• tackförfisken

Ska jag vara besvärlig förälder nu?

Historian..

Flickan går i ettan.En dag i veckan lånar barnen böcker på skolbibloteket,vilket är toppen.Tjejen älskar att läsa och lånar många böcker.En del böcker stannar i skolan och blir lästa där,andra följer med hem tillsammans med ett läskort och läses hemma.Det är alltså läxa och nöje samtidigt. 
    Nu är det så att en bok har kommit bort.Vi har aldrig sett den här hemma och hon hittar den inte på skolan.
    Nu så hade tydligen biblotikarien sagt åt min flicka:Du får inte låna fler böcker nu,och hittar du inte boken skickar jag hem en räkning...
    Fel,fel,fel enligt mig.Först,böckerna lånas på skolan och används där som läromedel.Barnen och vi föräldrar har inte valt detta.Skolans ansvar...För det andra,man säger inte till en 7 åring att jag skickar en räkning.Vi har precis lagat bilen för 10000 kr och tjejen har säkert hört oss oja oss över räkningen.Nu var hon väldigt bekymrad över att vi skulle få en till..( har givetvis pratat om det så hon är inte alls bekymmrad längre) men man lägger inte det på en 7 åring.
     Funderar på om jag ska ringa och prata med kvinnan lr lärare men måste först kolla om jag är helt ute och cyklar som blir lite upprörd!
    vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 21:01
    Böckerna lånas i skolbibloteket tillsammans med lärare och används i skolan, någon bok i veckan kommer hem!Dock inte denna bok..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-16 18:40
    Så, nu har jag istället för att bara vara en besvärlig förälder varit en skitjobbig sådan.
    Har pratat med både lärare och rektor och biblotikarie.Slutade med en ursäkt från biblotikarien och att skolan nu inför lånekort för barnen (som ska godkännas av föräldrar).Boken,den dök upp på skolan;)
    Jösses!!

• Svar på tråden Ska jag vara besvärlig förälder nu?
  • gbgumman

Jag är bibliotekarie och vi gör exakt så ts beskriver, men vi kräver bara att föräldrarna hjälper oss att leta. Aldrig skickar vi räkning på en bok som är lånad på ett bankkort. Jag tycker du kan bråka lite.

• Hëllef

Det är väldigt konstigt att ni inte har fått skriva på någon låneförbindelse, det brukar man ha som rutin. Och visst hade bibliotekarien kunnat uttrycka sig bättre. Tycker du ska ringa läraren och be henne/honom hjälpa dottern att leta i skolan. Kanske har en kompis lånat boken av din dotter? Ett inte helt ovanligt scenario. Är själv bibliotekarie och oftast brukar eleverna hitta böckerna till sist. Hoppas det löser sig!

• Coyote

När vi lånade böcker i skolan så var det inte vi barn som stod som låntagare, utan klassen tillsammans, det var böcker som vi skulle använda på samma sätt som ts beskriver, alltså i skolan och möjligen som läxa. Eftersom ni inte skrivit något avtal eller godkänt detta lån så kan ni knappast hållas ansvariga, klart du ska bråka!

• gbgumman

Det är föräldern som är ansvarig när man skrivit på förbindelsekort. Men många bibliotek har inga kostnader kring barnkort.

• tackförfisken

Hannispannis: ( sitter med tel nu så jag kan inte citera) men vi som föräldrar har inte skrivit på något, vad jag vet så har hon inget kort?? Hade vi skrivit på skulle jag inte heller ifrågasätta en räkning!

• gbgumman

Vi skickar hem förbindelsekort och sedan får föräldrarna komma in och få ett kort. Många tror ändå inte att de är ansvariga bara för att barnen lånar med skolan. Är det folk eller skolbibliotek?

• gbgumman

Skumt. Trodde inte de hade fakturering. Tycker du kan bråka. De är nog inte lika hårt hållna till regler som vi på folkbibliotek. Vi har politiker som sätter våra regler.

• Run to the hills

Dumt uttryckt av någon som ska stimulera läsande och lust för att vara på biblioteket, tycker jag.

• Suzieq

Vi har också varit med om en liknande sak. Vår dotter har lånekort som de skaffat via skolan, vi som föräldrar har godkänt detta. En dag KLM hon hem med böcker och lånekvitto som vanligt, jag reagerade direkt på att det var fler böcker på kvittot än hon hade i sin ryggsäck. Vi frågade henne om detta och hon svarade att hon bara lånat två böcker, inte fyra. Jag ringde till skolan och biblioteket och förklarade för dem att något blivit fel. Det blev inget problem alls, tycker dock att de kan börja lära barnen att se på sitt kvitto och kontrollera själva att det stämmer.

• Audrey Will
    Run to the hills skrev 2012-03-15 22:49:20 följande:
    Dumt uttryckt av någon som ska stimulera läsande och lust för att vara på biblioteket, tycker jag.
    Precis.
  • anyXX

Jag tror inte att skolbibliotek har någon rätt att fakturera och särskilt inte om ni inte har skrivit på något förbindelsekort. Jag är bibliotekschef och vi fakturerar inte barn över huvudtaget, dock vill vi att de letar ordentligt särskilt om det skulle hända upprepade gånger.

hannispannis skrev 2012-03-15 22:47:02 följande:
    Skumt. Trodde inte de hade fakturering. Tycker du kan bråka. De är nog inte lika hårt hållna till regler som vi på folkbibliotek. Vi har politiker som sätter våra regler.

Skolbiblioteken är ju visserligen också styrda av politiker, antingen genom samma nämnd som folkbiblioteket eller om det ligger under barn och utbildning. Olika i olika kommuner. Så om man väljer att skicka räkning el inte beror ju på om man tror att felet ligger hos låntagaren eller personalen (som missat att avregistrera lånen). Jag tror inte en politiker kan lägga sig i om jag avstår från att skicka en räkning när ord står mot ord om den är återlämnad el ej.
    flicka 2008 & pojke 2010
  • tackförfisken

Och varför, varför stavar jag som jag gör??

Svar på tråden Ska jag vara besvärlig förälder nu?