• spigg

En tredje prematur?

Jag har en son född 2009 som kom i vecka 36+2. Något tillväxthämmad med sina 2,6 kilo. Han föddes med omogna lungor och drabbades av (I)RDS och fick ligga på neo med c-pap, sond, gulsot osv ett tag. Allt gick bra i slutändan men det var förstås inte en rolig upplevelse. Speciellt inte som att han därtill föddes med en missbildning och med hål i hjärtat, som dock efter ett år växte bort. Förlossningen satte igång spontant med vattenavgång, jag hade mått hyfsat under graviditeten men ganska mycket sammandragningar.

I januari 2011 föddes vår dotter i vecka 35+6. Ännu mer sammandragningar den här graviditeten, förlossningen satte först igång i vecka 35+2 men avstannade precis efter att de beslutat om snitt samma kväll. Hon låg i säte, därav snittet som inte var min vilja eller önskan. Några dagar senare kom värkarna allts igång igen och det gick snabbt, det blev en snitt och hon kom ut. Vägde 3,1 kg så hon var stor för sin vecka och mådde _mycket_ bättre än sin bror. Men förstås, det märktes ju att hon var prematur. Hon gick ned mycket i vikt i början, var väldigt infektionskänslig, drabbades av andningsuppehåll mm.

Den andra graviditeten var inte helt okej även om jag mest mådde bra, hade en blödning i vecka 29 bl.a. och jag var väldigt psykiskt stressad. Hade ångest jämt och drömde mardrömmar att förlossning skulle sätta igång tidigt från vecka 20 då sammandragningar först kom. Mätte livmodertappen vid ett tillfälle men då var den ej påverkad, detta var dock i vecka 26 ungefär.

Det jag funderar på nu, som jag vet att ingen kan ge ett säkert svar på men kanske kan jag få lite reflektioner, är hur en tredje graviditet skulle bli. Med tvåan sa de (BM och läkare) att det fanns INGET som sa att det skulle bli prematurt igen. Efter att hon också kommit tidigt sa alla tvärtom, att allt talar för att nästa bebis inte heller blir fullgången. Vi har haft tur, våra barn mår bra nu och allt slutade ändå lyckligt. Men jag är redan nu orolig för hur det skulle bli. Tänk om det blir ännu mer för tidigt? Jag tror inte vi ska ha fler än tre barn och jag skulle så himla gärna, om det är möjligt, få en fullgången bebis och få en normal första tid efter förlossningen, utan skräck och oro och besök på sjukhuset i tid och otid. Tror ni man kan få bli sjukskriven i slutet i förebyggande syfte?

Jag gick i samtal hos en läkare på typ Auroramottagning på sjukhuset nu med tvåan, det var väldigt hjälpsam men vi utgick lite grann från att det skulle gå bra, dvs ej bli prematurt. Nu känns det som att förutsättningar för en trea är att det blir prematurt och att frågan bara är hur tidigt? Hur ska jag hantera den tanken?

Som sagt. Vet att det inte finns några svar men kanske har någon här varit i en liknande situation eller har några tankar om det jag skrivit? 

• Svar på tråden En tredje prematur?
  • Bellas7

Givetvis handlar det om barnets bästa och inget annat. Men som sagt är man orolig att risken finns att barnet föds så tidigt att risken finns för att få ett barn med svåra handikapp pga att det föds för tidigt så är deg ingen tvekan då skaffar man ju inga fler barn eller hur.
    I vårt fall fast barnen klassas som fullgångna behöver extra hjälp tja då får man det eller ser till att få det. I vårt fall så fick vi.. Livmoderstapp kontroll en gång i v från v 20, infektionskoll en gång i v från v 20, uvi koll en gång i v. Brikanyl tabletter från v 24. Sprutor för barnets lungor 2 st från v 24+0. och givetvis sängsliggade från v 18. Men klart detta var värt det för att göra det för det bästa möjliga för barnet.

Nej jag hade inte tänkt annorlunda om jag fött barn som fått hjärnskada pga att de fötts för tidigt. Hade jag haft den erfarenheten pga prematur så hade jag inte skaffat fler helt enkelt. Min syster fick e pojke i v 41 som gick hjäbskada pga förlossning och som sagt erfarenheter gör det upp till var och en. Om man föder v 23-28 är det annorlunda men som i mitt fall v 35 och ts i dessa veckor så kan man få hjälp och som sagt jag fick i v 29 och de mådde bättre än de som var födda i v 35-36 pga att vi fick förebyggande hjälp och denna hjälp fick jag för att jag fött barn som behövt hjälp.

Och för mig var det helt klart värt det utefter våra erfarenheter att skaffa fler. Men som sagt det är upp till var och en och jag beklagar era negativa upplevelser.

