• Elliew

Vid vilken ålder reagerar du på ett barn i barnvagn?

Förutsatt att du vet att barnet är helt frisk och att barnet åker i vagnen till vardags, även om det är korta sträckor.  

Vid vilken ålder börjar du reagera?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vid vilken ålder reagerar du på ett barn i barnvagn?
  • syntharen

3 års åldern om det är korta streckor. Men vid 4 år höjer jag verkligen på ögonbrynen.

• Annsiss
    The bad seed skrev 2012-03-18 17:33:43 följande:
    Jag reagerer vid det jag antar är ungefär 3 års ålder (omöjligt att veta exakt). 
    Nej man vet ju aldrig om det är sjukdomar eller nåt speciellt med barnet, men jag reagerar ut ifrån vad jag ser. 
    Precis som jag reagerade då jag såg en 5 åring (antagligen) med NAPP i AFFÄREN innan jul... Jaja...

Min dotter slutade helt med vagn vid 2,5-3 år och det var helt lagom.
    Men då var hon ju redan van vid att promonera en hel del -jag tycker det är viktigt att lära barn. 
    Hon fick ett syskon då hon var 3,5 och jag köpte inte syskonbräda, även om vi har 1 km eller nåt till affären och jag inte har körkort. Hon klarar fint av att gå.  
    Grejen är ju att man kan inte köra barnet i vagn 24/7 oavsett om man ska gå till grannen eller på skogspromenad, och så, vid 3 år, slänga ut det. Man måste ju vänja barnet vid att använda benen till dom är gjord för.  
    Ha ha femåring med napp var väl inget för ett tag sedan såg jag två ungar i 10-11 års åldern som var ute och åkte inlines den ena med napp i munnen och det verkade inte vara någon ploj.
  • Sessilou

Fram till 3-3.5 år tycker jag e oki o åka vagn.
    Reagerar när jag ser en 4-åring åka vagn, vilket sker OFTA här i Sthlm iaf....och det beror inte på att barnen har dolda handikapp, utan om stressade och lata föräldrar som sätter sina barn i vagn och snabbt hinner till fsk på morgonen, istället för att låta barnen knata 1 km och lukta på 1000 blommor och hålla i 50 sniglar på vägen=) Men sen när dem ska hem kan barnen lätt åka sparkcykel eller nåt ist för vagn...
    Jobbar på fsk så detta ser jag dagligen.
    Och visst...det är föräldrarnas ansvar, men jag blir uppriktigt förbannad när de envisas med att ta upp bussplatserna så att små barn som faktiskt behöver åka vagn inte får plats. Då bör man skämmas tycker jag !

Less is more=)
  • gbgumman

Jag skiter i hur länge barn åker vagn. Min dotter slutade nu när hon var 4.5 år. Tack och lov är hon mycket liten för sin ålder så ingen har sagt något. Å andra sidan så är det därför hon inte orkar gå. Hon har haft så korta ben. Ser inte något fel med att vi har åkte vagn länge. På vilket sett är det fel. Tror verkligen någon att hon får fysiska eller psykiska men för livet. Om inte så förstår jag inte varför man bryr sig.

• gbgumman

Sessilou
    Många har ganska stänga arbetsgivare. Jag måste vara på jobbet innan 8. Min man lite senare med han pendlar över en timma. Jag lämnar två barn skola och dagis tar lite över halv timma. Hur tidigt tycker man ska gå hemmifrån? Och om inte ska vi säga upp oss. Min son skiter i blommor m.m. Han tyckte bara det var jobbigt att gå. Han var också 4,5 när han slut som dottern.

• gbgumman

Ingen pratar om alla som åker bil vart de än ska. Jag har inget körkort.

• Dullidutt

Jag reagerar mer när jag ser 4-åringar som har napp än om de åker vagn skulle jag nog vilja påstå... Men skulle aldrig få för mig att säga något eftersom det är upp till var och en hur man vill göra.

• Alexi

Jag reagerar när barnet knappt får plats i vagnen eller får sitta helt på snedden för att få plats, ingen specifik ålder. Ska man ha vagn fortfarande när barnet är så stort får man skaffa en större vagn tycker jag.

