• GustafM

Sexuellt aktiv son, hur gör ni?

Min son började bli väldigt stökig när han kom i puberteten, han är en naturlig ledare och ser väl ganska bra ut så han har blivit "populär" i skolan vilket blivit lite av en ond spiral. Han ställer till skit och sen lyckas han oftast charma sig ur situationen, andra elever låter honom komma undan med saker  och han har utnyttjat det maximalt. Snygg, självsäker och trasslig som leker på gränsen till avgrunden hela tiden, och detta har varit extremt jobbigt för mig som ensamstående pappa.

Helt plötsligt började han sköta sig utan att jag egentligen fattade varför, tills jag kom hem tidigt en dag och hörde honom ha sex med en annan kille. Ok, jag kan leva med att han är bög och har pojkvän, speciellt eftersom han blivit mycket lugnare och vi har fått en helt annan relation som är mer öppen nu. Dessutom är hans pojkvän riktigt vettig och trevlig.

Så vad är problemet? Jo, två kåta hormonstinna tonårskillar kan hålla på hur mycket som helst, hur ofta som helst och märker inte när ljudnivån spårar ur.. Dessutom blir det dubbelt så kladdigt med två killar.. Samtidigt känns det extremt olämpligt att lägga sig i hans sexliv för det verkar bra för honom som person.

Jag är väl mest nyfiken på hur ni hanterar era sexuellt aktiva tonårigar.

Min tanke är att han får börja tvätta sina egna lakan och underkläder, även om jag inte direkt är äcklad är det inte så kul att sortera hans tvätt heller..

Sexet är ju en annan fråga, ljudet och lukten från två nyknullade killar till frukostkaffet inkräktar ju på min personliga komfortzon om man säger så, samtidigt vill jag inte börja sätta upp regler för hans sexliv. Eftersom han bara är 15 och skall bo hemma flera år till kanske bästa lösningen är att flytta så han kan få mer eget utrymme, helst i andra änden av bostaden..

• Svar på tråden Sexuellt aktiv son, hur gör ni?
  • splink

Visst kan du väl säga till honom att hålla nere ljudnivån eller? Ni är ju fler än honom som ska trivas i bostaden. 
    Absolut borde han kunna tvätta sina egna lakan. Du kan ju också säga till honom att använda kondom så blir det inte så kladdigt.  

Dotter född -07, BF med syskon 17/9 Bloggar på detsaknadebarnet.blogspot.com
  • tackförfisken

Han är 15 år. Han kan tvätta, om inte så lär honom. Han får visa hänsyn, säg enkelt och rakt: om du vill ha sex här hemma får ni visa hänsyn, tänk på ljudnivån;)
    Och i samma veva, påminn för jösses killen om vikten av kondom!!

• viseversa
    tackförfisken skrev 2012-03-15 16:07:31 följande:
    Han är 15 år. Han kan tvätta, om inte så lär honom. Han får visa hänsyn, säg enkelt och rakt: om du vill ha sex här hemma får ni visa hänsyn, tänk på ljudnivån;)
  • Selma1966

Ni verkar ha en bra dialog så be om hänsyn och lär grabben sköta städningen efter sig själv. Skulle han muttra är det bara att fråga om han skulle uppskatta att du tog hem en flickvän och pippade som kaniner medan han är i rummet intill (även om det brukar ta ännu mer skruv när det handlar om mamma).

• Sven Erik Johansson
    GustafM skrev 2012-03-15 15:56:31 följande:
    Min son började bli väldigt stökig när han kom i puberteten, han är en naturlig ledare och ser väl ganska bra ut så han har blivit "populär" i skolan vilket blivit lite av en ond spiral. Han ställer till skit och sen lyckas han oftast charma sig ur situationen, andra elever låter honom komma undan med saker  och han har utnyttjat det maximalt. Snygg, självsäker och trasslig som leker på gränsen till avgrunden hela tiden, och detta har varit extremt jobbigt för mig som ensamstående pappa.

Helt plötsligt började han sköta sig utan att jag egentligen fattade varför, tills jag kom hem tidigt en dag och hörde honom ha sex med en annan kille. Ok, jag kan leva med att han är bög och har pojkvän, speciellt eftersom han blivit mycket lugnare och vi har fått en helt annan relation som är mer öppen nu. Dessutom är hans pojkvän riktigt vettig och trevlig.

