• myran82

Nästan 2-åring som kissar & bajsan på pottan. Hur gå vidare till att potträna så han blir torr?

Sonen är strax 2 år, har kissat & bajsat på pottan sen innan han var ett år. Vi sätter honom där några gånger dagen, ofta kommer det något men inte alltid.

Jag vill ta steget till att träna honom mer aktivt till att bli av med blöjan men vet inte riktigt hur. Han har ett väldigt litet ordförråd så han kan inte säga till att han är nödig. Är det omöjligt då?

Han tycker pottan är rolig så just det är inget problem. Ska testa med sån där toaring snart tänkte vi, då det är lite trist att tömma & diska pottan flera gånger om dagen.

Kom mer era tips så hur vi fortsätter så han snart blir blöjfri =)

(jag vet att det är en mognadsgrej att bli torr men jag vill testa!)

• Svar på tråden Nästan 2-åring som kissar & bajsan på pottan. Hur gå vidare till att potträna så han blir torr?
  • Flickan och kråkan

Testa att låta honom gå i kalonger på dagarna. Vi testade med vår nyblivna 2-åring förra sommaren. Han hade inte kissat och bajsat på blöjan alls innan. Under en vecka kissade han när vi gick och kissade med honom regelbundet, men han sa inte till. Efter en vecka började han säga till. han var rätt verbal då. Det var däremot inte storebror när han blev torr. De hittar sätt att säga till att de är nödiga

• LinnJes

Vi lät vår son gå naken mycket hemma, så vi märkte att han kunde hålla sig ganska länge. Han fattade dock inte hur man skulle göra för att kissa på pottan (han höll sig när han satt där) för ens när han var 23 månader. Jätteglad blev han! Efter det så fick han välja själv om han ville ha blöja eller kalsonger. Funkade bra, men ibland tror jag att han blev förvirrad och trodde han hade blöja fast han inte hade det och kissade därför på sig. Så då bestämde vi för nån månad sen att han inte skulle ha blöja alls.

Så nu har han inte blöja på dagtid, och för någon vecka sen ville han sova i kalsonger också. Lät honom göra det, vad är det värsta som kan hända liksom? Tvätta lite bara... Men det gick bra det med ! Trots att hans blöja brukar vara sprängfylld på morgonen annars. Nu har han bara blöja när han ska bajsa, och vi försöker komma på hur vi ska bli av med den också... Han håller sig och blir förstoppad om han inte får ha blöja då, så det är ju inte så bra. Sonen är nu 2 år och 2 månader gammal.

Summa summarum. Låt honom vara utan! Min son pratade inte heller så bra i början av processen, men han visade ändå att han behövde gå. Nu säger han "tiss", eller så går han bara och kissar själv på pottan om han inte behöver hjälp med byxorna. De kan så mycket mer än vad man tror!

• zxwhf

Vår yngsta dotter blev helt torr innan hon fyllde 1,5 år, så i början sa inte heller hon till när hon var nödig. Jag började med att sätta henne på toaletten efter sömn och mat. När jag märkte att hon tyckte det var kul och att hon hade förutsättningar att bli torr började jag låta henne gå i trosor och mjukisbyxor. Kan rekommendera mjukisbyxor då de suger upp eventuell olycka så bra att det knappt blir någon pöl på golvet     Men när hon gick runt utan blöja upptäckte jag ganska snart att hon behövde kissa ca 1 gång i timmen. Så jag satte henne på toan ungefär med en timmes mellanrum (jag fick väldigt snabbt en "känsla" för när det var dags), och nästan varje gång kom det lite kiss - mycket beröm! (Eller iofs, hon fick såklart beröm även om det inte kom något) I takt med att hon blev mer och mer van, desto längre höll hon sig, och jag behövde inte sätta henne på toaletten lika ofta. Ganska snart började hon också säga till när hon behövde gå på toaletten, men jag kan ännu inte lita på det helt, utan försöker aktivt sätta henne på toaletten då och då när jag tycker att det gått lagom tid. Lycka till!

Svar på tråden Nästan 2-åring som kissar & bajsan på pottan. Hur gå vidare till att potträna så han blir torr?