• PolyPond

De höga bänkarna i skolan

Jag vet inte vad jag tycker om dem. Jag antar att de tillkommit för att spara lärarnas ryggar och knän? Men känns det inte oerhört ocharmiga? Jag finner min tids klassrum med bänkar i barnens storlek mycket mysigare. Har ni funderat på det här? Detsamma gäller väl förskolan, många gånger. Det trevligaste stället jag själv arbetat på hade nästan allt på barnens nivå i och med sin Montessoripedagogik. Jag måste säga att jag föredrog det.
    Ger det verkligen förslitningsskador att som vuxen krulla ihop kroppen ett antal gånger per dag, som man då tvingas göra på förskolan? Är inte det lite nyttigt för rörligheten också?

• Svar på tråden De höga bänkarna i skolan
  • Hallonmumsan

När jag började skolan hade vi gamla bänkar med grönt lock som sedan böts ut mot höga bänkar. Man satt faktiskt väldigt bra i dessa höga bänkar. Sen tycker jag arbetsmiljö går före mysfaktorn.

• PolyPond
    Hallonmumsan skrev 2012-03-21 17:54:14 följande:
    När jag började skolan hade vi gamla bänkar med grönt lock som sedan böts ut mot höga bänkar. Man satt faktiskt väldigt bra i dessa höga bänkar. Sen tycker jag arbetsmiljö går före mysfaktorn.
    Fast mysfaktorn ingår ju i arbetsmiljön. Jag hade helt klart bra arbetsmiljö på montessoriförskolan.
  • Currant

Vist är de bra att krulla i hop kroppen lite då och då. Men vissa gör de säkert på fel sätt när man gör de. Vist jag tror de kan ge förslitning skador senare i framtiden om man ska krulla i hop kroppen 5 dagar i veckan . Inte bra att belasta kroppen på ett vist sätt hela tiden:)men visst är de charmigt att jobba i barnens nivå också:)

• Hallonmumsan

Sen tyckte jag aldrig att det var mindre mysigt med höga bänkar. Alla ungar älskade dessa bänkarna.

• Punkster

Har hört nånstans att det höga bänkarna även ger en bättre sittställning för eleverna, men om det stämmer har jag ingen aning om. Annars är de väl främst där för att läraren ska slippa gå ner på knä eller fälla ihop som en fällkniv så fort en elev vill ha hjälp med något.

• Hallonmumsan

Det stämmer att man sitter bättre i dom höga stolarna. Man sitter liksom rakare i ryggen och inte lika mycket träsmak i arslet.

Svar på tråden De höga bänkarna i skolan