• CaCC

Ge oss tips och råd hur vi ska göra.

Vår stora tjej blir 3 år i juni och vi har under en tid försökt få henne att gå utan blöja ett par timmar varje dag när vi är hemma. Många dagar har det varit totalvägran men de dagarna har minskat och de senaste 2 veckorna har vi försökt få henne att gå utan blöja så fort vi är hemma dagtid. Det krävs oftast en del lirkande och så för att hon ska vilja och ibland fungerar det inte.
    Hon går på pottan utan problem och kissar och hon säger själv till när det är dags så hon känner ju uppenbarligen av när hon är kissinödig. Hon vill dock inte bajsa på pottan och det vill vi inte ta tag i nu. 
    Det vi vill ha tips om är hur vi ska få henne att varje dag helt naturligt ta av sig blöjan när vi är hemma, för vi vill ju inte att det ska bli något tvång så det blir problem längre fram.

Ge mig era tankar och erfarenheter :o)     

• Svar på tråden Ge oss tips och råd hur vi ska göra.
  • CaCC

Ingen som har någon tanke eller erfarenhet av liknande?

• Krake

Ingen erfarenhet men en idé, skulle ni kunna köpa några trosor hon tycker är extra fina som hon får byta till när hon tar av blöjan?

• fågelungarna

Nu har jag iofs kört ec och hade ett tidigt blöjfritt barn, så jag har inte erfarenhet av potträning med två-treåringar. Men jag tänker så här i alla fall:

Om hon klarar så bra att hålla sig torr kanske ni kan prova på förskolan med? Särskilt nu när det inte behövs så mycket ytterkläder och så längre vid utevistelserna (inte här i södern i alla fall). Så slipper ni att ta striden att ta av när ni kommer hem? Oftast är det väl lättare att "ta order" av förskolepersonalen än av föräldern. Har hon kommit så pass långt tycker jag inte man ska göra det till en segdragen process, utan blöjfritt redan på morgonen ska det vara.

• CaCC
    Krake skrev 2012-03-23 20:56:46 följande:
    Ingen erfarenhet men en idé, skulle ni kunna köpa några trosor hon tycker är extra fina som hon får byta till när hon tar av blöjan?

Det har vi gjort, hon har fått vara med och välja trosor i affären men det är inte alltid det hjälper ändå. 
  • CaCC

*puffar* Ingen annan som har upplevt samma med sina barn?

• Tanja f

Varför går hon inte utan blöja hela tiden? Min son blev kisstorr vid 2,5 och han gick utan blöja. "tyvärr" ville han ha blöja när han skulle bajsa och det kunde han själv be om och få när det var dags. Annars klarade han sig fint utan blöjor.

• CaCC
    Tanja f skrev 2012-03-27 13:41:49 följande:
    Varför går hon inte utan blöja hela tiden? Min son blev kisstorr vid 2,5 och han gick utan blöja. "tyvärr" ville han ha blöja när han skulle bajsa och det kunde han själv be om och få när det var dags. Annars klarade han sig fint utan blöjor.
    Vi vill inte gå för fort fram, hon är ganska ny på dagis. Det har varit väldigt upp och ner med att gå på pottan här hemma och därför har vi velat få henne torr hemma först.
    Men vi ska ta bort blöjan på dagis snart också. 
    Jag är väl lite nojjig över hur det ska gå att vara utan blöja om vi åker iväg till stan eller så och att man inte hinner till toalett, om hon kissar i bilen eller så.
  • Tanja f

Ok då förstår jag :) Kommer ihåg att jag också var lite nojjig i de situationerna. Men om man har med sig ombyte så borde det gå bra. Och man kan försöka att kissa innan man åker iväg.

Jag håller på och "jobbar med" min 2-åring och han är ganska kisstorr dagtid, men vi har ännu inte åkt iväg nånstans utan blöja. Vet inte om han kan tänka sig toa när det inte finns potta. Han fick gå till dagis utan blöja idag iaf för första gången. Men jag har märkt att han klarar att hålla sig i upp till 3 timmar utan att kissa och på natten har han sovit utan blöja i 3 nätter utan att kissa.

• CaCC

Ja nojjigheten ligger där och gnager och eftersom jag lider av ständig oro som mycket lätt övergår i ångest så är det väldigt jobbigt för mig. Jag vill gärna ha planer för allt hur jag ska gå tillväga i olika situationer för att hålla mig lugn. Men det är ju snart dags att ta bort blöjan helt och då får jag helt enkelt ta tag i det. Sen är det ju det att hon inte vill bajsa på pottan utan bara i blöjan och hur man ska hantera det, känns ju inte rätt att tvinga henne att bajsa på pottan för då blir det problem länge sen.

Ska försöka få lillasyster att sluta med blöja tidigare innan hon blir medveten om den.     

• Tanja f

Låter jobbigt att oroa sig så mycket. Min stora son ville som sagt ha blöja när han skulle bajsa och det var riktigt jobbigt. Det ville han ända till 4 år. Krävdes mycket lirkande och mutor. Hoppas drt går snabbare för er :).

Svar på tråden Ge oss tips och råd hur vi ska göra.