• Mellanmjölkens land

Det finns ett barn som bor häromkring. Barnet är kanske 4 år, knubbigt och har alltid haft nått ätbart i handen när jag sett det. Det i kombination med vagnen gör att jag reagerar.

• Lussekatta

Är barnet 5 år höjer jag verkligen på ögonbrynen,jag bryr mig inte så mycket f ö om vilken ålder barn i vagn kan tänkas ha...

• SOL123

äh. jag har en 3 åring som just nu är extremt mammig o ska vara i famnen hela tiden. han är också extremt envis och väldigt labil (har alltid varit o har inte med treårstrots att göra). det går inte att gå några längre sträckor utan vagn för då får jag bära honom ist och det orkar jag inte. min 5 åring brukar få sitta längst fram på vagnen om vi går typ 3 km eller så för då orkar han inte gå.
    vad spelar det för roll, förstår inte?

• Happymom

Över 5 som någon säger... Men struntar väl egentligen i det. Men det där med bussen håller jag med om! Min dotter är snart 2 år, men jag undviker redan nu att ta upp en barnvagnsplats på bussen. De är ju till för minstingarna, handikappade o äldre med rullatorer.

Borde finnas en åldersgräns på hur länge barn får åka gratis i barnvagn och barn med osynliga handikapp borde få ett speciellt handikappsbevis utfärdat. Då skulle problemet försvinna.

• gbgumman

Min dotter fyller 5 i sommar. Hon sluta med vagn ganska precis när denna tråd startades. Helt själv vi lät henne åka så länge hon ville. Och vet ni va?
    Det går jätte bra. Hon är inte överviktig eller har några andra problem heller. Så nöjd med mitt beslut. Och vi slapp alla bråk som garanterat skulle uppstå annars.

• BängtRagnhild

Jag reagerar inte vid någon ålder. Det finns antagligen en anledning till att barnet åker vagn. Har bekanta vars 7-åring åker vagn eftersom hen har en muskelsjukdom och av olika anledning funkar det inte med rullstol.

Vår 3-åring åker ytterst sällan vagn men ibland är det skönt att ha den med eftersom han klagar på värk i benen  emellanåt. 

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • anyXX
    hannispannis skrev 2012-05-20 19:32:46 följande:
    Min dotter fyller 5 i sommar. Hon sluta med vagn ganska precis när denna tråd startades. Helt själv vi lät henne åka så länge hon ville. Och vet ni va? Det går jätte bra. Hon är inte överviktig eller har några andra problem heller. Så nöjd med mitt beslut. Och vi slapp alla bråk som garanterat skulle uppstå annars.

Min dotter blev fyra i mars o hon åker fortf vagn till förskolan. Jag har inte lust art gå upp dn halvtimme tidigare för att vi ska hinna gå lååångsamt varje morgon. Annars går hon i stort sett alltid. Lillebror som är två vill gärning gå men får faktiskt åk vagn ibland även om han skulle kunna gå. Han vägrar hålla hand och ska spring iväg åt Lla möjlig håll dit vi inte ska. Kan tillägga att mina barn är inte överviktiga heller. Tror inte det är värre att åka vagn än bil, hellre vagn för då får föräldern motion. Och man spar naturen!
    flicka 2008 & pojke 2010
  • Geelda

Jag har en liten sulky till min 4-åring ibland. Hon är liten till växten så jag tror ingen reagerar på det. Det använder vi dels när vi tar långa promenader på runt en mil vilket blir långt för henne att orka. Det gör vi ganska ofta, men hon går största biten själv då. Eller om vi t ex är på någon marknad eller något och travar runt en hel dag, då är det skönt att hon kan sätta sig i vagnen och vila en stund. Hon är smal och liten och har absolut ingen övervikt. Och ibland när vi är bland mycket trafik eftersom hon inte kan gå bredvid utan hon drar bara iväg, och vägrar hålla handen, då sätter hon sig bara. Så det är en ren säkerhetsgrej då.
    Jag skulle nog reagera på barn som är stora, som knappt får rum i vagnen.

Svar på tråden Vid vilken ålder reagerar du på ett barn i barnvagn?