• ZuMa

När har era barn slutat med bilstol?

Vid vilken ålder och/eller vid vilken längd har ni låtit barnen åka i bilen utan bilstol/bilkudde? Min son fyller 9 år i år, och han sitter fortfarande i sin bilstol (Britax Kidfix). Han är ganska precis 130 cm lång. Lillebror sitter just nu bakåtvänt (snart 4 år), Han kommer förmodligen att kunna sitta bakåtvänt minst ett år till. Men meningen är att lillebror ska ta över storebrors bilstol sen, men frågan är hur länge storebror bör/kan ha sin? NTF säger att barn under 135 cm ska ha "särskild skyddsanordning". Men betyder det att det är helt okej att låta barn som är 135 cm och längre sitta med bara bälte i bilen då? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden När har era barn slutat med bilstol?
  • ZuMa
    FrkJenny skrev 2012-03-25 10:25:53 följande:
    10-12 behöver de minst vara för att bäckenet skall vara tillräckligt utvecklat att på egenhand kunna stå emot i en krock. Stolens/kuddens uppgift är ju primärt att hålla ner bältet mot barnens lår så att bältet inte glider upp över bäckenet och magen där det kan orsaka invärtes skador vid en krock.

Så med andra ord så kan man då tänka sig att han ev. kan använda bara en kudde om något år (när det är dags för lillebror att ta över stolen). Vi har en kudde redan, som vi använder som reserv i bilen när kompisar ska med eller om han ska åka med någon annan.

• FrkJenny

@ZuMa
    Ja, det kan man tänka sig. Om han sitter bra utan rygg, dvs inte håller på och böjer sig ur bältet för att fixa och greja med saker och om han helt säkert inte kommer att behöva sova i stolen. Och om han har ordentligt nackstöd från bilen.
    Själv skulle jag nog ändå behållit ryggstödet så länge han rymts i det.

• ZuMa
    FrkJenny skrev 2012-03-25 11:28:58 följande:
    @ZuMa
    Ja, det kan man tänka sig. Om han sitter bra utan rygg, dvs inte håller på och böjer sig ur bältet för att fixa och greja med saker och om han helt säkert inte kommer att behöva sova i stolen. Och om han har ordentligt nackstöd från bilen.
    Själv skulle jag nog ändå behållit ryggstödet så länge han rymts i det.

Nej, han sover aldrig i bilen. (Har inte gjort det de senaste 4 åren). Men som sagt var, det är inte förrän om tidigast ett år skulle jag tro. Lillebror sitter fortfarande bra bakåtvänt.
  • Heffa

Min 7åring är 145cm och sitter på kudde. Jag hade gärna haft honom på kudde till han är 12, men som han växer så tror jag han blir för lång, framförallt för tung.

• Natasha76

Jag har inte läst om du fått bra svar men kan berätta att kudde eller bältesstol behövs ända till puberteten. Först då kan höfterna hålla midjebältet nere. Vad händer då om midjebältet kommer in i mjukdelarna i magen vid en eventuell krock? Jo ryggraden kan brista, de inre organen krossas. Inte så jätteroligt med andra ord. 

I Tyskland får inga barn under 12 år som är under 150 cm långa åka utan bälteskudde eller bältesstol. Dvs till 150 måste alla barn ha minst bälteskudde enligt lag. Samma gäller i minst två andra europeiska länder. 

I Sverige har man valt att lagstifta med minsta möjliga längd, 135 cm. Tyvärr. 

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen Problem att nå bloggen? E-posta IP till support at hssmedia.fi
  • thecarseatlady

Håller helt med Natasha76 här. Att bara använda bilstol tills barnen är 135 cm räcker inte alls till. Vid den längden kan de omöjligen få bilbältet på rätt plats på kroppen, och kommer att skadas väldigt svårt av det vid en ev. krock. Vår 9-åring är lång och smal, ca 142 cm och 30 kg, och jag skulle aldrig ens komma på tanken att låta honom åka utan bältesstol på länge ännu. Ju längre han kan använda stolen desto bättre.

