• miol

Flytta hem till Sverige?

Hej,

Jag bor fortillfallet i Australien med min Australienska partner, min 3,5 ariga dotter o en babis pa vag. Har nu bott har i 7 ar  och nu har vi borjat fundera pa att flytta till sverige. Anledningen e att jag vill nu va narmare min familj o vanner. Har har vi ingen familj nara eftersom hans foraldrar bor 7 timmar bort o inga andra slaktingar bor pa den har sidan av australien. E det nan annan som flyttat hem o hur gjorde ni?

E det en bra ide att jag o barnen aker forst o forsoker fa jobb o bostad forst o sen kan min partner saga upp sig pa sitt jobb o komma over? Han kommer behova lara sig svenska sa om jag iaf har jobb sa kanske det inte blir lika stressigt med pengar? 

Slulle ni salja huset har innan ni aker eller hyra ut det ifall vi angrar oss o vill komma tillbaka?

Tack pa forhand          

• Svar på tråden Flytta hem till Sverige?
  • before

Träffade förra året på en amerikan som var alldeles uppgiven över hur svårt det var att få jobb här i Sverige (finansbranschen) om man inte kan svenska och han kunde ändå en del; det paret skulle flytta hem till USA a.s.a.p. eftersom det är lättare för en svensk att få jobb i USA än för en amerikan att få jobb i Sverige tydligen. Det hjälper inte att kunna knackig svenska, man måste tydligen vara i princip flytande i språket om jag fattat saken rätt. Killen var alldeles deprimerad över allt mothåll på alla kanter, så tänk dig för innan ni rycker upp bopålarna.

• Lovelo

Hej!
    Jag flyttade hem från Australien för 1 och ett halvt år sen! Min man är oxå australienare.
    Vi flyttade hem till min mamma i några månader sen köpte vi en lägenhet. Han fick jobb på en gång och pratar inte alls bra svenska utan klarar sig bra med engelskan! Fast beror ju självklart på vad man vill jobba med. Vad har han för yrke? Byggbranschen brukar vara lätt att få jobb i även utan svenskan..
    Om jag var du skulle jag hyra ut ert hus i Aus, om det var möjligt..!

• miol

Min sambo ar en "process operator"vet inte riktigt vad det heter pa svenska. Men han kan tanka sig jobba med vad som helst bara for att fa ett jobb.Lovelo: Vart i sverige bor ni nu? Vad var det som gjorde att ni bestammde er for att flytta till sverige? o trivs ni i sverige eller langtar ni tillbaks till australien?

• Lovelo

Vi bor i Stockholm! Vi har alltid sagt att vi skulle prova att bo i Sverige så att vi båda bott i varandras länder, även då att han kunde lära sig svenska och för att han aldrig bott någon annanstans.
    Vi trivs jätte bra här och känner att vi kan leva på mindre här, liksom enklare på nåt vis.. Klart vi saknar Australien jätte mycket men i det stora hela så är ju livet det samma vart man än är. Vi måste förlika oss med tanken på att vi alltid kommer vara delade. Men för att se det positivt så har man ju då möjlighet att åka emellan swe/aus mer än de flesta! Vi tycker även att det känns som att Sverige är ganska mycket bättre att bo i när det kommer till barn.

• Tom Araya
    before skrev 2012-03-25 08:23:00 följande:
    Träffade förra året på en amerikan som var alldeles uppgiven över hur svårt det var att få jobb här i Sverige (finansbranschen) om man inte kan svenska och han kunde ändå en del; det paret skulle flytta hem till USA a.s.a.p. eftersom det är lättare för en svensk att få jobb i USA än för en amerikan att få jobb i Sverige tydligen. Det hjälper inte att kunna knackig svenska, man måste tydligen vara i princip flytande i språket om jag fattat saken rätt. Killen var alldeles deprimerad över allt mothåll på alla kanter, så tänk dig för innan ni rycker upp bopålarna.
    Jag har lite svårt att tänka mig dessa svårigheter faktiskt, med tanke på hur mycket invandrare vi har här och många av dem med dåliga eller inga svenskkunskaper. Visst kan de ha svårigheter att få jobb pga av språket men omöjligt är det inte. Många språkkunskaper kan tvärt om vara till nytta, det gäller väl engelska i synnerhet.
    Men det är klart att bransch kan nog ha stor betydelse.
  • Tom Araya

Mitt råd är att behålla så mycket som möjligt av den trygghet ni har idag för ökad valmöjlighet (om det inte skulle fungera) tills dess hela familjen är fullt etablerade i Sverige.

Svar på tråden Flytta hem till Sverige?