• Stjärnfall76

Rätt till hemarbete?

Min son har max 15-30 minuters läxa per vecka. Matteläxan tar så lång tid som det tar att skriva talen, dvs den är så lätt för honom att han inte ens behöver tänka, 4 minuter. Läsläxan är få sidor och den sista läxan i veckan tar ca 3 minuter att göra. Det som skulle vara den 4de i veckan har han inte längre, då han är klar med den boken och är man det så går man tydligen inte vidare.

Problemet är att han ha saker som han faktiskt har svårt med, även i matte, där han annars är väldigt vass. jag tycker det är vansinnigt att han ska gå ut trean och INTE klara något mål när han har så jättegott om tid att träna extra hemma om de inte hinner med detta i skolan. Tycker det är viktigt att klara alla treans mål när man går i trean.

men jag får inget gehör för detta av lärarna. Det som han inte klarar hör man bara om på samtalen, det är saker som jag inte vet att de jobbar med eller att han inte klarar av det. När jag får reda på det, så försöker vi hjälpa till hemma.

jag pratade med en bekant om detta för ett tag sedan, och då sa hon att barnet har rätt till ca 30 minuters meningsfullt hemarbete per dag.

Stämmer det att det är en rättighet, så att jag kan kräva det. i så fall, vart står det?   Skulle vilja kräva extra material och läxor på de områden där han inte riktigt når målen, utan att jag ska behöva jaga på internet och skriva egna frågor, köpa egna böcker osv. Känns som att det hade varit så enkelt för läraren, eller får de bara meddela att det är mcyket svårt för barnet och sedan bara lägga det åt sidan??

• Svar på tråden Rätt till hemarbete?
  • Havsjungfrun

Det finns inget skrivet om rätt till hemarbete utan det är helt upp till lärarna att bestämma om läxornas vara eller inte vara för just sina elever. Riskerar ditt barn att inte nå målen ska det däremot upprättas ett åtgärdsprogran, beslutas av rektor, och då kan man självklart göra upp om extra träning i hemmet som en del av åtgärderna.

• strojes

Prata med lärarna igen och om det inte hjälper vänd dig till rektorn. Om ditt barn riskerar att inte klara målen för sin årskurs så behöver både ni och lärarna sätta in extra uppgifter. Det blir ju bara jobbigare för honom nästa år om han inte klarat målen nu i trean. Stå på er mer mot lärarna! Synd om honom ifall han inte skulle nå ända fram, framförallt när han har föräldrar som verkligen vill hjälpa till.

• Bellenellen09

Det  finns inget som säger att man måste ha en enda läxa... Men skolan har skyldighet att se till att din son uppnår vad som krävs, d v s kunskapskraven för åk 3. Gå in på Skolverket och läs i Lgr 11.

• Tuffen
    Bellenellen09 skrev 2012-04-01 19:40:02 följande:
    Det  finns inget som säger att man måste ha en enda läxa... Men skolan har skyldighet att se till att din son uppnår vad som krävs, d v s kunskapskraven för åk 3. Gå in på Skolverket och läs i Lgr 11.
    Skolan har större krav på sig numera. Den ska ge varje barn utmaningar på sin nivå, inte bara hjälpa barnen som har svårt att nå "godkänt". 
  • Bellenellen09

Jo så är det förvisso. Men det finns kunskapskrav för åk 3, 6 och 9. Det är dom man måste uppnå i första hand.

Svar på tråden Rätt till hemarbete?