Dottern som har en helt annan kroppstyp växte ur alla våra bältesstolar när hon var drygt 10 år, men då var hon redan över 150 cm och långt över viktgränsen på 36 kg. Hon fortsatte sen att åka på bälteskudde ett tag, men blev snabbt för stor för den också. Dock ser det ännu idag inte bra ut när hon drar på sig bilens bälte (hon är 11 år nu). Bältena är helt enkelt tillverkade för vuxna människor, så barnen ska vara väldigt stora innan de får samma skydd av dem som vi får.

Om jag var du TS skulle jag köpa en bältesstol till den dagen lillebror inte kan åka bakåtvänt längre, för om din 9-åring bara är 130 cm kommer han att kunna / behöva använda sin bältesstol i flera år till. Enligt vår erfarenhet funkar Britax' bältesstolar tills barnen är ca. 150 cm långa.

• thecarseatlady
    yndra skrev 2012-03-25 09:54:37 följande:
    Se bara till att huvudet inte sticker upp över nackstödet på bilstolen för då kan den göra mer skada än nytta vid ev krock
    Bältesstolen är urvuxen först när barnet inte längre ryms in med axlarna under nackstödet när det är i sitt högsta läge. Att huvudet sticker upp lite över kanten innan dess spelar absolut ingen roll. Inte ens att viktgränsen passeras ska man bry sig om, det är ändå mycket säkrare att använda bältesstol än att åka utan.
  • ZuMa
    thecarseatlady skrev 2012-03-29 19:30:14 följande:
    Håller helt med Natasha76 här. Att bara använda bilstol tills barnen är 135 cm räcker inte alls till. Vid den längden kan de omöjligen få bilbältet på rätt plats på kroppen, och kommer att skadas väldigt svårt av det vid en ev. krock. Vår 9-åring är lång och smal, ca 142 cm och 30 kg, och jag skulle aldrig ens komma på tanken att låta honom åka utan bältesstol på länge ännu. Ju längre han kan använda stolen desto bättre.

Dottern som har en helt annan kroppstyp växte ur alla våra bältesstolar när hon var drygt 10 år, men då var hon redan över 150 cm och långt över viktgränsen på 36 kg. Hon fortsatte sen att åka på bälteskudde ett tag, men blev snabbt för stor för den också. Dock ser det ännu idag inte bra ut när hon drar på sig bilens bälte (hon är 11 år nu). Bältena är helt enkelt tillverkade för vuxna människor, så barnen ska vara väldigt stora innan de får samma skydd av dem som vi får.

Om jag var du TS skulle jag köpa en bältesstol till den dagen lillebror inte kan åka bakåtvänt längre, för om din 9-åring bara är 130 cm kommer han att kunna / behöva använda sin bältesstol i flera år till. Enligt vår erfarenhet funkar Britax' bältesstolar tills barnen är ca. 150 cm långa.
    Men spelar det egentligen någon roll om det är en bältesstol eller en bälteskudde till ett så stort barn? Själva "ryggen" på stolen är ju mest till för att skydda nacken och att hålla bältet på bra plats upptill. Ett större barn har ju skydd av bilens egna nackstöd så att säga. Och bältet kommer ju rätt ändå, om barnet sitter på en bilkudde. Jag tänker då alltså på en 10-11 åring.
  • thecarseatlady
    ZuMa skrev 2012-03-29 20:29:57 följande:
    Men spelar det egentligen någon roll om det är en bältesstol eller en bälteskudde till ett så stort barn? Själva "ryggen" på stolen är ju mest till för att skydda nacken och att hålla bältet på bra plats upptill. Ett större barn har ju skydd av bilens egna nackstöd så att säga. Och bältet kommer ju rätt ändå, om barnet sitter på en bilkudde. Jag tänker då alltså på en 10-11 åring.
    Om man frontalkrockar borde det inte vara någon större skillnad om barnet sitter i en bältesstol eller på en bälteskudde, förutsatt att bältet sitter helt rätt på kroppen. Om man däremot blir påkörd från sidan har barnet skydd av en bältesstol, men inte av en bälteskudde.
  • CeeJay

Mina tjejer på 6,5 resp snart 8 år kommer nog använda sina bilkuddar ett bra tag framöver. Dom är är båda under 1,40 och jag har svårt att svara på exakt ålder eller längd dom inte anses behöva kuddar längre.

Men hellre lite längre tid än "nödvändigt" än att sluta förtidigt. 

Svar på tråden När har era barn slutat med bilstol?