg. Hon fortsatte sen att åka på bälteskudde ett tag, men blev snabbt för stor för den också. Dock ser det ännu idag inte bra ut när hon drar på sig bilens bälte (hon är 11 år nu). Bältena är helt enkelt tillverkade för vuxna människor, så barnen ska vara väldigt stora innan de får samma skydd av dem som vi får.
Om jag var du TS skulle jag köpa en bältesstol till den dagen lillebror inte kan åka bakåtvänt längre, för om din 9-åring bara är 130 cm kommer han att kunna / behöva använda sin bältesstol i flera år till. Enligt vår erfarenhet funkar Britax' bältesstolar tills barnen är ca. 150 cm långa.
Men spelar det egentligen någon roll om det är en bältesstol eller en bälteskudde till ett så stort barn? Själva "ryggen" på stolen är ju mest till för att skydda nacken och att hålla bältet på bra plats upptill. Ett större barn har ju skydd av bilens egna nackstöd så att säga. Och bältet kommer ju rätt ändå, om barnet sitter på en bilkudde. Jag tänker då alltså på en 10-11 åring.