Camilla håller mina tummar hårt för att du kommer över vecka 32 minst :)

• spigg
    Bellas7 skrev 2012-03-25 22:07:53 följande:
    Givetvis handlar det om barnets bästa och inget annat. Men som sagt är man orolig att risken finns att barnet föds så tidigt att risken finns för att få ett barn med svåra handikapp pga att det föds för tidigt så är deg ingen tvekan då skaffar man ju inga fler barn eller hur.
    I vårt fall fast barnen klassas som fullgångna behöver extra hjälp tja då får man det eller ser till att få det. I vårt fall så fick vi.. Livmoderstapp kontroll en gång i v från v 20, infektionskoll en gång i v från v 20, uvi koll en gång i v. Brikanyl tabletter från v 24. Sprutor för barnets lungor 2 st från v 24+0. och givetvis sängsliggade från v 18. Men klart detta var värt det för att göra det för det bästa möjliga för barnet.

Nej jag hade inte tänkt annorlunda om jag fött barn som fått hjärnskada pga att de fötts för tidigt. Hade jag haft den erfarenheten pga prematur så hade jag inte skaffat fler helt enkelt. Min syster fick e pojke i v 41 som gick hjäbskada pga förlossning och som sagt erfarenheter gör det upp till var och en. Om man föder v 23-28 är det annorlunda men som i mitt fall v 35 och ts i dessa veckor så kan man få hjälp och som sagt jag fick i v 29 och de mådde bättre än de som var födda i v 35-36 pga att vi fick förebyggande hjälp och denna hjälp fick jag för att jag fött barn som behövt hjälp.

Och för mig var det helt klart värt det utefter våra erfarenheter att skaffa fler. Men som sagt det är upp till var och en och jag beklagar era negativa upplevelser.

Camilla håller mina tummar hårt för att du kommer över vecka 32 minst :)
    Stort tack för att du räknar upp vilken slags hjälp du fick! Ska använda mig av det sen när/om det blir dags för ett tredje barn!
  • Katarina76

Jag fick min första dotter i v.31 p g a spontan vattenavgång för tre år sedan. Vi var inskrivna 6 veckor den gången.

Fastän både läkare och barnmorskor sagt att det är liten risk att det händer en andra gång valde vi att vänta ett tag med syskonförsök. Vi ville att första dottern skulle vara stor nog att ha knytit an till flera personer om vi skulle behöva gå igenom en längre sjukhusvistelse igen.

Redan i v.20 började graviditeten strula med sammandragningar och slempropp. V.22 blev jag inlagd några dagar med förkortad livmodertapp. Tappen kom tillbaka och jag fick fortsätta att vara sjukskriven hemma men fick inte anstränga mig eller lyfta mer än 3 kg. Sambon fick sköta allt hushållsarbete och dottern fick vara heltid på förskolan eftersom jag skulle vila vid sammandragningar (hade svaga varje dag) och inte fick lyfta. Jag fick gå på UL först varje vecka och sedan varannan.

I början av året när jag var i v. 32 föddes min andra dotter också p g a spontan vattenavgång (tappen var dock opåverkad veckan innan). Vi var inskrivna 7 veckor, men kunde få permission redan efter 3,5 veckor.

Nu säger min läkare att jag troligen skulle föda för tidigt om jag blir gravid igen. Det verkar som om täta kontroller av tappen mm inte kunde förhindra att jag födde för tidigt igen. Mina förlossningar har inte kunnat stoppas med bricanyl någon av gångerna.

• Mercurialis

Mitt första barn föddes prematurt och tillväxthämmat. Jag fick vatttenavgång i vecka 32+3 och blev igångsatt i vecka 36+1.

Även andra barnet föddes prematurt och tillväxthämmat. I vecka 33+0 blev jag inlagd på sjukhus med diffus preeklampsi och barnet föddes i vecka 35+3.

När jag blev utskriven efter andra barnets födelse, sade läkaren att det är ganska troligt att ett tredje barn också skulle födas för tidigt och vara litet för tiden med tanke på min historik. Jag har inte för avsikt att kolla om läkaren har rätt eller inte.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • vännen

Om läkarna inte vet varför man föder förtidigt så kan ju inte alla kontroller i världen förhindra en tidig förlossning. Jag gick på många extra kontroller o provtagningar graviditet två men allt var bara normalt, ändå kom barnet väldigt mkt förtidigt. Däremot är det bra om man är uppmärksam om vattnet går eller om man får kraftiga smärtsamma sammandragningar för då kan man ibland stoppa förlossningen och i alla fall hinna ge kortison för bebisens lugnmognad.

