Rätt till hemarbete?
Min son har max 15-30 minuters läxa per vecka. Matteläxan tar så lång tid som det tar att skriva talen, dvs den är så lätt för honom att han inte ens behöver tänka, 4 minuter. Läsläxan är få sidor och den sista läxan i veckan tar ca 3 minuter att göra. Det som skulle vara den 4de i veckan har han inte längre, då han är klar med den boken och är man det så går man tydligen inte vidare.
Problemet är att han ha saker som han faktiskt har svårt med, även i matte, där han annars är väldigt vass. jag tycker det är vansinnigt att han ska gå ut trean och INTE klara något mål när han har så jättegott om tid att träna extra hemma om de inte hinner med detta i skolan. Tycker det är viktigt att klara alla treans mål när man går i trean.
men jag får inget gehör för detta av lärarna. Det som han inte klarar hör man bara om på samtalen, det är saker som jag inte vet att de jobbar med eller att han inte klarar av det. När jag får reda på det, så försöker vi hjälpa till hemma.
jag pratade med en bekant om detta för ett tag sedan, och då sa hon att barnet har rätt till ca 30 minuters meningsfullt hemarbete per dag.
Stämmer det att det är en rättighet, så att jag kan kräva det. i så fall, vart står det? Skulle vilja kräva extra material och läxor på de områden där han inte riktigt når målen, utan att jag ska behöva jaga på internet och skriva egna frågor, köpa egna böcker osv. Känns som att det hade varit så enkelt för läraren, eller får de bara meddela att det är mcyket svårt för barnet och sedan bara lägga det åt sidan??