• Anonym

Vill ha varannan vecka men han vägrar och styr och ställer !!!

Vi separerade för ett år sedan..

Jag har flyttat till en annan kommun ( kommunen vi har vårat genemsamma företag på)
    och han bor kvar i kommunen vi bodde i,

Dottern är folkbokförd hos mig och därför måste vi mer eller mindre byta förskola
    eftersom hon är skriven hos mig, om vi vill ha kvar sin plats hon har nu måste vi
    skriva över henne på pappan, vilket jag är kluven till.

Iallafall så jobbar jag mkt med företaget och han jobbar som vårdare, jag får sms av honom
    varje lördag eller söndag hur jag och han ska ha henne veckan som kommer.
    2 dagar var hit och dit, jag blir tokig för jag kan inte planera mitt jobb och mitt liv och han kan inte ändra
    på sitt jobb med tider och så, jag vill ha varannan vecka men han vägrar och "kan" inte så han jobbar, kvällar, nätter helger m.m

Jag är såååå less på dessa vecko sms så jag spyr snart och jag har ingen lust att skriva över henne på pappan utan jag vill byta till nyförskola i denna kommun.... ( vi bor 2 mil ifrån varann ungefär )

Hur fan gör man för jag bli galen snart, jag rättar mig efter hans pekpinne helatiden..........

vad har JAG för rättigheter ???

någon i samma situation ??

• Svar på tråden Vill ha varannan vecka men han vägrar och styr och ställer !!!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-21 08:30:08 följande:
    ja JAG flyttade och vi har fått ett SÅNT underbart liv med min nya sambo!

vi flyttade inte långt alls men det är JAG som har det trygga för exet vet ju fortfarande inte
    vart han ska bo sen.... dom kommer ju bara bo i huset (dom nyss flyttade tillbaks till) i några månader
    till och sen blir det flytt igen....

Ja jag ska kräva 6v schema av honom, men hon slängs ändå som en vante fram och tillbaks!

Och hon kan knappast bo mer hos honom då han jobbar som han gör, nätter, kvällar till 22 och helger...

så här kan smsen se ut

mån - mamma
    tis -pappa
    ons - pappa
    tors - mamma
    fre - mamma
    lör pappa
    sön - mamma

sen om han tex jobbar kvällar då ska jag lämna henne hos pappan på morgonen, sen lämnar
    han henne på dagis kl 15 tex och så hämtar jag henne kl 18.

vad är det som är stabilt med det ??? verkar ju som ingen fattar...........
    Barnet verkar må bra trots allt för du har inte med ett ord sagt annat.
  • Vinterankan

Det jag tycker du kan kräva av pappan är att ni sitter ner tillsammans och planerar ett 6-veckorsschema så fort han får sina tider. Tycker absolut inte att dottern ska vara skriven hos dig så att hon blir tvungen att byta dagis. Det finns ju ingen extra trygghet för din dotter att hon kanske inte behöver byta adress hon är skriven på flera gånger om hon bor hos dig för pappan kommer ändå behöva flytta vilket påverkar henne på precis samma sätt oavsett om hon är skriven hos pappan eller hos dig. 

Däremot så kommer det ju påverka henne enormt mycket om ni skriver henne hos dig för då måste hon ju byta dagis vilket inte känns schysst mot henne. Räcker det inte att föräldrarna separerar, måste hon tvingas bryta upp från sina lärare och kompisar på förskolan också? 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-21 08:30:08 följande:
    mån - mamma
    tis -pappa
    ons - pappa
    tors - mamma
    fre - mamma
    lör pappa
    sön - mamma

sen om han tex jobbar kvällar då ska jag lämna henne hos pappan på morgonen, sen lämnar
    han henne på dagis kl 15 tex och så hämtar jag henne kl 18.

