Satfläsk skrev 2012-03-27 14:32:54 följande:
Vad menar du när du skriver att "alla får underhållsstöd, oavsett försörjningsstöd"?
Det står i ts att det är utfyllnadsstödet som är detsamma men att hon kan göra avdrag på underhållsstödet som HON betalar, eller har jag missförstått? Sen kan jag ju tycka att man inte ska ha pengar om man inte har barnet men det är ju inget jag direkt hade brytt mig om så pass mkt att jag skulle göra något åt det.
ALLA borföräöldrr får underhållsstöd och utfyllnadsstöd om uf inte har råd att betala 1273.. oavsett sin egna försärjningsförmåga.
och oasvett om bf då sedan har barnet eller inte så får bf behålla utfyllndsstödet även om barnet inte är hos bf utasn hos uf och uf tom gör avdrag på den tiden... då får bf behålla utfyllndsbidrget som är en del av underhållsstödet fsat bf inte ens har barnet hos sig.
så även om det är iblnad varannan helg, ibland en vecka och iblnad längere samman hängande perioder så tänk vad många bf som får detta utfyllnadsbodraget och inte har barnet ens på sin tid men skattebetalarna ser ändå till att de får detta... när barnet befinner sig hos uf.
varför ska bf få underhåll för barnet från staten - från skattebetalarna - när barnet tillbringar tid hos uf som gör avdrag för sin tid?
bara för att uf är fattig nog att inte kunna betala hela underhållsstödet ur egen fick så gynnar det alltså bf.. men om uf hade varit rikare hade avdraget inkluderat hela underhållsstödet.
Men man kan slösa med skattebetalarnas pengar.... även om bf inte har några kostander för barnet..
och dett trots att bf få ut som minst på en månad - därav räkneexemplet på 30 dagar.. barnbidrag och om man skulle göra avdrag på 30 dagar 318 kr.. så 1360 kr utan att ens ha barnet hos sig. det borde täcka de flesta fasta kostnaderna för en månad.