• Malawi

Med första barnetfick jag värkar i v26. Det stoppades med värkstoppande dropp och bricanyl, och h*n föddes till slut i V36+0.

Nu väntar jag andra barnet, v24, och har smärtsamma sammandragningar. Har haft det länge men än så länge har inte livmodertappen blivit för kort, dock har min läkare sagt att jag kan bli deltidssjukskriven om jag vill. Så ja, du kan bli sjukskriven i förebyggande syfte om du träffar rätt läkare. (Om sen FK godtar det är ju en annan diskussion...) 

• Ejin

jag måste bara fråga... räknas barnet som prematur om det föds så pass sent som i v 36? Eller är det så att era barn har haft andra problem som har gjort det jobbigt och gjort att ni behövt ligga på neo ?? Min dotter föddes nämligen i slutet av v 38 och det har aldrig varit tal om att det skulle vara något konstigt... Tvärtom. Alla läkare jag nu har pratat med (har sd och förkortat livmodertapp) säger att efter typ v 35 är det lungt och inget att oroa sej för...

men man blir ju lite orolig när man läser denna tråden... 

• Mercurialis
    Ejin skrev 2012-03-29 20:10:58 följande:
    jag måste bara fråga... räknas barnet som prematur om det föds så pass sent som i v 36? Eller är det så att era barn har haft andra problem som har gjort det jobbigt och gjort att ni behövt ligga på neo ?? Min dotter föddes nämligen i slutet av v 38 och det har aldrig varit tal om att det skulle vara något konstigt... Tvärtom. Alla läkare jag nu har pratat med (har sd och förkortat livmodertapp) säger att efter typ v 35 är det lungt och inget att oroa sej för...

men man blir ju lite orolig när man läser denna tråden... 
    Båda mina barn har enligt journalerna varit prematura, födda i vecka 36+3 resp 35+3. De har även varit tillväxthämmade och det har varit främst av den anledningen som det blivit neonatalvård. De har andats på egen hand men de har inte kunnat hålla värmen och de har inte orkat äta själva.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Ejin
    Mercurialis skrev 2012-03-29 20:14:50 följande:
    Båda mina barn har enligt journalerna varit prematura, födda i vecka 36+3 resp 35+3. De har även varit tillväxthämmade och det har varit främst av den anledningen som det blivit neonatalvård. De har andats på egen hand men de har inte kunnat hålla värmen och de har inte orkat äta själva.
    aha
    för min tjej vägde bara drygt 3 kg så hon var ingen bamsing men inga problem alls och vi var hemma från bb redan dagen efter förlossningen.

Den tjejen som nu ligger i magen lär inte heller vara sådär jätte stor skulle jag tro så man blir ju lite orolig när man läser. Speciellt då det känns som att hon antagligen kommer komma ut någon eller några veckor för tidigt... 
  • Mercurialis
    Ejin skrev 2012-03-29 20:21:00 följande:
    aha
    för min tjej vägde bara drygt 3 kg så hon var ingen bamsing men inga problem alls och vi var hemma från bb redan dagen efter förlossningen.

Den tjejen som nu ligger i magen lär inte heller vara sådär jätte stor skulle jag tro så man blir ju lite orolig när man läser. Speciellt då det känns som att hon antagligen kommer komma ut någon eller några veckor för tidigt... 
    Mina barn vägde 2,1 kg och 1,5 kg.
  • Ejin
    Mercurialis skrev 2012-03-29 20:22:54 följande:
    Mina barn vägde 2,1 kg och 1,5 kg.
    aha ja de e ju en hel del mindre minst sagt....
    så de e ju inte så konstigt om en bebis på 1.5 kg får ligga på neo... 
  • Mercurialis
    Ejin skrev 2012-03-29 20:26:36 följande:
    aha ja de e ju en hel del mindre minst sagt....
    så de e ju inte så konstigt om en bebis på 1.5 kg får ligga på neo... 
    Han behövde lägga på sig en del fett på kroppen. Han hade ingen rumpa att tala om när han föddes Skinkorna var helt insjunkna.
  • vännen
    Ejin skrev 2012-03-29 20:10:58 följande:
    jag måste bara fråga... räknas barnet som prematur om det föds så pass sent som i v 36? Eller är det så att era barn har haft andra problem som har gjort det jobbigt och gjort att ni behövt ligga på neo ?? Min dotter föddes nämligen i slutet av v 38 och det har aldrig varit tal om att det skulle vara något konstigt... Tvärtom. Alla läkare jag nu har pratat med (har sd och förkortat livmodertapp) säger att efter typ v 35 är det lungt och inget att oroa sej för... men man blir ju lite orolig när man läser denna tråden... 

Från 37+0 räknas de som fullgångna.
Svar på tråden En tredje prematur?