vad är det som är stabilt med det ??? verkar ju som ingen fattar...........
    Jag förstår. MIn bonusdotter vill inte hatta fram och tillbaka för mycket. Det gör henne trött vilket är begripligt. Det skulle jag också bli. Vi har nu varannan vecka och hon är lugnare
  • Anonym
    Vinterankan skrev 2012-03-21 08:39:43 följande:
    Det jag tycker du kan kräva av pappan är att ni sitter ner tillsammans och planerar ett 6-veckorsschema så fort han får sina tider. Tycker absolut inte att dottern ska vara skriven hos dig så att hon blir tvungen att byta dagis. Det finns ju ingen extra trygghet för din dotter att hon kanske inte behöver byta adress hon är skriven på flera gånger om hon bor hos dig för pappan kommer ändå behöva flytta vilket påverkar henne på precis samma sätt oavsett om hon är skriven hos pappan eller hos dig. 

Däremot så kommer det ju påverka henne enormt mycket om ni skriver henne hos dig för då måste hon ju byta dagis vilket inte känns schysst mot henne. Räcker det inte att föräldrarna separerar, måste hon tvingas bryta upp från sina lärare och kompisar på förskolan också? 
    hon ÄR ju redan skriven hos mig, kan inte folk läsa??

sen har någon skrivit att hon verkar må bra men det har jag ju skrivit att hon GÖR inte det.....
  • Ramborg

Är du inte nöjd med situationen kan du stämma honom och framställa ett bestämt yrkande. Han måste då ge en inställning, dvs ge ett eget yrkande. Han måste alltså precisera hur han vill ha det, och det är ju det du vill uppnå.

Har ni inte haft samarbetssamtal ännu lär tingsrätten försöka få till det och den som motsätter sig det ger dåligt intryck på domstolen. Alltså sparar ni tid genom att vända er till familjerätten direkt och försöka komma överens om ett avtal.

42.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-21 08:32:25 följande:
    Barnet verkar må bra trots allt för du har inte med ett ord sagt annat.
    jasså? har du läst allt jag skrivit då??
  • Anonym

Hur gammal är ungen? På vilket sätt mår ungen inte bra? På vilket sätt skulle ungen må bättre av att bo vv enl dig? Har ni vv så behövs barnvakt om pappan jobbar på sina veckor och hur tror du inte det påverkar ungen? Tänk igen flera var ska du se det löser sig om du själv stressar ner och ser din roll i detta

• Kjell2

Gå till familjerätten och fixa ett fastställt avtal och schema, funkar inte det får du traska iväg till tingsrätten.

• Anonym (Mia)

Mina råd är:
    1. han får ha barnet varannan vecka oavsett vad han än säger.
    2. Hon bor på heltid hos dig och varannan helg hos honom
    3. hon bor varannan helg hos dig och på heltid hos honom.
    4. hon bor hos dig under veckorna och hos honom under helgerna.

Som alla skriver så handlar det om barnet, mm men du försöker ial göra nåt för barnet.. vad gör pappan? Försöker han ens ändra sina tider? Titta efter annat jobb?
    pappan vill ha sitt barn, det fattar jag med men då måste han prioritera lite med.. Finns ingen som helst rutin i vardagen för barnet som det är nu.

Vad säger de på dagis? ser de nån skillnad i hur hon mår/uppförande?

• Anonym
    Anonym (Mia) skrev 2012-03-21 08:58:38 följande:
    Mina råd är:
    1. han får ha barnet varannan vecka oavsett vad han än säger.
    2. Hon bor på heltid hos dig och varannan helg hos honom
    3. hon bor varannan helg hos dig och på heltid hos honom.
    4. hon bor hos dig under veckorna och hos honom under helgerna.

Som alla skriver så handlar det om barnet, mm men du försöker ial göra nåt för barnet.. vad gör pappan? Försöker han ens ändra sina tider? Titta efter annat jobb?
    pappan vill ha sitt barn, det fattar jag med men då måste han prioritera lite med.. Finns ingen som helst rutin i vardagen för barnet som det är nu.