Så vad är problemet? Jo, två kåta hormonstinna tonårskillar kan hålla på hur mycket som helst, hur ofta som helst och märker inte när ljudnivån spårar ur.. Dessutom blir det dubbelt så kladdigt med två killar.. Samtidigt känns det extremt olämpligt att lägga sig i hans sexliv för det verkar bra för honom som person.

Jag är väl mest nyfiken på hur ni hanterar era sexuellt aktiva tonårigar.

Min tanke är att han får börja tvätta sina egna lakan och underkläder, även om jag inte direkt är äcklad är det inte så kul att sortera hans tvätt heller..

Sexet är ju en annan fråga, ljudet och lukten från två nyknullade killar till frukostkaffet inkräktar ju på min personliga komfortzon om man säger så, samtidigt vill jag inte börja sätta upp regler för hans sexliv. Eftersom han bara är 15 och skall bo hemma flera år till kanske bästa lösningen är att flytta så han kan få mer eget utrymme, helst i andra änden av bostaden..
    Jag skulle inte om jag hade hemmaboende tonårsbarn acceptera att de hade sex i mitt hem.Jag skulle inte på något sätt vara ovänlig ,men jag skulle på ett kärleksfullt,stillsamt och resonerande sätt förklara varför jag inte orkade med det och även om en 15-åring är så kallat byxmyndig, så skulle jag helst inte se att en partner övernattade hemma.

Men jag skulle inte skälla ut mitt barn , inte höja rösten ,utan söka en ärlig respektfull dialog för att vinna förståelse för hur jag skulle sätta upp regler i mitt hem.  
  • skogsvitter
    Finns inget att tillägga.
  • SweeneyTodd
    Sven Erik Johansson skrev 2012-03-15 17:00:41 följande:
    Jag skulle inte om jag hade hemmaboende tonårsbarn acceptera att de hade sex i mitt hem.Jag skulle inte på något sätt vara ovänlig ,men jag skulle på ett kärleksfullt,stillsamt och resonerande sätt förklara varför jag inte orkade med det och även om en 15-åring är så kallat byxmyndig, så skulle jag helst inte se att en partner övernattade hemma.

Men jag skulle inte skälla ut mitt barn , inte höja rösten ,utan söka en ärlig respektfull dialog för att vinna förståelse för hur jag skulle sätta upp regler i mitt hem.  
    Varför är du emot att dem har sex? Jag tycker att en förälder inte ska lägga sig i sitt barns sexliv. 
  • Sven Erik Johansson
    SweeneyTodd skrev 2012-03-15 17:18:28 följande:
    Varför är du emot att dem har sex? Jag tycker att en förälder inte ska lägga sig i sitt barns sexliv. 
    Nu har jag inga barn. Men anledningen till att jag skulle ha åsikter är att jag skulle älska mitt barn. Om man älskar någon är man intresserad av allt i deras liv.Jag tror inte en 15-åring i regel är tillräckligt mogen även om han/hon är "byxmyndig".
  • KimPossible
    Det sa nog allt. 
  • Miss P71

Jag tycker att du ska sätta dig ner i lugn och ro och prata med han. Det är ju så att du respekterar han som han är. Han får göra vad han vill.. Men det måste ju finnas lite gränser. Ni bor dock under samma tak! Lycka tillSolig

• GustafM

Tack för snabba svar! Eftersom ni verkar vara ganska överens och det stämmer bra med vad jag hade tänk känns det som ett bra spår med tvätten. Får väl införa regel att man duschar innan frukost om det behövs och låg ljudnivå på kvällen med haha!

Gällande kondomer och glidmedel.. Antar att det bästa är att bara köpa ett gäng och lägga på hans skrivbord och sen inte prata mer om den saken, tror knappast att dem lär gå och köpa sånt själva (pinsamt etc). Kanske skall göra som hos skolsyster och ha en stor skål med lite blandade sorter i. Vet ju inte vilka som sitter bra på killarna så de får väl prova sig fram.

Sven Erik Johansson skrev 2012-03-15 17:00:41 följande:
    Jag delar inte alls den uppfattningen, för mig är det en självklarhet att min grabb skall få utforska sin sexualitet (och sin övriga personlighet för den delen) i tryggheten av vårt hem. Har heller inget emot att hans pojkvän sover över så länge de sköter skolan och sina andra åtaganden. Vad han gör i sitt rum lägger jag mig i princip inte i så länge det inte ryker från dörren.

Svar på tråden Sexuellt aktiv son, hur gör ni?