Vad säger de på dagis? ser de nån skillnad i hur hon mår/uppförande?
    ja han har ändrat lite på schemat att han jobbar med gruppvis eller typ att vi har henne varannan helg men ändå att jag hämtar henne på söndagen eller att jag har henne tóm lördag morgon...

han vägrar byta jobb (jobbet är det viktigaste i hans liv) har alltid varit så ( även om han säger att det finns jobb för den som vill .......... nä det är rutinen jag saknar!!

har itne pratat på dagis så mkt men hon har ju under ett års tid varit och är fortf rätt för att vi ska försvinna speciellt jag,....
  • Anonym

Ts, det är mycket jag, jag, jag i det du skriver. Om du tänker om, och fokuserar på dottern istället, så tror jag du kan få bättre gehör.

• Anonym

Hur gammal är ungen? Ser ingen ålder ts

• Vinterankan

Missade visst att dottern redan var skriven hos dig. I så fall så tycker jag att ni ska byta så att hon är skriven hos pappan. Det enda som vem hon är skriven hos egentligen styr är ju vilket dagis hon går på och det kan väl inte på något sätt vara bra för henne att behöva byta dagis?

• vetvadjagvill
    Vinterankan skrev 2012-03-21 09:28:20 följande:
    Missade visst att dottern redan var skriven hos dig. I så fall så tycker jag att ni ska byta så att hon är skriven hos pappan. Det enda som vem hon är skriven hos egentligen styr är ju vilket dagis hon går på och det kan väl inte på något sätt vara bra för henne att behöva byta dagis?

men egentligen kan inte ts göra något åt folkbokföringen eftersom barn(alla människor) ska vara folkbokförda där de vistas mestadel och om barnet är mestadels hos mamma så ska barnet vara folkbokförd där.

klart ts inte kan hatta hit och dit utan måste kunna planera sin tid både arbete och lediga tid i förväg.

ett regelbundet schema är nödvändigt.

om barnet byter dagis och kan få en stabil tillvaro genom tex att bo  hos mamma och sedan vara hos pappa varannan helg så blir tillvaron så bra att barnet mycket lätt klarar ett dagisbyte.

man måste tänka långsiktigt och på hela situationen och inte bara på en grej.. hur ser du mamman som oläpmlig att trygga barnet i ett dagisbyte tex.. eftersom du säger att det på inget vis kan vara bra för barnet?

• Vinterankan

Det jag tänker med att inte byta dagis är att det redan är en stor omställning för barnet att behöva vänja sig vid att mamma och pappa inte längre bor ihop och att mamma har en ny sambo och att då dessutom behöva byta dagis mitt i allt det skulle göra förändringarna ännu större. Mamman uppger ju ändå att hon vill ha varannan vecka och jag får intrycket att barnet trots pappans schema är ungefär lika mycket hos båda föräldrarna och då ser jag ingen anledning att byta dagis.

• vetvadjagvill
    Vinterankan skrev 2012-03-21 16:06:39 följande:
    Det jag tänker med att inte byta dagis är att det redan är en stor omställning för barnet att behöva vänja sig vid att mamma och pappa inte längre bor ihop och att mamma har en ny sambo och att då dessutom behöva byta dagis mitt i allt det skulle göra förändringarna ännu större. Mamman uppger ju ändå att hon vill ha varannan vecka och jag får intrycket att barnet trots pappans schema är ungefär lika mycket hos båda föräldrarna och då ser jag ingen anledning att byta dagis.
    mamman uppger även att enligt pappans schema så KAN han inte ha varannan vecka pga jobbet om man läser mellan raderna..

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2012-03-21 16:36:01 följande:
    mamman uppger även att enligt pappans schema så KAN han inte ha varannan vecka pga jobbet om man läser mellan raderna..

men han kan ha växelvis boende...ts har problem med att han lämnar barnet hos deras släktingar på pappas sida oxå. det är hans ensak vem han bestämmer ska ta hand om barnen när han har sin tid med barnen.
Svar på tråden Vill ha varannan vecka men han vägrar och styr och ställer !!!